کلاهبرداری بزرگ به بهانه فروش 32 فروند هواپیما

دو کلاهبردار حرفه‌ای که با دریافت میلیاردها تومان از دو تاجر اردبیلی، آنها را فریب داده بودند تا 32 فروند هواپیمای ایرباس و فوکر به آنها تحویل دهند، در عملیات ویژه پلیس آگاهی استان اردبیل دستگیر شدند.
کد خبر: ۶۱۲۰۶۲
کلاهبرداری بزرگ به بهانه فروش 32 فروند هواپیما

سرهنگ موسی عالی‌زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل در این باره به جام‌جم گفت: در پی دریافت یک پرونده از کلانتری 15 اردبیل در ارتباط با شکایت دو نفر از تجار بزرگ مبنی بر کلاهبرداری، موضوع با دستور بازپرس شعبه 5 اردبیل در دستور کار ماموران قرار گرفت.

وی افزود: در تحقیق از دو فرد شاکی معلوم شد آنها در دام دو شیاد حرفه‌ای گرفتار شده و میلیاردها تومان پول به این افراد پرداخت کرده‌اند؛ به این ترتیب با اطلاع از فعالیت یک شرکت در زمینه واردات و صادرات، از طریق تبلیغات، پس از گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت که خود را دکترای اقتصاد معرفی می‌کرده، متوجه شده‌اند وی قادر است برای آنها از بانک‌های خارجی وام‌های کلان دریافت کند.

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل خاطرنشان کرد: درادامه تحقیقات معلوم شد مدیرعامل شرکت با وعده‌های فریبنده، آنها را فریب داده و با دریافت یک میلیارد و 300 میلیون تومان قرار شده برای این دو تاجر در بانک‌های کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه گشایش اعتبار ارزی کند.

وی یادآور شد: آنها در پی توافق اولیه همراه مدیرعامل شرکت به ترکیه رفته که با چند نفر که به گفته مدیرعامل از اتباع ترکیه، اروپا، روسیه و آمریکا بوده‌اند، دیدار کرده‌اند.

درخواست خرید هواپیما

سرهنگ عالی‌زاده افزود: شاکی‌ها پس از بازگشت به کشور، یک میلیارد و 600 میلیون تومان دیگر نیز به مدیرعامل شرکت می‌پردازند تا وی 32 فروند هواپیمای ایرباس و فوکر برای آنها تهیه و با انتقال به کشور در اختیارشان قرار دهد.

رئیس پلیس آگاهی اردبیل تصریح کرد: پس از چند روز مرد کلاهبردار 128 میلیون تومان بابت بیمه هواپیماها و در ادامه چهار میلیارد تومان دیگر نیز از آنهاچک حامل دریافت می‌کند.

عالی‌زاده تصریح کرد: پس از چند روز وقتی دو مرد تاجر متوجه می‌شوند خبری از هواپیماها نیست، به محل دفتر کار مدیرعامل می‌روند و متوجه می‌شوند وی این محل اجاره‌ای را تخلیه کرده است.

تشکیل تیم ویژه

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل تصریح کرد: با تحقیق از دو مالباخته، یک تیم ویژه به سرپرستی سروان سلحشور تشکیل شد و ماموران با بررسی و تحقیق در این زمینه اطلاع یافتند مدیرعامل شیاد در قالب یک شرکت کاغذی فعالیت می‌کرده و در این کلاهبرداری چند میلیارد تومانی، برادرزاده وی نیز با او همدست بوده است.

وی افزود: با ادامه تحقیقات و به دست آمدن سرنخ‌هایی درباره این پرونده، ماموران رد پای متهم را در تهران شناسایی و با نیابت قضایی، چند روز تعقیب و مراقبت، متهم را هنگامی که با تغییر چهره از مخفیگاهش خارج شده بود، دستگیر کردند. در بازرسی از محل سکونت وی چهار میلیارد تومان چک مربوط به مالباختگان و همچنین اسناد و مدارک چند شرکت کاغذی کشف و ضبط شد.

ردپای متهم در طرح عمرانی

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل گفت: با انتقال هر دو متهم به پلیس آگاهی اردبیل، آنها به کلاهبرداری از دو مرد تاجر اعتراف کردند و در ادامه معلوم شد، این متهم با معرفی خود به عنوان فردی بانفوذ قصد داشته برای اجرای یک طرح عمرانی که میلیاردها تومان هزینه آن برآورد شده، دست به یک کلاهبرداری دیگر بزند.

سرهنگ عالی‌زاده عنوان کرد: با اعتراف متهم، دیگر همدست او نیز دستگیر شد و بازپرس پرونده با قرار پنج میلیارد تومانی، متهمان را روانه زندان کرد.

عالی‌زاده با اشاره به این‌که تحقیق برای کشف دیگر جرایم احتمالی متهمان ادامه دارد، از مردم بویژه افرادی که در زمینه تجارت فعال هستند، خواست مراقب ترفند شرکت‌های کاغذی باشند؛ زیرا تبلیغ در رسانه‌ها به معنای تائید فعالیت شرکت‌ها نیست.

ناصر صبوری - گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۳
حیدر
Netherlands
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۱
۰
چقدر انسان باید ساده باشد كه گول یك شیادانی مثل اینها را بخورد , تا آنجا كه من اطلاع دارم خرید هواپیما فقط باید با مجوز و نظارت سازمان هواپیمایی كشوری صورت گیرد . باز دم پلیس آگاهی ایران گرم كه كلاهبرداران را تا مردمان دیگر را بدبخت نكرده، گرفته است پلیس ایران از بهترین پلیس های جهان است , درود بر سروان سلحشور و همكاران تیمش از پلیس آگاهی اردبیل
بهرام شجاعیان
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
اگر مواردی مشابه پیش می آید مقصر را چگونه باید جستجو كرد ؟ آیا تجارت آنهم در سطح بین الملل نیاز به دانشی اولیه ندارد ؟ اگر دارد چگونه دو تاجر اردبیلی اقدام كننده برای این كار عظیم فاقد آن هستند ؟ این خبر نشان می دهد كه كسب پولهای تصادفی و یا واسطه ای در كشور به اندازه ای رواج دارد كه فرد فقط كافیست تا رابطه ها را پیدا كند و نه اینكه مجبور باشد تا اصول اولیه در كار را بیاموزد . اشكال در نظام كاری ماست كه جای اینگونه موارد را تعریف نكرده است و تا ما از اصول متعارف و تعریف شده در امور بانكی در امور پولی ودر امور اقتصادی بهرمند نشویم ، مشابه این خبر ها را خواهیم داشت .در كشور كسی نیست كه جستجوی میزان تقصیر این تجار اردبیلی و سایر موارد مشابه را به عهده داشته باشد . خطای دیگر ما در دستگاه قضا رخ می دهد كه شاكی مداری است. یعنی شاكی كه به دادسرا آمد پس تمام حق را دارد، كسی پرس و جو نمی كند كه آیا این تجار اصولا حق خرید و وارد كردن سی و دو فروند هواپیما را به كشور داشته اند یا نه ؟ حتی خرید سی و دستگاه دوچرخه هم شامل دانش و اطلاعات پایه است . همانطور كه بدون مجوز نمی شود پزشك شد امور اقتصادی هم مجوز می خواهد و دانش و اطلاعات می خواهد . آیا دانش این تجار محترم برای این كار كافی بوده است ؟ اگر بوده آن مقامی كه دانش این افراد را بررسی و به آنها مجوز داده است كدام دستگاه كشوری است ؟ اینگونه برخورد ها ی سطحی با مسائل در داخل دستگاه قضا و در نظام كاری به راحتی قادر است تا فساد اداری را رواج دهد . فشار بر مردم برای حل و كنترل موضوعات و خطا ها یك چیز است اصلاح روابط كاری یك چیز دیگر كه متاسفانه در مواردی بسیار شاهد فقدان اصول اولیه و تعریف شده در آن خصوص هستیم . بهرام شجاعیان
علیرضا فتوحی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
۰
۰
بنده به عنوان یه هم استانی از پلیس اگاهی تقدیر و تشكر میكنم واز آن دو تاجر هم سپاسگزارم كه خودشان رو فدای این راه كرده اند كه اینقدر به فكر رفاه و پیشرفت استان شهید پرورمان هستند فقط خواهشم این كه تا آخرین لحظه مساله را رها نكنند كه متهم جزای اعمال پست خودش رو بدهد

نیازمندی ها