رئیس سازمان انرژی اتمی خبرداد:

آمادگی ایران برای حل موضوع هسته ای

وزیر امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه:

موضوع فعالیت هسته‌ای رو به حل شدن است

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: فعالیت هسته‌ای به جایی رسیده که از این به بعد شاهد حل و فصل آن خواهیم بود و براساس نشانه‌ها به یاری خداوند متعال این پرونده رو به حل شدن بوده و این امر قطعی است. وی افزود: اعلام کرده بودم که در سال 92 جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی از بحث تعاملات خواهد شد که به لطف الهی اکنون ما در این مسیر قرار گرفته‌ایم.
کد خبر: ۵۸۷۰۴۴
موضوع فعالیت هسته‌ای رو به حل شدن است

علی اکبر صالحی  در نشست مشترک با معاونین این وزارتخانه و اصحاب رسانه ضمن تبریک عید سعید فطر و روز خبرنگار گفت: از اینکه بار دیگر در خدمت شما دبیران خبری که بار عمده ساختن افکار عمومی و رساندن خبر را به صورت مختلف بر عهده دارید،بسیار خوشحالم هستم.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌رسانه‌ها اکنون در چالشی مهم قرار دارند چرا که جمهوری اسلامی ایران در یک چالش بزرگ با استکبار جهانی است و آنها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا جمهوری اسلامی ایران را مورد هجمه خود قرار دهند.
 
صالحی اظهار داشت: آن زمان که در مسئولیت بودم همواره از تمام بزرگان و گذشتگان به نیکی یاد کرده‌ام، همانطور که در مورد دستگیری آقای موسویان به عنوان جاسوس اعلام کردم من وی را جاسوس نمی‌دانم.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: من همواره از شخصیت‌های کشور و بزرگان همچون آیت‌الله هاشمی و خاتمی دفاع کرده‌ام و این در حالی بود که بنده وزیر دولت آقای احمدی‌نژاد بودم.  
 
وی افزود: من فکر می‌کنم آنچه که حق است باید بگویم، تخریب ممکن است اختلاف‌هایی به دنبال داشته باشد، ما نباید بزرگان خود را دفع و دفن کنیم و رسانه‌ها باید در این زمینه نقد صحیح کنند چرا که تخریب افراد زیبنده ما نیست.  
 
صالحی بیان کرد: ما در تعاملات بین‌المللی بارها در شورای امنیت ملی گفتیم نباید به مسئولین کشورهای دیگر بی‌حرمتی کنیم، علی‌رغم اینکه با یکدیگر دشمن هستیم، چرا که بی حرمتی به رموز یک کشور سبب بی‌حرمتی‌ آنها نسبت به ما می‌شود همانطور که خداوند در قرآن کریم به این مهم اشاره کرده است.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اقتدار، فعال بودن و عزتمندی در پرخاشگری و خشونت جایی ندارد.   

صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در طول دوره خدمت خود آرزو کردید که وزیر نباشید، اظهار داشت: خیر، هرگز این آرزو را نکردم که وزیر نباشم چرا که خدمت به این نظام و ملت عزیز کشورمان را عبادت می‌دانم.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مقامات کانادایی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: کانادا همواره اینگونه اظهارات را داشته و دارد و برای خودش و خانواده‌اش حرف می‌زند.   

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه افزود: غرب به این نتیجه رسیده است که چالش‌های بیش از این نتیجه عکس می‌دهد؛ آنها تصور می‌کردند در انتخابات اخیر می‌توانستند به نتیجه برسند ولی اینگونه نشد و حمله و هجمه آنها با دیوار محکمی روبرو شد چرا که این دولت برآمده از  اراده ملت است و همه یکی هستند.
 
وی گفت: غرب به این نتیجه رسیده که با بحث برد-برد با ایران وارد تعامل شود و همانطور که حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی اعلام کردند کشوری که همواره مبنایش مبنای ارزشی و اخلاقی بوده هیچگاه به دنبال تقابل نیست مگر اینکه امری همچون جنگ تحمیلی بر ما فرض شود بنابراین ما کشوری اهل گفتگو همزیستی با تمامی کشورهایی هستیم که آنها هم به این اصول اعتقاد داشته باشند.  
 
صالحی ادامه داد:‌آنها متوجه شدند جمهوری اسلامی ایران استوار ایستاده است و دولت هم اهل تعامل به دور از افراط‌ گرایی است.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:‌امام خمینی (ره) به جهانیان نشان داد که می‌تواند محرک جهان و شیوه‌ای از حکمرانی و حکومت‌گرایی جدید باشد، بنابراین استقبال کشورها برای تعامل با ایران به دلیل این است که ما به فاز جدیدی ورود پیدا کرده‌ایم.

وی در مورد انتقال موضوع  فعالیت هسته‌ای از شورای امنیت به وزارت امور خارجه گفت: بحث هسته‌ای بحث حساسی است،‌این بحث که از سال 2001 به طور جدی شروع شد در وزارت خارجه قرار داشت یعنی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی اتمی تنها کسی بود که در این زمینه فعالیت می‌کرد و شخص دیگری در این میدان برای بیان و تبیین مواضع ایران وجود نداشت، چرا که بحث‌ها بسیار تخصصی بود اما اکنون همه جامعه تمام اطلاعات و مباحث مربوط به این مهم را می‌شناسند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: در آن زمان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی عهده‌دار این امور بودند و این مسئله ادامه پیدا کرد چون نهادهای دیگری نیز در این قضیه درگیر بودند در نهایت بنابر توصیه وزارت خارجه آن زمان به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی انتقال یافت.  
 
صالحی در مورد ایجاد  اجماع در خصوص اتخاذ تصمیمات در امور سیاست خارجی اظهار داشت: ایجاد اجماع کار آسانی نیست اما هر آنچه که در خصوص فعالیت هسته‌ای و امور سیاست خارجی انجام شده نتیجه اجماع بوده است و جناب آقای دکتر جلیلی نیز بر اساس همین اجماع عمل کرده است و مطابق نظر نظام مسائل را پیش برده‌اند و اکنون پرونده به جاهای خوبی رسیده است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود:‌در آلماتی 1 اولین بار انعطاف خوبی نشان داده شد و همین امر موجب شد طرف غربی پی ببرد که جمهوری اسلامی ایران از همه آستانه‌های به دست آوردن فناوری عبور کرده است، بنابراین باید گفت آنها چه چیزی را می‌خواهند متوقف کنند و طرف غربی بعد از فتوای مقام معظم رهبری متوجه شد که راهی جز تعامل با جمهوری اسلامی ایران ندارد و امیدواریم در آینده شاهد تعاملات بیشتر باشیم.

 صالحی در مورد اوضاع اخیر مصر و روابط ایران و اروپا در دوران خدمت وی گفت: اولین بار که وزیر خارجی انگلیس را دیدم قریب به دو سال و چند ماه پیش بود در آن زمان بحث مفصلی داشتیم و ما می‌خواستیم روابط را به حد سفارت ارتقا دهیم و در همین راستا ویلیام هیگ ازما خواست که پادرمیانی کنیم و اگریمان صادر شود.

به ایران آمدیم و سفیر جدید نیز به ایران آمد و روابط رو به گسترش بود و زمانی که می‌رفت که تحولات مسیر عادی خود را طی کند ناگهان بحث سفارت انگلیس پیش آمد و اوضاع تغییر کرد و در آن زمان نیز مسئله را به خوبی مدیریت کردیم اما باید بگویم در آن شرایط نیز برخی رسانه‌ها تیترهایی زدند که بسیار عجیب بود.

صالحی تصریح کرد:در خصوص مصر ما بهترین مواضع را اتخاذ کردیم و با روی کار آمدن دولت مرسی نیز شروع به گسترش روابط کردیم حتی به این کشور پیشنهاد کمک‌های اقتصادی و غیره دادیم و حسن نیت نظام را به آنها ثابت کردیم اما آنها بوده‌اند که خطا کردند.

ما با همه احزاب فعال در مصر در یک فاصله هستیم حتی بعد از اتفاقات اخیر با وزیر خارجه جدید تماس‌‌هایی داشتیم و در تماس با حکومت جدید هستیم.

ما تنها نگران وضعیت داخلی مصر و درگیری‌های مردمی هستیم که به صلاح این کشور و کل امت اسلام نبوده و امیدواریم این درگیری‌ها به صورت مصری مصری حل شود روابط ما با ترکیه در حوزه تجاری و اقتصادی خوب است و تنها در مسئله سوریه اتفاق نظر نداریم که این امری طبیعی است.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری در مورد منحل شدن سازمان انرژی اتمی و ورود آن به وزارت نیرو و همچنین معرفی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه پیشنهادی دولت یازدهم گفت: دکتر ظریف از همکاران و دوستان قدیمی بنده هستند و همواره با ایشان در تماس بودم و وی را یک دیپلمات با تجربه می‌دانم.

وی تاکید کرد:در مدت 10 ساله ارتباطم با وزارت خارجه مشاهده کردم که این وزارتخانه مملو از دیپلمات‌هایی کاردان بوده و تنها وزارتخانه‌ای است که می‌شود وزیر آن را از درونش انتخاب کردند.

در مورد بحث سازمان انرژی اتمی و قرار گرفتن آن در وزارت نیرو تصریح کرد: این خبر را بنده هم شنیده‌ام و این مطلب را کسی به عنوان مسئول مطرح نکرده و اگر نظر شخصی من را بخواهید باید بگویم سازمان انرژی اتمی محور حیاتش نیرگاه بوشهر و دیگر نیروگاههاست.

وی خاطر نشان کرد: کل سازمان انرژی اتمی هویت و وجودش هول محور نیروگاه‌های تجاری و هسته‌ای است اگر فعالیت می‌کند در همین حوزه و در حوزه پزشکی است و شاید عده‌ای تصور کنند اگر این سازمان منتقل شود از این شائبه‌ها دور خواهد بود که هدفی غیر از این مسائل ندارد.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها