دومین کنگره بین المللی پرستاری بیماری های قلبی، با موضوع نقش پرستار و رفتارهای درست و نادرست در درمان، در حاشیه برگزاری ششمین کنگره قلب و عروق رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۵۹۰۶۲۳
ضرورت نقش پرستار در درمان بیماری‌های قلبی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد خبری ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق رضوی، در این کنگره دکتر حمید پیروی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایراد سخنانی در خصوص رفتارهای پرستاران پرداخت و گفت: چالش فعلی پرستاران، به خصوص در حوزه قلب و عروق، شناخت مراقبت و تکنولوژی است.

وی افزود: برای نقش پرستاری، تعاریف بسیاری وجود دارد که برخی از آن ها ممکن است مراقبتی نبوده و تنها توسط پزشک تعریف شده باشد.

پیروی با بیان اینکه در جامعه ما دیدی که نسبت به پرستاری وجود دارد متفاوت از سایر جوامع است، اظهار کرد: در کشور ما، پزشکان بیش از پرستاران مورد احترام هستند که این نشان می دهد پرستاران هنوز نتوانسته اند نقش خود را به خوبی پیدا و آن را ایفا کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متاسفانه هنوز به پرستاری به دیده تخصصی نگاه نمی شود، در حالی که مسئولیت کار پرستاران زیاد است، اما پشتیبان ندارند.

یک درصد از جوانان، به بیماری مادرزادی رگ های قلب دچارند

دکتر محمود تابنده رئیس بیمارستان کوثر شیراز گفت: با تحقیقات صورت گرفته، 1.3 درصد جوانان کشور، به بیماری مادرزادی رگ های قلب دچار هستند.

وی افزود: این بیماری خیلی شایع نیست و درصدبسیار  کمی یعنی از هر هشت هزار نفر 103 دچار بیماری مادرزادی رگ های قلب هستند ولی  این بیماری به دلیل ناشناخته بودن از اهمیت خاصی برخوردار است.

دکتر تابنده با اشاره به اینکه آمار ابتلا به این بیماری در دنیا نیز در همین حدود است، افزود: این بیماری سبب بروز ناگهانی عوارض قلبی و حتی مرگ ناگهانی می شود.

رئیس بیمارستان کوثر شیراز در ادامه، شرایط کنونی کشور از نظر تکنولوژی و پزشک و امکانات را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به پیشرفت روز به روز تکنولوژی دنیا، باید خرید تجهیزات جدید پزشکی میسر باشد که این مساله نیازمند توجه ویژه مسئو لان است.

دکتر تابنده در پایان، از ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق به عنوان یکی از کنگره های خوب کشور یاد کرد که کیفیت مقالات ارائه شده، سطح علمی و نظم آن در سطح عالی است.

تشخیص بیماری های قلبی، تسریع می شود

روش سیتی آنژوگرافی به عنوان یک روش جدید تشخیصی بدون نیاز به انجام اقدامات تهاجمی، تشخیص بیماری عروق کرونر را امکان پذیر می کند.

دکتر سجادی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با استفاده از روش جدید، بیماری افرادی  که با درد حاد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می کنند، در کمترین زمان ممکن تشخیص داده می شود.

وی با اشاره به اینکه در مراکز مجهز  به دستگاه سی تی اسکن پیشرفته در کشور، امکان استفاده از این روش وجود دارد، افزود: متاسفانه این روش جدید هم اکنون تحت پوشش خدمات بیمه قرار ندارد.

این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: این در حالیست که پوشش بیمه ای این روش، در مجموع به نفع سیستم پزشکی کشور است زیرا با کاهش مدت زمان بستری شدن بیمار، از بار مالی تحمیل شده بر شبکه بهداشت و درمان می کاهد.

ضرورت نقش پرستار در درمان بیماریهای قلبی

عضو انجمن قلب ایران گفت: پرستاران، نقشی حیاتی در جریان درمان را در بیماران قلبی ایفا می کنند.

دکتر عباس آزاده جو در خصوص نقش موثر پرستار در درمان اکثر بیماری های قلبی، خاطرنشان کرد: برای درمان، پرستاری نقش ویژه ای دارد و می تواند با ایجاد شرایط ریلکسیشن، بیمار را از هرگونه استرس دور نگاه دارد.

وی با بیان اینکه قلب نیاز به عاطفه و رژیم غذایی پر کالری دارد، اظهار کرد: استرس های فراوان و الگوی غذایی نامناسب، در حال حاضر، مشکل بزرگ جامعه است که حتی جوانان را درگیر خود کرده  است.

آزاده جو افزود: دقت پرستار و توجه به تغییرات بیمار بسیار حائز اهمیت است و حتما باید مانیتورینگ دقیق و مداومی از بیمار وجود داشته باشد و پرستاران باید توجه کافی داشته باشند که برای دریافت نبض بیمار، نه به مانیتور و نه حتی قلب اطمینان نکنند، بلکه بهترین راه دریافت دقیق نبض، دست های گرم بیمار است، چرا که گاه مانیتور و قلب می توانند گول زننده عمل کنند.

این عضو هیات انجمن قلب ایران اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که پرستار باید با پزشک در تعامل باشد و باید نقش خود را به خوبی ایفا کند و نقد سازنده و مفید خود را در اختیار پزشک قرار دهد.

بیمارستان فوق تخصصی رضوی، پیشگام در زمینه اکوکاردیوگرافی سه بعدی

دکتر افسون فضلی نژاد، متخصص قلب و عروق گفت: بیمارستان فوق تخصصی رضوی در زمینه اکوکاردیوگرافی سه بعدی به نوعی پیشگام است.

وی افزود: هم اکنون  بیمارستان فوق تخصصی رضوی دومین بیمارستان کشور است که به دستگاه الکتروکاردیوگراف سه بعدی مجهز شده است.دستگاه الکتروکاردیوگراف سه بعدی، برای بستن نواقص دیواره بین دو دهلیز کاربرد دارد.

این دانشیار دانشگاه، در مقایسه ششمین کنگره قلب و عروق رضوی با چند دوره قبل این کنگره، اظهار کرد: پرداختن به مسائل مختلف پزشکی مرتبط با قلب در کنار جراحی قلب، باعث پر بارتر شدن و اثر بخشی بیشتر این دوره شده است.

دکتر فضلی نژاد افزود: علاوه بر این، سطح مقالات ارائه شده در این دوره، در مقایسه با دوره های قبل رشد چشمگیری داشته است و پس از شش دوره برگزاری، این کنگره توانسته جای خود را در عرصه های علمی باز و متخصصین برجسته بین المللی را جذب کند.

انتشار فراخوان نشریه بین المللی پزشکی رضوی

فراخوان ارسال مقاله به نخستین نشریه بین المللی پزشکی رضوی فراخوان نخستین «نشریه بین المللی پزشکی رضوی» منتشر شد.

دکتر حامی اشرف مدیر علمی این نشریه، گفت: علاقه مندان از سراسر جهان می توانند جدید ترین دستاوردهای  خود را در همه شاخه های علوم پزشکی و علوم مرتبط با آن با زبان انگلیسی به این نشریه ارسال کنند.

وی افزود: صاحبان مقالات برای ارسال آثار خود برای چاپ در نخستین شماره این نشریه، که اول ژانویه 2014 منتشر خواهد شد تا 7 دسامبر فرصت دارند.

مدیر علمی این نشریه گفت: علاقه مندان می توانند مقالات خود را به نشانی اینترنتی  www.razavijournal.com ارسال کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش با شماره
    05116004359تماس بگیرند.

این نشریه که در سه سال نخست، به صورت فصلنامه و پس از آن به صورت ماهنامه منتشر خواهد شد، از مقاله برگزیده هر شماره این نشریه به صورت ویژه تقدیر خواهد شد.

ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق رضوی و دومین کنگره پرستاری بیمارهای قلبی، از 30 مرداد ماه 1392 با حضور بیش از 600 تن از متخصصان داخلی، پزشکان عمومی و پرستاران و مهمانان خارجی از کشورهای مختلف جهان در محل بیمارستان فوق تخصصی رضوی تا اول شهریور ماه در حال برگزاری است.

در این همایش 700 فوق تخصص داخلی و خارجی از اساتید برجسته ایران و جهان در زمینه فوق تخصص قلب و عروق، آخرین دستاوردهای روز در این زمینه را در بیمارستان فوق تخصصی رضوی بررسی می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها