بهمنی: می‌خواستند 75 کشتی خودرو و کالای لوکس را به اسم دارو وارد کنند

اظهارات متفاوت درباره تاخیر در ترخیص دارو و کالاهای اساسی

در حالی که با تدبیر شورای عالی امنیت ملی، ترخیص موقت مقداری از دارو و کالاهای اساسی انباشته در گمرکات آغاز شده، رئیس کل بانک مرکزی روایت متفاوتی از تخصیص نیافتن به موقع ارز برای ترخیص این اقلام دارد.
کد خبر: ۵۸۵۱۸۲

به گزارش جام‌جم، در ماجرای دپو شدن مقادیر زیادی دارو و کالاهای اساسی انگشت اشاره بیشتر مسئولان و دستگاه‌ها به سوی بانک مرکزی رفت. به گفته آنان این بانک به بهانه دریافت مابه‌التفاوت از نرخ 1226 تومان (نرخ مرجع قبلی) و نرخ رسمی جدید (حدود 2500 تومان) و حتی عطف به ماسبق کردن دریافت این مابه‌التفاوت از مجوزهای قبلی ثبت سفارش، جلوی ورود کالاهای اساسی به گمرکات را گرفته است. به گفته منتقدان مشکل قانونی برای دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز در برابر بانک مرکزی وجود ندارد، چرا که این رقم در قانون بودجه 92 دیده شده و سرانجام به بانک مرکزی پرداخت خواهد شد. آنان همچنین از بخشنامه‌های متعدد و سختگیرانه این بانک به بانک‌های عامل مبنی بر آزاد نکردن اسناد وثیقه واردکنندگان تا پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز در شرایطی که آنان با کمبود شدید نقدینگی مواجهند نیز گلایه دارند. به گفته آنها در مجموع عملکرد بانک مرکزی باعث دپو شدن دارو و کالاهای اساسی در گمرکات شده است.

روایت متفاوت بهمنی از 75 کشتی

در همین حال دیروز رئیس کل بانک مرکزی پاسخ تند و متفاوتی به این انتقادها داد. پاسخی که با ادبیات معمول محمود بهمنی و خود بانک مرکزی متفاوت است. البته این پاسخ با واکنش‌هایی نیز در وزارت صنعت، معدن و تجارت مواجه شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این ‌که عده‌ای این روزها با شلوغ‌کاری می‌خواستند ۷۵ کشتی خودرو و کالای لوکس را به‌ اسم دارو و کالای اساسی وارد کنند که وی نگذاشته، کسانی را که می‌خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، تهدید به برخورد قضایی کرد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره توقف ثبت سفارش کالای اساسی و دارو با ارز 1226 تومان، اظهار کرد: اصلا توقف نداریم، ارز موردنیاز کالاهای اساسی در بودجه امسال دیده شده و باید مابه‌التفاوت آن از محل بودجه تأمین شود.

وی درباره اظهارات مسئولان مختلف درباره جلوگیری بانک مرکزی از ترخیص دارو و کالای اساسی از گمرک، افزود: اینها یک مقدار شلوغ می‌کنند و قصد دارند کالاهای غیراساسی را هم لابه‌لای دارو و کالای اساسی با نرخ 1226 تومان ترخیص کنند و بعد در بازار آزاد با نرخ 3000 الی 3170 تومان بفروشند.

آقایان می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند

رئیس‌ کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که اخبار زیادی از داروهای دپوشده در گمرک منتشر شده است، تصریح کرد: درباره دارو و کالای اساسی هیچ مشکلی نداریم و اینها با ارز 1226 تومان ثبت سفارش می‌شوند و مابه‌التفاوت آن با ارز رسمی هم در بودجه دیده شده است و پرداخت می‌شود.

وی گفت: اما عده‌ای شانتاژ می‌کنند و بر این باور هستند که با شلوغ‌کاری می‌توانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این درست نیست که ما بیت‌المال را ـ دقیقا تاکید می‌کنم بیت‌المال را ـ مفت و مجانی با ارز 1226 تومان در اختیار این افراد قرار دهیم که آنها در بیرون با نرخ 3100 تومان بفروشند.

وی در پاسخ به این پرسش که شما بشدت مخالف ترخیص کالاها با ارز 1226 تومان بدون پرداخت مابه‌التفاوت بودید، چه شد که یکباره و آن‌ هم چند روز مانده به پایان کار دولت دهم رضایت دادید که دارو و کالاهای اساسی دپوشده در گمرک ترخیص شود، افزود: رضایت ندادم. یارانه کالاهای اساسی در بودجه دیده شده و بایستی مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنند ولی نکردند به همین منظور بانک مرکزی تعهد گرفت که بعد از ترخیص و فروش این مبلغ را برگردانند.

به ‌اسم دارو کالاهای لوکس وارد می‌کنند

بهمنی در پاسخ به این ‌که چرا بانک مرکزی آنقدر دیر تصمیم به ترخیص دارو و کالاهای اساسی با دریافت تعهد از واردکنندگان گرفت، اضافه کرد: عده‌ای می‌گویند این کالاها را مجانی بدهید و ما ببریم هر کاری دلمان می‌خواهد با آن انجام دهیم، این‌طور که نمی‌شود.

وی تصریح کرد: یک عده به‌ دنبال استفاده از رانت و فرصت‌های مذکور هستند، اما من هم در همین ارتباط گفتم بسیار خوب، آن کالاهایی که جزو کالاهای اساسی به حساب می‌آیند حتی اگر پول ندارند بیایند تعهد بدهند که بعد از ترخیص کالا و فروش در بازار مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کنند.

وی سوال کرد: مگر می‌شود خزانه را همین‌طور داد تا عده‌ای بردارند و بروند؟ این پول مملکت است، پول مردم است، اجازه نمی‌دهم با این پول هرکاری خواستند انجام دهند.

بهمنی با تأکید بر این ‌که درباره ترخیص دارو هیچ مشکلی وجود نداشته و ندارد، توضیح داد: بیشتر از سال گذشته برای دارو ارز تخصیص دادیم؛ توجه داشته باشید که بانک مرکزی ارز را تخصیص می‌دهد و باید در مقابل ریال دریافت کند. منتهی چون آقایان قصد ندارند ریال ارز دریافتی از بانک مرکزی را پرداخت کنند فکر می‌کنند با شلوغ کردن می‌توانند کالاها را ترخیص کنند و پولش را هم ندهند و یک آب هم رویش بخورند.

برخورد قضایی می‌کنیم

رئیس ‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این نکته که گمرک می‌گوید بانک مرکزی اجازه ترخیص داروها از گمرک را نمی‌دهد، تصریح کرد: می‌دانید چرا این را می‌گویند؟ اول توجه داشته باشید که ما برای ترخیص داروها اجازه می‌دهیم، اما مشکل اینجاست که آقایان قصد دارند لابه‌لای داروها انواع کالاهای لوکس و تجملی را ترخیص کنند.

وی گفت: اینها به‌هوای دارو و کالای اساسی قصد دارند یک سری کالاهای دیگر را هم ترخیص کنند که بانک مرکزی اجازه انجام این کار را نمی‌دهد و می‌گوید باید برای ترخیص این کالاها مابه‌التفاوت به بانک مرکزی پرداخت شود؛ این‌طور نیست که با دلار 1226 تومان کالا ترخیص شود و هرطور و با هرقیمتی دلشان خواست در بازار بفروشند.

بهمنی ضمن تاکید بر ضرورت رسیدگی به موارد مذکور از برخورد قانونی و قضایی با افرادی خبر داد که در مصاحبه‌های خود بانک مرکزی را متهم اصلی ترخیص نکردن دارو و کالای اساسی اعلام کردند.رئیس‌ کل بانک مرکزی تصریح کرد: دیگر نباید به ‌اسم دارو و با ارز 1226 تومان خودرو ترخیص شود.

وی افزود: من بیشتر از این توضیح نمی‌دهم؛ اما شما توجه کنید که یک‌سری کشتی در گمرک می‌آید و بعد اعلام می‌کنند فلان مقدار کشتی پشت بندر منتظر است، این کشتی‌ها چی هستند؟ باید یک نفر از نزدیک برود و ببیند این کشتی‌ها واقعاً چه‌چیزی حمل کرده‌اند.

بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا 83 کشتی که اعلام شده بود حاوی کالاهای اساسی هستند و اجازه ترخیص ندارند، شامل خودرو و کالاهای لوکس بوده‌اند؟ خاطرنشان کرد: اصلا این کشتی‌ها شامل دارو و کالاهای اساسی نبودند؛ مجموع کشتی‌های حامل دارو و کالاهای اساسی 7 تا 8 کشتی بودند که تازه رسیده بودند و ما به‌ محض رسیدن آنها گفتیم: سریعا نسبت به ترخیص این کشتی‌ها اقدام کنید و حتی اگر پول نداشتند با تعهد کالاهای‌شان ترخیص شود.

وی گفت: بانک مرکزی باید پول این کالاها را بگیرد و به خزانه واریز کند؛ این پول بیت‌المال است، اما آقایان می‌گویند: بگذارید ما بدون پرداخت پول این کالاها را با ارز 1226 تومان وارد کنیم؛ متأسفانه ما نمی‌توانیم هر چیزی را بگوییم و به همین خاطر آقایان در این مدت هر چه دلشان خواسته، گفته‌اند.

واکنش‌ها

در پی این اظهارات، رئیس کل سازمان توسعه تجارت به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس مجمع واردات به عنوان نماینده بخش خصوصی پاسخ‌هایی را بر رسانه‌ها ارسال کردند.رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که هیچ گروه کالایی خارج از اولویت‌بندی ده‌گانه امکان ثبت سفارش ندارد، گفت: بهمنی بار دیگر نظام اولویت‌بندی گروه‌های کالایی مصوب کمیته اقتصادی دولت را مطالعه و سپس اظهارنظر کند.

حمید صافدل در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: کالاهای موجود در گمرک براساس نظام اولویت‌بندی کالایی کمیته اقتصادی دولت وارد کشور شده‌اند و باید بگویم هیچ کالایی خارج از این چارچوب امکان ثبت سفارش و ترخیص نخواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که رئیس کل بانک مرکزی باید در راستای این ادعا نگاهی به آمار و ارقام و قوانین داشته باشد، گفت: تمام کالاهایی که ثبت سفارش می‌شوند ارز مورد نیاز خود را از بانک مرکزی دریافت می‌کنند و در صورت اختصاص نیافتن ارز، ثبت سفارشی صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که براساس تصمیم کمیته نظام اولویت‌بندی کالاها که رئیس کل بانک مرکزی نیز در آن حضور دارد تمام کالاهای اولویت 1 و 2 قطعا ارز مرجع دریافت می‌کنند، تصریح کرد: مطابق این تقسیم‌بندی کالاهای اولویت 3 تا 9 نیز از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کنند.

به اعتقاد صافدل، در این میان کالاهای اولویت ده در این تقسیم بندی به دلیل عدم ضرورت و تصمیم‌گیری مسئولان به هیچ عنوان ثبت سفارش نمی‌شود حال بانک مرکزی چگونه معتقد است خودرو و کالاهای لوکس ثبت سفارش و در قالب دارو خواستار ترخیص از گمرک هستند.

وی با اشاره به این‌که آمار و اطلاعات سازمان بنادر حاکی است که هیچ گروه کالایی خارج از تقسیم بندی مذکور امکان ثبت سفارش نیافته است، افزود: آقای بهمنی بار دیگر نظام اولویت‌بندی کالایی را که مصوب کمیته اقتصادی دولت است مطالعه و سپس اقدام به بیان این اظهارات کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در بخش خودرو ممکن است برخی ثبت سفارش‌ها پیش از اولویت‌بندی کالایی صورت گرفته باشد که در این راستا نیز با همکاری بخش‌های مربوط واردکنندگان این بخش باید براساس تعرفه‌های گذشته و بدون مطالبه ارز مرجع و ارز مبادله‌ای اقدام به واردات محصولات خود کنند.

واردات خودرو به اسم کالای اساسی امکان‌پذیر نیست

رئیس مجمع عالی واردات نیز در خصوص اظهارنظرهای بهمنی گفت: واردات خودرو به اسم کالای اساسی امکان‌پذیر نیست. محمدحسن برخوردار در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در این خصوص گمرک تصمیم‌گیری می‌کند. هر کالایی سرفصل و تعرفه خاص خودش را دارد بنابراین نمی‌شود به اسم کالای اساسی خودرو یا کالای لوکس وارد کرد.

وی افزود: خودروهای بالای 2500 سی‌سی و همچنین کالاهای لوکس جزو اولویت دهم هستند و واردات آنها به کشور ممنوع است، بنابراین چنین چیزی امکان ندارد.

رئیس مجمع عالی واردات گفت: ثبت سفارش برای کالاهای اولویت دهم بسته است، فقط در صورتی که این ثبت سفارش مربوط به گذشته باشد برای یک بار و به مدت سه ماه تمدید می‌شود.

ترخیص دارو از گمرک آغاز شد

ترخیص داروهای انباشته شده در گمرک از دیروز آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، معاون فنی گمرک ایران در این زمینه گفت: نمایندگان وزارت بهداشت و بانک مرکزی در گمرک فرودگاه امام مستقر شده‌اند تا ترخیص داروهای وارداتی با سرعت بیشتری انجام شود.

محمدرضا نادری با بیان این‌که در حال حاضر بیش از 330 تن دارو در گمرک فرودگاه امام انباشت شده است، گفت: از واردکنندگان این داروها می‌خواهیم هرچه سریع‌تر به گمرک فرودگاه امام مراجعه و نسبت به ترخیص داروی وارداتی خود اقدام کنند.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هم با اشاره به این‌که طبق توافق سه‌جانبه بین بانک مرکزی، گمرک و وزارت بهداشت قرار است داروهای انباشت شده در گمرک امام بسرعت ترخیص شوند، افزود: طبق توافق انجام شده قرار است واردکنندگان ظرف مدت سه ماه مابه‌التفاوت ارز واردات دارو را تسویه حساب کنند.

ناصر ریاحی با بیان این‌که از روز چهارشنبه هفته قبل واردکنندگان به گمرک مراجعه کرده و نامه‌های مربوط به انجام امور ترخیص خود را دریافت کردند، در پاسخ به این پرسش که از زمان آغاز ترخیص داروهای وارداتی از گمرک چه مدت طول می‌کشد تا این داروها در دسترس مردم قرار بگیرند، گفت: به محض ترخیص، داروها روانه شرکت‌های پخش می شوند و کار قیمت‌گذاری در کمیسیون قیمت‌گذاری آغاز می‌شود. وزارت بهداشت و سازمان حمایت به ما وعده داده‌اند تا قیمت‌گذاری دارو در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.وی گفت: در صورت همکاری وزارت بهداشت و سازمان حمایت داروهای وارداتی ظرف 48 ساعت یعنی تا روز دوشنبه این هفته در داروخانه‌ها در دسترس مردم قرار خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها