اگر بخواهیم محدودیتها را درنظر بگیریم باید بگوییم اولا هکرها نمیتوانند با اعمال جادو کنترل خودرویی را بهدست بگیرند. ثانیا با رایانهای شدن سیستمهای خودرو، تمام سیستمهای دخیل در رانندگی به کنترلهای خارجی متصل نیستند. تقریبا به دست گرفتن کنترل هر خودرویی که امروزه در خیابان در حال حرکت است امکانپذیر نیست.
هکری که میخواهد کسی را به وسیله خودرو به قتل برساند، نمیتواند کنترل خودرو را به دست گرفته و آن را به درخت یا صخرهای بکوباند.
تحقیقات نشان داد هکرها میتوانند صدای بوق ممتد خودرو را درآورند، آب برف پاککن شیشه جلوی خودرو را یکسره فعال کنند، سرعتسنج را دستکاری کنند، صدای رادیو را بالابرده و چراغهای کمکی را خاموش کنند.
هیچ یک از این آزمایشها نمیتوانند علت تصادفی در جاده باشند اما اگر در یک زمان صدای رادیو به طور ناگهانی زیاد شود، چراغهای خودرو خاموش شود، جریان آب برف پاککن راه بیفتد و شیشه جلوی خودرو را تار کند میتواند باعث تصادف شود، اما احتمال انجام شدن همزمان تمام این موارد بسیار مشکل است. البته حرکتکردن بدون سرعتسنج نیز میتواند مشکلاتی به بار آورد، ولی رانندهای که دائم در ترافیک داخل شهر گرفتار است، میتواند بدون سرعتسنج هم به سلامت طی مسیر کند. پس نتیجه این نوع حملات چه خواهد بود؟ راننده فقط اعصابش خرد میشود، کنار جاده میایستد و از خودرو پایین میآید و با جایی تماس میگیرد و غرغر میکند.
اگرچه هک کردن خودرو میتواند مرگبار باشد، اما روش واقعی حمله حقیقتا مشخص نیست. تلاش برای این کار دربرگیرنده پیداکردن یک خودرو، هک کردن و نظارت آن و درست در لحظه مناسب از کارانداختن ترمزهای خودرو است. چنین روشی بیشتر شبیه چیزی است که در فیلمهای سینمایی رخ میدهد تا اینکه بشود آن را تهدیدی واقعی دانست.
منبع: popsci
ترجمه: نادیا زکالوند
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد