در حالی که مقامات صنفی می‌گویند بیش از 50 درصد بازار مصنوعات طلا در ایران در اختیار مصنوعات قاچاق است، ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز اعلام کرد به‌طور جدی کارشناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلا را آغاز خواهد کرد.
کد خبر: ۸۰۱۴۳۷
طلاجات شناسنامه‌دار می‌شوند

به گزارش خبرنگارجام‌جم، تاکنون آمارهای مختلفی درباره سهم مصنوعات طلای قاچاق در کل بازار کشور اعلام شده است. برخی فعالان بازار در مقعطی اعلام کرده بودند که تا 80 درصد بازار مصنوعات طلای کشور در اختیار کالای قاچاق است.

به‌عنوان مثال، مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار سال گذشته از واردات غیرقانونی و قاچاق حدود 150 تن مصنوعات طلا از ایتالیا و کشورهای عربی به کشور خبر داد.

با در نظر گرفتن مجموع اظهارنظرها در این‌باره می‌توان نتیجه گرفت که در بهترین حالت ممکن سهم کالای قاچاق در بازار مصنوعات طلای کشور حدود 50 درصد است.

جالب است که سازمان ملی استانداردبا انجام 3000 مورد بازدید فنی از واحدهای صنفی فعال در زمینه طلا، فقط در طول یکسال 17 کیلو و 350 گرم طلای غیراستاندارد کشف کرده است.

روشن است رشد حضور طلای قاچاق در بازار، منافع مردم و دولت را تهدید می‌کند. از یکسو دولت نمی‌تواندحقوق قانونی‌اش از تجارت طلا رادریافت و همچنین سیاست‌های ملی برای جلوگیری از خروج طلا از کشور به‌عنوان ثروت ملی را اجرا کند.

از سوی دیگر مردم از رواج طلاهای تقلبی که بعضا عیار پایینی هم دارند، متضرر می‌شوند. به خاطر داریم که رواج سکه‌های شبه تقلبی تحت عناوینی چون پارسیان و پاسارگاد که درکارگاه‌های طلاسازی وبا عیارهای دستکاری شده ضرب می‌شد، آن‌قدر بالا گرفت که بانک مرکزی مجبور به عرضه سکه‌های یک گرمی با بسته‌بندی خاص به بازار شد.

اکنون ظاهرا وجود طلاهای تقلبی در بازار آن‌قدر زیاد شده که سازمان‌های دست‌اندرکار، طرح شناسنامه‌دار کردن طلا را که مدتی به بایگانی سپرده شده بود را روی میز ودراولویت قرارداده‌اند.

به این ترتیب دستگاه‌های مختلفی از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی گرفته تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز برای مبارزه با رشد حضور وخودنمایی طلاهای تقلبی و قاچاق در بازار دست به کار شدند.

دراین باره دیروز مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از شناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلا در راستای پیشگیری از قاچاق طلا و شفافیت گردش آن در حوزه فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی خبر داد.

محمد تشرفی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهارکرد: موضوع شناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلا در حال پیگیری است که امیدواریم این موضوع هر چه زودتر اجرایی شود.

وی همچنین تاکید کرد: بررسی و پیشنهاد حذف موانع تجارت قانونی سنگ‌های قیمتی و فلزات گران‌بها از جمله برنامه‌های کلان پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز به‌شمار می‌رود که اقدامات قانونی لازم در این زمینه انجام می‌شود.

تشرفی افزود: بعضا شاهد فروش مصنوعات طلای تقلبی هستیم که خریداران در این زمینه اطلاع و تخصص ندارند با شناسنامه دار شدن آنها، این گونه مشکلات برطرف می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در 10 ماهه سال گذشته حدود 19 کیلوگرم سنگ قیمتی وارد کشور شده است در حالی‌که نیاز کشور بیش از آن برآورد می‌شود.

وی با اشاره به ورود غیرقانونی شمش طلا به کشور تصریح کرد: نیاز مصرفی سالانه کشور به شمش طلا حدود 110 تن و گردش سالانه آن حدود 300 تن برآورد می‌شود که نشان از ورود غیرقانونی شمش طلا به کشور دارد.

مشخصات شناسنامه جدید طلاجات

در همین حال، آن‌گونه که محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر به خبرنگار جام‌جم گفت: طراحی‌های اولیه شناسنامه مصنوعات طلا و جواهر انجام شده، اما هنوز اجرایی نشده است. به گفته وی این شناسنامه یک بارکد همراه حروف و عدد است و حتی شماره پیامکی نیز روی آن قید شده است. این حروف و اعداد شامل ویژگی‌هایی چون وزن، عیار، نام سازنده و تاریخ ساخت است. همچنین شماره پیامک واحدی برای اطلاع‌رسانی از وجود طلای تقلبی قید شده است.

این مقام صنفی تصریح کرد: البته در گذشته برخی سازندگان طلاجات نشانی و برند خود را روی ساخته‌ها حک می‌کردند، اما ما قصد داریم با استفاده از فناوری‌های نوین، شکل شناسنامه را تغییر داده و آن را متحدالشکل کنیم.

وی تصریح کرد: شناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلا، کاری دشوار و در عین حال بسیار سودمند است. چراکه هم جلوی تحویل طلای تقلبی به مردم گرفته می‌شود و هم طلایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور شده باشد براحتی قابل شناسایی است. مردم می‌توانند با این اقدام راحت‌تر از گذشته اقدام به خرید طلاجات کنند. در کنار این اشتغال موجود در صنعت طلاسازی نیز حفظ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا یک چنین اقداماتی برای مبارزه با قاچاق طلا و حفاظت از منافع شهروندان انجام می‌شود و همان‌گونه که می‌دانید تمام شمش‌های طلا دارای شماره سریال خاصی هستند که شناسایی آن را راحت می‌کند. لذا درایران نیز بزودی با وارد کردن فناوری‌های ظریف و خاص، این اقدام عملیاتی خواهد شد. البته بخاطر مسائل حفاظتی از توضیح بیشتر در این‌باره معذورم.

در همین حال، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر ایران نیز گفت: قرار است بزودی همه مصنوعات طلا و جواهر داخلی با شناسنامه عرضه شود.

عبادالله محمدولی اظهار کرد: طلاهای خارجی از جمله طلاهای موسوم به طلای ایتالیایی به شکل قاچاق وارد و بدون شناسنامه هم عرضه می‌شود چون واردات این مصنوعات ممنوع است.

وی از شهروندان خواست حتما از واحدهای دارای مجوز خریداری کنند که فاکتوردار است و می‌توان آن را ردیابی کرد و اگر مشکلی هم پیش آمد، قابل پیگیری خواهد بود البته زمانی 80 درصد محصولات عرضه شده طلا به‌صورت قاچاق بود که هم‌اکنون به کمتر از 50 درصد رسیده است.

گروه اقتصاد - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها