روایت این روزهای بازار

کم ‌فروشی‌ ها به اوج رسیده است

براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که دیروز از سوی مسئولان سازمان ملی استاندارد کشور، اتحادیه کشوری طلا و جواهر و اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران به امضا رسید، گامی جدی برای جلوگیری از فروش طلای تقلبی برداشته شد.
کد خبر: ۵۸۰۵۴۵
تصمیم‌های تازه برای جلوگیری از فروش طلای کم عیار

به گزارش خبرنگار ما، براساس این تفاهم‌نامه از این پس تولید، ساخت و عرضه طلا، جواهر، نقره و فلزات گرانبها در همه نقاط کشور براساس معیارهای بین‌المللی تولید و عرضه خواهد شد.ایجاد بانک جامع اطلاعاتی درباره صنعت طلا و جواهر کشور شامل وضع و آمار میزان موجودی فلزات گرانبها، وضع تولید، واردات و صادرات و آمار شاغلان و واحدهای صنفی از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

ارائه آموزش، استخدام و به‌کارگیری نیروهای متخصص در همه بخش‌های صنعت طلا و جواهر کشور براساس معیارهای بین‌المللی، مشارکت فعال برای اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات و استانداردهای بین‌المللی طلا و جواهر و مشارکت در اجرا و نظارت بر استانداردهای ملی و بین‌المللی طلا، نقره و جواهر، از مفاد قرارداد و تفاهم‌نامه استانداردسازی بین‌المللی برای تولید و عرضه طلا، جواهر، نقره و فلزات گرانبهاست.

طلای تقلبی از بازار جمع‌آوری می‌شود

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره نتایج این تفاهم‌نامه به خبرنگار ما گفت: از این پس با همکاری این اتحادیه، سازمان ملی استاندارد و نیز ورود سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دیگر شاهد فروش طلای تقلبی در بازار نخواهیم بود.

او خاطرنشان کرد: در قالب این تفاهم‌نامه قرار شده از این به بعد مشارکت‌های زیادی در زمینه تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی انجام شده و در استانداردهای تدوین شده برای طلا هم یک بازنگری صورت گیرد.

به گفته کشتی‌آرای مقرر شده که این ارگان‌ها در تجهیز آزمایشگاه‌های آزمون عیار طلا مشارکت کنند و نظارت مستمری نیز بر واحدهای صنفی مربوط، به منظور کنترل تخلفات احتمالی در سطح کشور داشته باشند.

او ادامه داد: از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه، ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل در صنعت طلا و جواهر است که البته هم‌اکنون در اتحادیه وجود دارد.

کشتی‌آرای نظارت بر واحدهای صنفی و خدماتی واردکننده و صادرکننده طلا را نیز از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه ذکر کرد و افزود: از این پس مشارکت فعالی نیز در امر اطلاع‌رسانی در مورد قوانین و مقررات استاندارد طلا و جواهر و نیز اشاعه فرهنگ استاندارد در کشور، از سوی این سه نهاد صورت خواهد گرفت.

بر این اساس یک کمیته کارشناسی به منظور نظارت بر واحدهای صنفی تشکیل می‌شود که باید هر دو هفته یک بار نتایج گزارش‌های میدانی از وضع استاندارد و میزان عرضه مصنوعات غیراستاندارد به این کمیته گزارش شود.

مصادیق طلای تقلبی

در همین حال در مراسم امضای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه، مسلم بیات، مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: در سال گذشته بیش از 20 کیلوگرم طلای غیراستاندارد و تعداد چشمگیری سکه پارسیان که وزن کمتری نسبت به آنچه روی آنها درج شده بود، کشف و از بازار جمع‌آوری شده است.

به گزارش مهر، وی افزود: تمام مصنوعاتی که در سطح استان تهران تولید می‌شود، دارای کد منحصر به فرد خود است که مردم باید به این کدها توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای 40 تولیدکننده صنعتی طلا نشان استاندارد صادر و برای دیگر تولیدکنندگان غیرصنعتی نیز کدهای استاندارد در نظر گرفته شده است.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هم دراین مراسم با بیان این‌ که باید کنترل بیشتری بر بازار طلاهای وارداتی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: چنانچه طلا غیراستاندارد باشد، سرمایه‌های مردم از بین می‌رود، این در شرایطی است که عیار طلا در ایران با عیار جهانی همخوانی دارد، اما برخی از مصرف‌کنندگانی که به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عربستان سفر می‌کنند، نیاز طلای خود را از این کشورها تامین کرده و مجاز به واردات 150 گرم طلا به کشور هستند.

کشتی‌آرای ادامه داد: طلای مسافری بنا بر فاکتور فروش آن در کشور خریداری می‌شود، البته نا آگاهی مردم باعث شده تا برخی سودجویان به فروش طلا با عیار پایین‌تر به مردم بپردازند که مردم باید از واحدهای دارای مجوز خرید کرده و با کنترل آرم‌های حک شده در طلا مانند آرم استاندارد و حرف t طلا را مورد ارزیابی قرار دهند.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر خاطرنشان کرد: در سطح کشور واحدهای محدودی به تولید طلا می‌پردازند که خود به طور گروهی استاندارد را مدنظر قرار می‌دهند.

وظایف مردم در جلوگیری از تقلب

به این ترتیب به نظر می‌رسد که مردم نیز باید به عنوان ضلعی دیگر از این تفاهم‌نامه، یکی از بازوهای تشخیص طلای تقلبی در بازار باشند.

کشتی‌آرای در توضیح نقش مردم در این زمینه خاطرنشان کرد: با تمام این اقدامات، مردم نیز وظایفی دارند که باید هنگام خرید طلا و مصنوعات طلا از آن آگاه باشند.

به گفته او، در درجه اول، واحد صنفی که از آن خرید می‌شود باید جواز کسب از اتحادیه طلا داشته باشد. همچنین در مصنوعات طلا باید عیار طلا و نام سازنده حک شده باشد.

این گزارش حاکی است، هم‌اکنون 4300 واحد تولیدی در سراسر کشور دارای کد استاندارد هستند و این کد در تولیدات آنها حک شده است. از طریق این کد، رهگیری سازنده و رسیدگی به تخلفات احتمالی امکان‌پذیر است.

این موضوع گرچه از گذشته مرسوم بوده، اما براساس تفاهم‌نامه روز گذشته سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان استاندارد و سازمان حمایت حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده هم در این امر وارد خواهد شد که می‌تواند عرضه طلای تقلبی در بازار را به حداقل برساند.

عرضه‌کنندگان سکه و طلا جدا می‌شوند

روز گذشته خبر دیگری هم اعلام شد که حاکی از جداسازی عرضه‌کنندگان سکه و طلا بود. خبری که در ابتدا این‌طور به نظر می‌رسید که بیانگر انحصاری شدن فروش طلا در برخی واحدهای صنفی و عرضه سکه از سوی برخی دیگر از واحدهای صنفی خاص است.

مسلم بیات، مدیرکل استاندارد استان تهران خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد به دنبال آن است که عرضه‌کنندگان سکه و طلا را از هم جدا کند، این در شرایطی است که در حال حاضر 180 عرضه کننده قانونی سکه در استان تهران به تائید سازمان‌های ذی‌ربط رسیده است.اما کشتی‌آرای در توضیح این مطلب به خبرنگار ما می‌گوید: ما تمام عرضه‌کنندگان سکه‌ای را که از اتحادیه دارای جواز کسب هستند، تضمین می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: البته جداسازی به معنای تخصصی شدن فعالیت‌هاست و عرضه‌کنندگان انحصاری سکه مزیت‌هایی از قبیل عرضه انبوه را دارند. با این وجود سکه یا طلایی که از طریق دیگر واحدهای صنفی دارای مجوز نیز عرضه می‌شود از نظر اصالت مورد تائید اتحادیه کشوری طلا و جواهر است.

تغییر عیار طلا منتفی شد

براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه مقرر شد تا طلای با عیار کمتر از 18 غیرقابل استاندارد تلقی شده و تولیدات طلای دیگر کشورها نیز مورد رصد قرار گیرد تا از قاچاق جلوگیری شود.

در توضیح این مطلب، احمد وفادار رئیس اتحادیه طلای استان تهران گفت: روزهای یکشنبه و چهارشنبه بازرسان اتحادیه تهران از واحدهای صنفی بازرسی کرده و به کنترل عیار، صدور فاکتور و قیمت فروش می‌پردازند، این در شرایطی است که سکه از سوی بانک مرکزی و به صورت فله در اختیار واحدهای مجاز برای نصب هولوگرام و وکیوم قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، به گفته معاون سازمان ملی استاندارد اضافه شدن چند عیار به سه عیار رسمی و استاندارد طلا در ایران منتفی شده است.

بهادر کاظمی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره این که بحث چند عیاری شدن طلا و مصنوعات طلا در بازار داخلی به کجا رسید، گفت: درخواست‌هایی مبنی بر افزودن چند عیار به عیارهای رسمی طلا در بازار به دست ما رسیده بود که ما بعد از انجام نظرسنجی از مردم، تولیدکنندگان و فروشندگان به این نتیجه رسیدیم که امکان اجرایی شدن این پیشنهاد در شرایط کنونی وجود ندارد.

وی افزود: با این حساب فعلا تصمیمی برای افزایش تعداد عیارهای رسمی طلا در ایران نداریم و عیارهای رسمی و استاندارد طلا در ایران هم‌اکنون 18، 20 و 22 است. البته در آینده ممکن است تصمیمات دیگری گرفته شود.

نخستین‌بار سال گذشته انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران پیشنهاد ساخت مصنوعات طلا را در عیارهای 4، 9، 14 و 17 مطرح کرد. با وجود این رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر مدعی شد که کاهش عیار طلا کیفیت آن‌را پایین می‌آورد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران هم با ایجاد تنوع عیاری در ساخت مصنوعات طلا مخالفت کرد.

طراحی فاکتور ویژه برای صنف طلا

همچنین شهرام میرآخورلو، مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت با اشاره به این ‌که بسیاری از مردم نسبت به حقوق خود در بازار طلا و جواهر آگاهی ندارند، افزود: فاکتور ویژه‌ای برای صنف طلا و جواهر طراحی شده است که خریدار از طریق آن می‌تواند به چگونگی محاسبه قیمت طلای خریداری شده پی ببرد.

وی گفت: این فاکتور برای همه واحدهای عرضه طلا و جواهر یکسان بوده و اگر اختلافی بین خریدار و فروشنده پیش بیاید، می‌توان از روی آن به تخلف احتمالی فروشنده طلا پی برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها