کد خبر: ۶۵۰۹۵۹
کوروش تهامی: در «عصر پاییزی» خنده را  گدایی  نکردیم

بازیگر سریال «عصر پاییزی» از بی مهری تلویزیون نسبت به برخی کارها و همچنین کمبود بودجه در ساخت سریال‌ها که باعث شده تنها چند ماه اول عوامل بتوانند اقساط مالی خود را دریافت کنند و اینکه رسانه‌ها و منتقدان درباره «عصر پاییزی» سکوت کردند و تلویزیون هم توجه چندانی به این سریال نکرد، سخن گفت.

کوروش تهامی بازیگر سریال «عصر پاییزی» درباره این سریال که این شب ها از شبکه یک سیما پخش می شود و نقش خود در آن به خبرنگار مهر گفت: پذیرفتن این نقش در «عصر پاییزی» در ابتدا برای من کمی سخت بود چون من بعد از 20 سال بازیگری، چنین نقشی در چنین ژانری ایفا نکرده بودم.

وی ادامه داد: این یک سریال طولانی هم بود و می‌بایست حسی را که در این نقش به کار گرفته بودم به شکل طولانی‌مدت و برای هفت ماه نگه می داشتم و این بسیار سخت تر از اجرا و حفظ کردن این حس در یک فیلم است و حالا خوشحالم که تجربه خوبی شد و مردم در هر جا که مرا می بینند اظهار لطف می کنند.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره تیتراژ پایانی این سریال که دو هفته ای هست با صدای خودش پخش می شود، عنوان کرد: این ترانه ای است که من پیش از این آن را در برنامه «رادیو هفت» خواندم و بعد این کار توسط نیکان ابراهیمی با یک تنظیم جدید به عنوان تیتراژ «عصر پاییزی» درنظر گرفته شد. البته اجرایی که در این برنامه دیده می شود بسیار متفاوت از اجرای من در «رادیو هفت» است.

بازیگر فیلم «به رنگ ارغوان» با اشاره به ویژگی های این اجرا از اینکه به آن توجه درخوری صورت نگرفته است، بیان کرد: من تعجب می کنم که چرا در کشور ما برخورد قابل توجهی از طرف رسانه ها و منتقدان با اتفاقات جدید نمی شود درصورتیکه در دنیا اتفاقات جدید بازخوردهای بیشتری دارد البته مخاطب اصلی ما مردم هستند و ما از آنها واکنش ها را گرفته ایم. بااین حال وقتی تبلیغات درستی درمورد کارهای متفاوت شود باعث دیده شدن کار می شود.

«عصر پاییزی» گدایی خنده نبود

وی ادامه داد: عوامل این سریال همه تلاش کرده اند که کار متفاوتی بسازند و نه اینکه فقط تلاش ها این باشد که مردم را بخنداند. در واقع مثل بعضی از سریال های طنز فقط گدایی خنده نیست بلکه با ایجاد موقعیت هایی این فضا را می سازد اما اصلا اتفاق خوبی از طرف منتقدان و رسانه ها نسبت به این کار نیفتاد و حتی تلویزیون هم آنطور که باید از این سریال پشتیبانی نکرد. خود من دو آنونس برای این سریال ساختم اما از این دو آنونس فقط یکی پخش شد و هیچ ایرادی هم برای آن یکی بیان نشد. این به ضرر خود تلویزیون است که برنامه ای در تلویزیون تولید می شود و تبلیغ درخوری برای آن انجام نمی گیرد. نبود حمایت ها به کار تولیدی لطمه می زند. از طرف دیگر فکر می کنم شاید من آدم کم حاشیه ای هستم و همینکه از حاشیه ها بدور بوده ام باعث شده این کار هم چندان دیده نشود. بعضی حاشیه سازند و خودشان با اظهاراتشان کار را شلوغ می کنند و به نوعی برای خود تبلیغ می کنند، شاید اگر من هم شخصیت حاشیه سازی بودم این سریال بهتر دیده می شد.

بازیگر سریال تلویزیونی «زیر تیغ» با بیان اینکه حاشیه ها و درگیری های زیاد در حوزه فرهنگ و هنر باعث کمرنگ شدن اتفاقات مثبت می شود بیان کرد: هیچ کس خبر ندارد که چه زحماتی برای این سریال کشیده شد، کمبود بودجه هم همواره بر این تلاش ها سایه می انداخت و مشکلات را دو چندان کرده بود. بسیاری از عوامل و از جمله خود من هنوز اقساط مالی خود را به طور کامل دریافت نکرده ایم. با وجود اینکه وزارت کار در ساخت این پروژه مشارکت داشته است و ما در بسیاری از سکانس ها از کار و کارآفرینی صحبت کردیم اما متاسفانه این مشارکت آنطور که گفته شده بود، انجام نشد.

تهامی ادامه داد: من اصلا نمی دانم چقدر این دغدغه بوده که عوامل به حق و حقوق خود برسند در اینصورت دیگر نمی توان به روابط خوب با سازندگان فیلم و سریال ها اطمینانی داشت. زمانیکه به حقوق شما احترام نگذارند به مرور زمان انرژیتان در کار تحلیل می رود و از انگیزه ها کاسته می شود و ممکن است این مشکلات روی نتیجه و خروجی کار تاثیر گذاشته باشد.

وی با اشاره به تاثیر کمبود بودجه در دیگر حوزه های فیلمسازی عنوان کرد: همین کمبود بودجه ها باعث شده که در این سال ها فیلمنامه نویس ها بیشتر به طرح و سیناپس اکتفا کنند و چون انگیزه ای نداشته اند و مسایل مالی زیاد بوده و تامین نبوده‌اند نتوانسته‌اند فیلمنامه های خود را به طور کامل بنویسند. فیلمنامه نویس ها اگر تامین نباشند مایحتاج روزانه خود و یا معیشت را چگونه تهیه کنند. از متن ضعبف هم هیچ گاه نمی توان انتظار داشت که یک کار خوب بیرون آید. اینها عواملی است که باید ریشه یابی شود نه اینکه بسیاری از برنامه های ما در تلویزیون تنها به نقد تخصصی فیلم ها می پردازند؛ نقدهایی که گاهی هیچ ارزشی هم ندارند.

بازیگر سریال «شوق پرواز» با بیان اینکه اگر قرار است کار پرمخاطب در تلویزیون ساخته شود باید در این زمینه هزینه کرد، افزود: چندین سال است ما می خواهیم با تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم، باید پذیرفت که سریال های ترکیه ای در ایران مخاطب دارند. باید در این زمینه سرمایه گذاری کرد و سریال های جذاب برای مخاطبان خود بسازیم. زمانیکه زحمت آدم ها را ببینیم و برای آنها ارزش قایل شویم انگیزه ها تقویت می شود، درغیر اینصورت من بازیگر از خود سوال می کنم که چرا باید این همه وقت و انرژی بگذارم و ذهن خود را درگیر کاری کنم که در آن امنیت مالی و معنوی کافی ندارم. خاطرم هست در همین سریال زمانی علی عمرانی می گفت خوب است که ما پول نمی گیریم و اینقدر انرژی می گذاریم اگر پول به ما بدهند چه خواهیم کرد؟ و ما این جمله او را به شوخی می گرفتیم اما این یک واقعیت است که ما برای کاری که هزینه ای هم دریافت نمی کنیم انرژی فراوانی می گذاریم.

بعضی اصرار دارند همواره با کلیشه ها جلو بروند

بازیگر فیلم «این زن حرف نمی زند» درباره آنونس هایی که برای این سریال ساخته است، توضیح داد: دو روز طول کشید تا دیالوگ ها و متن آنونس ها را تنظیم کردم و سعی کردم این آنونس ها بسیار متفاوت باشد اما تلویزیون در دفعات محدودی تنها یکی از آنها را پخش کرد. خاطرم هست یکی دو بار ساعت 2 نیمه شب پخش شد. البته یکی از این آنونس ها که خیلی متفاوت تر بود اصلا پخش نشد و شاید به دلیل فرم ضد تبلیغ آن کلا کنار گذاشته شد.

تهامی ادامه داد: چرا زمانیکه ما با مقوله ای آشنا نیستیم اصلا سراغ آن پدیده نمی رویم و یا آن را رد می کنیم. باید تفاوت ها در اجرای حوزه های مختلف را پذیرفت و از آن استقبال کرد البته این متفاوت بودن در برابر اعتقادات و یا مسایل فرهنگی ما نیست بالاخره من 20 سال است در این عرصه فعالیت دارم و می دانم که چه مسایلی را باید رعایت کرد. بعضی اصرار دارند همواره با کلیشه ها جلو بروند. چرا نباید ما کمی ارتقا پیدا کنیم و یا مخاطب خود را ارتقا دهیم؟

این بازیگر در واکنش به اینکه شاید نبود بودجه و سرمایه باعث شده که به خروجی نهایی کار ضربه بخورد و «عصر پاییزی» آنطور که باید درنیامده باشد، اظهار کرد: بله حتما این مشکلات و کمبودها به کار ما لطمه زده و موجب شده باشد تلاش های ما کمتر به نتیجه رسیده باشد. سرمایه گذاری خوب می تواند خروجی خوبی هم دربر داشته باشد. چه دلیلی دارد که ما تولیدات انبوه داشته باشیم اما برای هیچ کدام از آنها سرمایه گذاری نکنیم. بهتر است بجای 100 کار ضعیف 30 کار قوی با گروه های کاربلد تولید شود و همچنین به تعهداتی که به عوامل داده می شود عمل شود. من بعنوان یک هنرمند برای خود کسر شان می دانم که به تهیه کننده زنگ بزنم و درباره وضعیت مالی کارم بپرسم.

تهامی در پایان مشکل سرمایه را به تلویزیون مربوط دانست و در این باره خاطرنشان کرد: در این سال ها تهیه کننده ها بیشتر مجری طرح هستند و گفته می شود که پرداخت اقساط ماهانه منوط به پرداخت تلویزیون است.

سریال «عصر پاییزی» در 35 قسمت به کارگردانی اصغر نعیمی ساخته شد و از شنبه تا چهارشنبه برای مخاطبان در شبکه اول سیما ساعت 22:30 نمایش داده می شود.

منبع:‌ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها