به گفته کارشناسان کاهش نرخ باروری طی یک دهه اخیر، آینده کشور را با چالش مواجه می​کند

سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت اجرایی نشد

رئیس موسسه مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور مشکل اجرایی نشدن سیاست‌های تشویقی جمعیت را تخصیص نیافتن اعتبارات در لایحه بودجه دانست و گفت: افزایش نرخ باروری و رشد جمعیت نیاز به زمان زیادی دارد و باید سیاست‌ها به‌طور همه‌جانبه اجرا شود.
کد خبر: ۵۹۲۴۵۸

محمدجواد محمودی در گفت‌وگو با مهر در مورد طرح جامع رشد جمعیت و تعالی خانواده که در کمیسیون فرهنگی مجلس است، افزود: این طرح همان طرحی است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی سال گذشتــه تدوین شد و در مجلس به صورت کامل‌تر مطرح شده است.

وی با اشاره به این ‌که رهبر معظم انقلاب درباره این طرح عنوان کرده‌اند که مسیر اجرای آن بسرعت انجام شود، اظهار کرد: انتقاد اصلی ایشان نسبت به کند بودن روند رسیدگی به موضوع سیاست‌های جمعیتی جدید و همچنین دنبال کردن سیاست‌های تنظیم خانواده با رویکردهای سابق بوده است.

محمودی اظهار کرد: اکنون دو سال از زمان مطرح شدن سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت می‌گذرد، اما هنوز این سیاست‌ها عملی نشده‌اند و زمانی می‌توانیم بگوییم که این سیاست‌ها مناسب است که در اجرا نتایج خوبی داشته باشد و همچنین با سرعت بیشتری اجرایی شود.

جای خالی حمایت از خانواده

به گفته رئیس موسسه مدیریت جامع جمعیت کشور، مجلس هر چه سریع‌تر طرحی را که در کمیسیون فرهنگی است، تصویب کند تا بتوانیم برای حمایت از خانواده اقدامات لازم را انجام دهیم و فقط در این صورت است که سیاست‌های تشویقی در خانواده‌ها جواب داده و آنها به سمت فرزندآوری پیش می‌روند.

وی حمایت از خانواده را دلیل مهمی در رشد جمعیت دانست و تاکید کرد: ایجاد اشتغال، ارائه تسهیلات ازدواج و مسکن از جمله راهکارهای افزایش جمعیت است هر اندازه‌ای که به خانواده و تشکیل آن کمک کنید، به همان میزان تاثیرگذار است بر افزایش فرزند.

محمودی در مورد اجرایـــــی نشدن این سیاست‌ها خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که اجرای سیاست‌ها بار مالی زیادی همراه دارد به همین دلیل است که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی به مجلس رفته تا نمایندگان مجلس بتوانند اعتبارات لازم را برای اجرای آن در نظر بگیرند.

وی در مورد بررسی مجدد لایحه مرخصی زایمان که یکی از طرح‌های افزایش جمعیت است، توضیح داد: این مصوبه اکنون در دولت جدید در دست بررسی مجدد است و هنوز متوقف نشده و به دلیل بار مالی زیادی که دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته محمدی، مشکل این لایحه این است که اعتبارات زیادی برای اجرا نیاز دارد و مشکل دیگر این‌که در لایــــحه بودجه 92 اعتباراتی برای اجرای سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته نشده است و این همان دلیلی است که شورای نگهبان آن را مجددا به مجلس بازگرداند.

وی با اشاره به این‌که دولت باید برای اجرای سیاست‌های تشویقی بار مالی آن را در نظر بگیرد، یادآور شد: فقط تدوین قانون مطرح نیست و باید مشکل اعتباری آن رفع شود.

مشکلی به نام کاهش نرخ باروری

رئیس موسسه مدیریت جامع جمعیت کشور در مورد کاهش رشد جمعیت نیز عنوان کرد: در خصوص رشد جمعیت اکنون مشکلی نداریم و مشکل ما کاهش نرخ باروری است به طوری که تعداد فرزندان کاهش پیدا کرده است و این موضوع مربوط به یک دهه می‌شود که استمرار دارد و این مشکلی است که در آینده کشور را با چالش مواجه می‌کند.

محمودی اظهار کرد: رشد جمعیت با روند فعلی ثابت نمی‌ماند و با توجه به کاهش نرخ باروری که هم اکنون 1.3 است در سال 1415 با روند فعلی، نرخ جمعیت به صفر می‌رسد و آن زمان است که با چالش جدی مواجه خواهیم شد و در این شرایط جمعیت‌شناسان معتقدند عرضه نیروی کار کم خواهد شد و همچنین تعداد سربازان و دانشجویان نیز کاهش پیدا می‌کند و چنانچه هم اکنون به فکر آینده نبوده و سیاست‌های تشویقی را اجرا نکنیم و نتوانیم جلوی آن را بگیریم به طور حتم در آینده با مشکل اساسی مواجه خواهیم شد و 40 سال دیگر باید کار کنیم تا جمعیت زیاد شود.

وی بیان کرد: 40 سال کار کردیم تا توانستیم رشد جمعیت را کاهش دهیم بنابراین برای افزایش جمعیت نیز 40 سال زمان نیاز است. به گفته محمودی، اجرای سیاست‌های تشویقی باید بسیار قوی و محکم و همه جانبه باشد و فقط مربوط به سیاست‌های اقتصادی نبوده، بلکه همزمان با آن باید سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز تقویت شود و به سمت تغییر نگرش‌های فرهنگی برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها