باغ فین در ۹ کیلومتری شهر کاشان و در انتهای خیابان امیرکبیر کنونی و روستای فین کوچک قدیم قرار دارد. باغ و حمام فین از جمله دیدنیهای تاریخی و گردشگری کاشان است که تصاویر و نکات خواندنی بیشتر درباره آن را میتوانید در ادامه مطلب دنبال کنید.
کد خبر: ۶۰۴۶۱۲

باغ فین کاشان

 این باغ در مجاورت چشمه سلیمانیه و بالادست دشتی با شیب ملایم قرار دارد. در حال حاضر بخشی از بنای موجود به چای‌ خانه و کباب‌ خانه اختصاص دارد. دسترسی به باغ فین از طریق خیابان امیرکبیر صورت می‌ پذیرد. سابقه و قدمت باغ فین و بناهای آن به دوره صفویه باز می‌ گردد. ساختمان باغ فین فعلی به دوران شاه‌ عباس اول نسبت داده شده وسعت باغ بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع و شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برجهای استوانه شکل محصور شده‌ است. وجود عناصر آب و درخت که عناصری پویا هستند در کنار ابنیه که عناصر ثابت معماری هستند، هویتی زنده به این اثر فرهنگی و تاریخی بخشیده‌است. باغ فین کاشان یکی از مهمترین نمونه باغ‌ های ایرانی است که همچنان زنده و پابرجاست. آب جاری در جوی‌ها، استخرها و حوضهای باغ از چشمه سلیمانیه تامین می‌شود.

باغ فین کاشان و معماری منحصر بفرد آن

حمام فین کاشان

حمام فین در باغ فین کاشان است. این حمام قدیمی به خاطرقتل میرزا تقی‌خان امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در ۲۰ دی ۱۲۳۰ خورشیدی مشهور است. درقسمت جنوبی باغ فین دو حمام وجود دارد که به حمام کوچک و بزرگ معروف است، حمام کوچک از آثار دوره صفویه و همراه با بنای اولیه باغ فین ساخته شده‌ است. حمام بزرگ در دوران قاجاریه به وسیله فتحعلی شاه ساخته شده‌ است. این حمام ها دارای دالان‌ها و راهروهای زیادی است و معماری زیبایی دارد. کانال‌ هایی جهت تعویض آب خزینه‌ ها و حوضچه‌ ها در کف حمام‌ ها وجود دارد. دیوار حمام‌ها با عایق رطوبتی مخصوص ماسه، آهک یا ساروج  پوشانده شده‌ است.

باغ فین کاشان و معماری منحصر بفرد آن

مکانی اکه امیرکبیر به قتل رسید

بنای باغ فین کاشان و مجموعه بناهای آن در ۱۵ آذرماه سال ۱۳۱۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در پی تلاشی چند ساله، سرانجام یونسکو نیز در سال ۲۰۱۱ میلادی باغ فین را که حمام فین نیز در آن مجموعه قرار دارد را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کرد.

>> نون و آب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
فریده
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
۰
۰
ممنون از عكس های واضح و خوبتون
حدیث خوزستانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
۰
۰
خدا نصیب كنه بیایم
یگانه
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
۰
۰
اینجا شهر عشقم و همسرمه...خیلی خیلی خیلی قشنگه این شهر واستان...اونایی كه نیومدین كاشون تشریف بیارین حتمی بهتون خوش میگذره..

نیازمندی ها