این آتش را ایران باید مهار کند

راه بازگشت امنیت به مرزهای جنوب‌شرق کشور

چندی پیش دوستی به شوخی می گفت پاکستانی ها روی دیوارهای کشورشان نوشته اند « لعنت بر پدر و مادر کسی که در این مکان، خودش را منفجر کند. » لطیفه هایی که میان مردم رد و بدل می شود معمولا نمادی از باورهای عمومی نسبت به یک پدیده است. برای نمونه این لطیفه اوضاع آشفته پاکستان را به تصویر می کشد؛ کشوری که دیگر گوش رسانه ها به شنیدن اخبار مربوط به انفجار بمب و اقدامات تروریستی در خیابان هایش و کشته شدن مردمش عادت کرده است.
کد خبر: ۶۴۷۰۵۰
راه بازگشت امنیت به مرزهای جنوب‌شرق کشور

آتش پاکستان اما پشت مرزهایش مهار نشده، بلکه مدتهاست دامن کشور ما را هم گرفته و هر از گاه گروهک های تروریستی از آن کشور به خاک کشورمان تجاوز می کنند .تروریستها با هدف ایجاد ناامنی و راه انداختن جنگ های مذهبی و فرقه ای، گروهی از مردم یا نظامیان را می کشند یا گروگان می گیرند. یکی از این گروهک های تروریستی جیش العدل است که از طریق کشتار و گروگان گیری در ایران ، شهرتی کسب کرده است.

تا جمعه شب گذشته جدیدترین خبر از این گروهک، حمله به پاسگاه مرزی سراوان و به شهادت رساندن 14 مرزبان ایرانی بود اما جمعه هفته گذشته آنها به منطقه مرزی « جکیگور» استان سیستان و بلوچستان نیز حمله کردند و 5 سرباز ایرانی را گروگان گرفتند و شرط به قتل نرساندن شان را آزاد کردن 300 زندانی مورد نظرشان در ایران و سوریه اعلام کرده اند.

این عملیات گروگان گیری طبیعتا نباید ما را غافلگیر می کرد چرا که جیش العدل در ماجرای قتل عام سربازان ایرانی در سراوان، ماهیتش را شناسانده بود و می شد با حساب و کتابی ساده فهمید گروهک تروریستی که به آسانی مرز میان ایران و پاکستان را گز می کند و دست به جنایتی گسترده در خاک کشورمان می زند، به یک عملیات تروریستی بسنده نخواهد کرد.

وقوع این حادثه و اظهارات برخی مسئولان در این زمینه نشان می دهد متاسفانه اهمیت خطرات اقدامات گروهکهای تروریستی که بنا به گزارشها، مورد حمایت رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه قرار دارند، آنطور که لازم است درک نشده است.

از مدتها پیش واضح بود که دولت پاکستان در سرکوبی گروهکهای تندرو و تروریستی فعال در کشورش با وجود هشدارهای مکرر ایران کوتاهی کرده است. به گفته سردار حسین ذوالفقاری ، فرمانده مرززبانی ناجا ، ماموران پاکستانی پس از حادثه اخیر گروگانگیری سربازان ایرانی نیز حاضر نشدند به مسئولان کشورمان در رد گیری تروریست ها در خاکشان کمکی بکنند و اطلاعات شان را در این زمینه در اختیار طرف ایرانی بگذارند.

در چنین شرایطی، پس از این گروگان گیری به جای آن که وزارت امور خارجه ایران با جدیت ، سفیر پاکستان را « احضار» کند، او را به سفارت « دعوت » کرد حال آنکه جا داشت با وجود دوستی میان دولتهای ایران و پاکستان، سفیر این کشور در تهران احضار و مراتب نارضایتی ایران با جدیت به او اعلام می شد.

در هر حال، اکنون پس از گذشت حدود 10 روز از گروگان گرفته شدن سربازان مان، به نظر می رسد مسئولان ایرانی تصمیم قاطع شان را برای برخورد با تروریست ها گرفته اند. گواه این ادعا آن است که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور تصریح کرد اگر پاکستان نتواند با تروریست ها در خاکش برخورد کند ، ایران با ورود به « عمق خاک » این کشور ، امنیت خود را برقرار خواهد کرد.

سرتیپ خلبان حسن شاه‌صفی، فرمانده نیروی هوایی ارتش هم خطاب به فرمانده جیش العدل هشدار داد که اگر تار مویی از سر سربازان مقدس ایران کم شود گروه شناسایی نیروی زمینی ارتش « گرای» محل های احتمالی جیش العدل را با خاک یکسان خواهند کرد.

در هر دوی این خبرها تهدیدهایی از سوی مسئولان عالی رتبه کشورمان دیده می شود که نشان می دهد ایران حاضر است برای نجات سربازانش، در رد گیری و برخورد با تروریست ها از تمامی ابزارها و امکانات خود استفاده کند.

اگر ایران بخواهد دست به چنین اقدامی بزند، حتما نظر دولت پاکستان را برای تعقیب گروههای تروریستی در نواحی مرزی جلب خواهد کرد.

در همین راستا، دکتر روحانی رییس جمهوری امروز سه شنبه در دیدار رییس مجلس سنای پاکستان با وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبود مسایل امنیتی در داخل پاکستان به گونه ای که تاثیرات بازدارنده ای بر جریان افراط و تروریسم بگذارد، تاکید کرد: مرزهای ما باید امن بماند و این گونه حوادث قابل قبول نیست و ما از دولت پاکستان می خواهیم تمام توان خود را برای حل این معضل به کار بگیرد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه همکاری های میان دو کشور برادر و مسلمان ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم باید ادامه یابد گفت: ما برای اقدام مشترک به منظور حل معضل تروریسم با پاکستان همکاری می کنیم.

اما در کنار مبارزه مشترک و قاطع دو کشور برای مبارزه علیه معضل تروریسم ایران باید به برنامه های خود برای تامین امنیت مرزهایش شتاب بیشتری ببخشد. اکنون بیش از یک دهه است که دیوارکشی مرزها در کشورمان نیمه کاره مانده و بودجه ای به تکمیلش اختصاص داده نشده و این سیاستگزاری غلط ، هزینه ای را که صرف تا نیمه رساندن طرح شده، نیز هدر داده است.

اما از همه این حرف ها گذشته، در ماجرای گروگان گیری سربازان ایرانی، یک دستمریزاد هم وجود دارد، آنهم برای همه ایرانی هایی که در سراسر دنیا، در کمپین بزرگ حمایت از سربازان شان درشبکه های اجتماعی شرکت کردند و کار را به جایی رساندند که گوش های دنیا، صدای سربازان بی گناه و اسیر ایرانی را شنید و توجه رسانه های همه کشورها به این ماجرای تروریستی جلب شد، به گونه ای که جیش العدل حالا حتی در فضای مجازی هم امنیت ندارد.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها