رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر مسکن:‌آقای آخوندی(رئیس‌ستاد موسوی) فردی است که در حضور مقام معظم رهبری اعلام کرد نه تنها تقلبی در انتخابات نشده است بلکه امکان آن نیز وجود ندارد

آغاز به کار کابینه جدید

جلسات چهار روزه بررسی رای اعتماد به وزیران پیشنهادی معرفی شده به مجلس، پنجشنبه شب پایان یافت و نمایندگان با رای خود، 15 نفر از وزیران پیشنهاد شده را به عنوان سکاندار وزارتخانه مربوط، دارای صلاحیت تشخیص دادند و سه وزیر پیشنهاد شده هم نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.
کد خبر: ۵۸۸۷۰۲

محمدعلی نجفی، جعفر میلی منفرد و مسعود سلطانی‌فر، گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان، سه وزیر پیشنهادی بودند که نتوانستند از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرند.

در میان 15 وزیری هم که توانستند رای اعتماد نمایندگان را کسب کنند، علی طیب‌نیا با 274 رأی موافق، بیشترین رأی اعتماد نمایندگان را میان تمام گزینه‌های پیشنهادی کسب کرد که این رای در تاریخ انقلاب نیز بیشترین میزان رای موافق بوده که یک وزیر توانسته کسب کند.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو با کسب 272 رای و حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با کسب 269 رای موافق، بعد از طیب‌نیا بیشترین آرای موافق را کسب کردند.

نکته جالب درباره وزیرانی که نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند هم این‌که محمدعلی نجفی با اختلاف یک رای از رفتن به پاستور به عنوان وزیر آموزش و پرورش بازماند. وی از میان 284 رای ماخوذه، 142 رای به دست آورد در حالی که برای کسب رای اعتماد باید نصف به علاوه یک رای از میان آرای ماخوذه را کسب می‌کرد. مطابق قانون، رئیس‌جمهور باید بلافاصله برای وزارتخانه‌هایی که بدون وزیر مانده است سرپرست معرفی کند و ظرف سه ماه، گزینه جدید پیشنهادی خود برای سکانداری آن وزارتخانه را به مجلس معرفی کند. عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در همین باره تاکید کرد که هیچ‌یک از وزرای پیشنهادی که رای نیاوردند، نمی‌توانند سرپرست وزارتخانه شوند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس (خانه ملت) گفت: لازم نیست رئیس‌جمهور سرپرست وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و علوم را به اطلاع مجلس برساند.

صادق: گزینه‌های جایگزین برای ۳ وزارتخانه بزودی معرفی می‌شوند

محمدرضا صادق، مشاور رئیس‌جمهور هم با اشاره به رای عدم اعتماد مجلس به سه وزیر معرفی‌شده گفت: اولین جلسه هیات دولت روز یکشنبه برگزار و درباره گزینه‌های جایگزین سه وزارتخانه تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به رای مجلس شورای اسلامی به کابینه و عدم رای اعتماد به سه نفر از وزرای پیشنهادی گفت: دولت به نظر مجلس تمکین می‌کند و این حق نمایندگان مجلس است که بخواهند به وزرایی رای ندهند.

وی افزود: درباره گزینه‌های جایگزین برای وزرای رد صلاحیت شده نیز آقای رئیس‌جمهور در حال بررسی‌های لازم هستند و در فرصت مناسب گزینه‌های جایگزین اعلام می‌شود.

در روز آخر بررسی رای اعتماد چه گذشت؟

در روز پنجشنبه، طبق برنامه، بررسی رای اعتماد به وزیران پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، علوم، ارشاد، کشور، نفت، نیرو و ورزش و جوانان در دستور کار مجلس بود.

از میان این هفت وزیر پیشنهادی، گزینه پیشنهادی وزارت کشور هیچ مخالفی نداشت و بیشترین و سخت‌ترین مخالفت‌ با وزیران پیشنهادی علوم و نفت صورت گرفت.

عمده دلیل مخالفت‌ها با وزیر پیشنهادی علوم، ادعاهایی بود که از سوی نمایندگان مخالف درباره ارتباط جعفر میلی منفرد با حوادث پس از انتخابات سال 88 مطرح شد و درباره وزیر نفت نیز برخی قراردادهای منعقد شده در دوره مسئولیت وی در گذشته مورد سوال و انتقاد نمایندگان بود. هر یک از وزیران پس از پایان اظهارات مخالفان و موافقان خود به دفاع از خود پرداختند که نتیجه نشان داد، میلی منفرد نتوانسته است مخالفان خود را نسبت به دفاعیات خود متقاعد کند، اما بیژن نامدار زنگنه به مدد دفاعیات رئیس‌جمهور توانست رای اعتماد لازم را برای عهده داری وزارت نفت کسب کند. پس از آن‌که اظهارات تمام موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیران پیشنهادی پایان یافت، حسن روحانی که در مجلس حضور داشت به مدت یک ساعت آخرین دفاعیات را از وزیران پیشنهادی خود بیان کرد.

روحانی: همه به وظیفه قانونی، شرعی و ملی خود عمل کردند

روحانی در سخنرانی پایانی خود در جلسه بررسی رای اعتماد به وزیران با قدردانی از نمایندگان مجلس که طی چهار روز، به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی پرداخته بودند، گفت: کابینه‌ای که از سوی دولت تدبیر و امید به مجلس معرفی شد منظومه‌ای یکپارچه، منسجم و واحد است که در همه بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به طور هماهنگ انتخاب شده‌اند تا به صورت معنادار خدمتگزار مردم باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی با تشکر از همه موافقان و مخالفان نسبت به برنامه دولت و اعضای ‌کابینه پیشنهادی به دلیل سخنانشان در بررسی صلاحیت‌ها تصریح کرد: بی‌تردید همگان به وظیفه قانونی شرعی و ملی خود در این باره عمل کردند.

قدردانی رئیس‌جمهور از همه رسانه‌ها بویژه رسانه‌ملی

رئیس‌جمهور با قدردانی از مردم که در طول این چهار روز از طریق رسانه‌ها موضوع بررسی کابینه پیشنهادی را دنبال کردند، از همه رسانه‌ها بویژه رسانه ملی بابت اطلاع‌رسانی کامل و به ‌هنگام تشکر کرد. روحانی همچنین با تشکر از وزرای پیشنهادی که به عهد خود وفا کرده و در کمال حوصله، صبوری، رعایت ادب، اخلاق و اعتدال، به نقد‌ها، پرسش‌ها و مخالفت‌ها و حتی مخالفت‌هایی که گاهی تند مطرح شد، پاسخ منطقی و مناسب ارائه دادند، گفت: برخی لحن‌ها ممکن بود بهتر باشد، اما در مجموع همه سخنان مطرح شده در چارچوب آیین‌نامه بود، ‌گرچه برخی رسانه‌ها نسبت به نوع پرسش‌ها و انتقادات، لحن منتقدانه‌ای داشته و حتی گاهی از اصطلاح اعتراف‌گیری استفاده کردند، اما تمامی سخنان مطرح شده، حق نمایندگان بوده است، چرا که آنان باید بدانند به چه کسی و با چه دیدگاهی رأی سیاسی می‌دهند.

روحانی با بیان این‌که رأی نمایندگان، سیاسی، حقوقی و در چارچوب قانون است، ابراز امیدواری کرد: همواره پشتیبانی مجلس، برای دولت پیش‌رو به عنوان هدیه‌ای بزرگ، برای استحکام کار دولت خواهد بود.

رئیس‌جمهور گفت: برای این فرزند مجلس که منادی گفتمان اعتدال و عقلانیت بوده و منتخب اعتدال‌خواهی مردم است، برخی تعبیرات در مجلس کمی دلگیرکننده بود، اما این شیوه مرسوم در مردم‌سالاری پارلمانی است. وی اظهار کرد: ‌همه باید تمرین کنیم تا آستانه تحمل را بالا ببریم، چرا که همگان با این کار بهتر می‌توانیم با یکدیگر همکاری کرده و به یاری هم بشتابیم.

روحانی با تأکید بر این‌که مجلس در ایفای وظیفه نمایندگی و اظهارنظر به طور کامل در گفتار و بیان نظر، آزاد است، خاطر نشان کرد: برخی پرسش‌هایی که در بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی مطرح شد، برای آن بود که شبهات برای مردم و کشور برطرف شود که این کار بخوبی انجام گرفت در حقیقت اگر شبهه‌ای در رسانه‌ها مطرح شود و از سوی نماینده‌ای مورد سوال قرار گیرد این کمک به دولت خواهد بود.

باید تلاش کنیم آتش‌ها با تدبیر خاموش شود

روحانی با تاکید بر این که وزیر باید کل جامعه و مشکلات و مسائل مردم و ملت را ببیند نه یک جناح خاص سیاسی را گفت: همکاران من در دولت از نسل انقلاب، متعهد، متخصص و پاکدست هستند و همه آنها را به این نیت انتخاب کردم که از رأی شما برخوردار شوند تا مرا در عهدی که با مردم بستم، کمک کنند.

رئیس‌جمهور گفت: چند سال پیش حوادث تلخی رخ داد و عده‌ای اردوکشی خیابانی کردند و عده‌ای کهریزک را درست کردند که بسیار بد و زیانبار بود بنابر این همه باید تلاش کنیم آتش‌ها با تدبیر خاموش شود.

روحانی با بیان این که ما به دستگاه قضایی اعتماد داریم، افزود: در این حوادث عده‌ای احضار، عده‌ای متهم و عده‌ای محکوم شدند که در حال حاضر در حال سپری کردن محکومیت خود هستند.

رئیس‌جمهور گفت: فردی می‌گوید من در آن حوادث نقشی نداشته و ندارم اما دیگری اصرار دارد بگوید تو بودی؛ دستگاه قضایی می‌گوید این فرد در آن حوادث نبوده، اما دیگری اصرار دارد بگوید بوده؛ اما آیا این به نفع کشور است.

روحانی در ادامه در دفاع ازوزیر مسکن ادامه داد: آقای آخوندی جهادگری است که سابقه جهاد و رزمندگی دارد و جزو رزمندگان و سنگرسازان بی‌سنگر و به حقوق شهروندی توجه دارد و این شهامت را داشت که در آن سال‌های حساس در حضور مقام معظم رهبری (به عنوان رئیس ستاد موسوی)با شهامت بگوید در انتخابات نه تنها تقلبی نشده بلکه در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد و ما به وی تبریک می‌گوییم که اعتقاد و عقاید خود را در هر جایی بیان کرده است.

وی افزود: آقای آخوندی جزو افرادی است که به انقلاب، نظام و امر ولایت فقیه ملتزم خواهد بود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که همه باید جلوی تخلفات را بگیریم، گفت: آن چه فتنه‌ها را خاموش می‌کند، حضور مردم در انتخابات و بازگشت اعتماد همه مردم به صندوق آرا، اصلاح شیوه‌ها در اجرا و نظارت، توازن در رسانه‌های خبری و صداوسیما و عقلانیت و اعتدال و بالاخره جایگزینی فضای اعتماد و نشاط به جای فضای بی‌اعتمادی است.

روحانی افزود: افرادی که دعوت من را برای همکاری پذیرفته‌اند نیتی صادقانه برای خدمت به نظام دارند و در این راستا به تعهدات دینی و وظایف قانونی خود عمل خواهند کرد.

همه افراد معرفی شده وفادار به آرمان‌ها و اندیشه‌های امام راحل و ولایت فقیه هستند

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که همه افراد معرفی شده وفادار به آرمان‌ها و اندیشه‌های امام راحل، قانون اساسی و ولایت‌فقیه هستند، تصریح کرد: من به دستگاه امنیتی کشورم اعتماد دارم و بارها به خود من و افراد معرفی شده اطمینان داده‌اند که نه فقط از نظر امنیتی بلکه از نظر اخلاقی و مالی نیز هیچ مشکلی ندارند.

روحانی گفت: من به دلیل مسئولیت‌هایی که در بالاترین سطوح امنیتی کشور داشتم حتی به این استعلام‌ها نیز اکتفا نکردم و بر خلاف رویه دولت‌های گذشته، رایزنی‌ها را در بالاترین سطوح دنبال و بعد از اطمینان خاطر وزرا را به مجلس معرفی کردم.

وی با بیان این مطلب که خواهش می‌کنم اگر افرادی در بیرون از مجلس اهداف خاصی را دنبال می‌کنند به آنها توجه نکنید بلکه به مسائل ملی و شرایط کشور توجه کنید، تصریح کرد: این همکاران من، منشور اخلاقی دولت را که مبتنی بر اعتدال است، پذیرفته‌اند و همواره در جهت آن عمل خواهند کرد.

جوان‌گرایی را می‌پسندم

رئیس‌جمهور با اشاره به متوسط سنی اعضای کابینه، گفت:‌ گاهی درباره سن برخی اعضای کابینه، تعبیرات نازیبایی به کار رفت؛ بنده جوان‌گرایی را می‌پسندم، اما در مدیریت‌های کلان، تجربه، تعهد، دانش و آمادگی برای ایثار را مقدم بر مسأله سن می‌دانم. روحانی افزود: اگر شرایط کنونی کشور نبود یا اگر دو فرد از همه نظر مشابه هم بودند حتما فرد جوان‌تر را ترجیح می‌دادم، اما توجه کنید معدل کابینه من دردهه سنی50 سال است و این دهه، ‌دهه پختگی است. آنچه برای من تعیین‌کننده بود، عشق به خدمت، توان مدیریت، دانش، تجربه، انضباط کاری و تجربه کار گروهی بود. وی همچنین با اشاره به موضوع جایگاه بانوان، قومیت‌ها و اقلیت‌ها در کابینه گفت: کابینه بزرگتر از هیات وزیران است و بی‌تردید بانوان محترم در آن حضور خواهند داشت و از وزرا خواستم از بانوان شایسته در معاونت‌ها و مدیریت‌ها استفاده کنند و همه باید برای ارتقای جایگاه بانوان در مشاغل کارشناسی و مدیریتی بکوشیم.رئیس‌جمهور تأکید کرد: از اقلیت‌های قومی، دینی و مذهبی در سطوح مختلف مدیریتی، ملی و محلی و مسئولیت‌هایی در نهاد ریاست جمهوری دعوت به همکاری خواهد شد.

روحانی همچنین به دفاع از تک‌تک وزیران پیشنهادی خود پرداخت و در مورد وزیر نفت با تاکید بر این‌که بنده به عنوان منتخب مردم فردی را بهتر از زنگنه برای این وزارتخانه نمی‌شناسم، افزود: این وزارتخانه، وزارتخانه حساسی است که اگر حتی برای دو هفته با سرپرست اداره شود برای من بسیار سخت و برای منافع ملی کشور بسیار مضر خواهد بود. وی با بیان این مطلب که زنگنه شخصیتی جهادی است که ما در جبهه جنگ با وی آشنا شدیم و من پرونده وی را به دقت در بخش‌های مختلف دنبال کردم و او را فردی پاکدست دیدم، تصریح کرد: آقای زنگنه فردی متخصص، پاکدست، مفید و در شرایط فعلی بهترین برای اداره کردن وزارت نفت، این وزارتخانه مهم و استراتژیک است.

روحانی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: خط قرمز من و شما با همه وزرای آینده، امانتداری در بیت‌المال، رعایت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حراست از عزت کشور در صحنه‌های بین‌المللی و صیانت از حقوق مسلم ملت ایران و پاسداری از اخلاق و احکام نورانی اسلامی است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها