تلویزیون دولتی آمریکا با تحلیل پیامدهای انتخاب روحانی برتحولات سیاسی داخلی و خارجی ایران گفت: برخی تحلیلگران می گویند نشستن یک اصلاح طلب به جای محمود احمدی نژاد که در جوامع بین المللی به دشمنی با ایالات متحده و اسراییل شناخته شده است می تواند تاثیر عمده ای بر سیاست خارجی ایران داشته باشد.
کد خبر: ۵۷۱۵۶۰
پیامدهای انتخاب روحانی برتحولات داخلی و خارجی

تلویزیون دولتی آمریکا در این خصوص با احمد سلامتیان ضد انقلاب فراری گفتگو کرده وبه نقل از وی می گوید: با وجود اینکه عملا دو اردوگاه سیاسی شکل گرفته مقابل هم بودند از یک طرف مجموعه اصلاح طلبان که به دلایل گوناگون پشت سر حسن روحانی که خودش را اعتدال می داند قرار بگیرند از طرف دیگر اصولگرایانی که کاندیداهای مختلف داشتند.
 
سلامتیان در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهوری آینده فرصت این وتوانایی این را دارد که این انتظارات را به آن پاسخگو باشد یا نباشد ؟گفت: برای اینکه بتواند این انتظارات راپاسخگو باشد باید تنوع کسانی که به آن رای دادند را در نظر بگیرد سیاست های گذشته باید اصلاح بشود و راه اصلاح شدن سیاست های گذشته شاید عمده ترینش این باشد که همگرایی ملی که بوجود آمده است در انتخابات بدل به یک نوع آشتی ملی بکنند.

همچنین موسوی خوئینی نماینده دوره ششم مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا انتخاب روحانی می تواند اصلاحات را از خمودگی چند سال اخیر خارج کند گفت:درانتخابات اساسا نباید تعبیر بد بکنیم وباز هم آن کسی را که رای آورده است  ناکار کنیم، آقای خاتمی هم شاید وقتی در دوره اصلاحات سال 76 رای خیره کننده ای آورد یک عده تصور کردند که آقای خاتمی باید حکومت را سرنگون بکند الان شعارهایی که آقای روحانی مطرح کرد برای سرنگونی نظام نبود .

راهکار تشکیل دولت توانا

سایت گویا نیوز با انتشار مقاله ای به قلم ابراهیم نبوی برای تشکیل دولت توانا راهکارهایی به آقای روحانی ارائه و نوشته است:دولت روحانی همانطور که باید از اصلاح طلبانی مانند عارف، نجفی، جهانگیری، مسجد جامعی، صادق خرازی، جواد ظریف، یونسی، غلامحسین کرباسچی استفاده کند؛ باید از افرادی مثل محسن رضایی، دکتر ولایتی، قالیباف در موقعیت های مهم سیاسی استفاده کند. از این طریق هم دولت توانا تر می شود و هم آسیب پذیری دولت در برابر مخالفان کاهش می یابد.

در این مقاله آمده است: انتخابات تمام شد. حسن روحانی سیاستمدار میانه رو که نامزد اصلاح طلبان بود و از حمایت خاتمی و هاشمی برخوردار بود با یک حرکت سیاسی کم نقص و حساب شده برنده انتخابات شد وآیت الله خامنه ای هم پیروزی روحانی را تبریک گفت.

جناب آقای جلیلی، جناب قالیباف، جناب رضایی، جناب ولایتی، جناب غرضی، بعد از پایان اعلام نتایج به روحانی تبریک گفتند. همه آنها رفتار مدنی و منطقی و درست را انجام دادند. رقابت ما تا روز 25 خرداد بود و ما پیروز شدیم و تمام شد. دیگر کسی حق ندارد کسی را شکست خورده بداند.

توهین رضا پهلوی به ملت ایران

رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری راشاتودی با محور انتخابات ریاست‌جمهوری، مردم را هدف توهین قرار داد و مشارکت گسترده در انتخابات‌ را ناشی از دریافت رشوه دانست.

مجری تلویزیون راشاتودی، از «رضا پهلوی» درباره انتخابات ایران پرسید و گفت: میزان مشارکت ایرانی‌ها از بسیاری از کشورهای غربی بالاتر است، مثلا مشارکت مردم در انتخابات قبلی، 85 درصد بود در حالی که در انتخابات 2012 آمریکا میزان مشارکت مردم، 57 درصد بود.

رضا پهلوی در پاسخ گفت:  بعضی از شرکت‌کننده‌ها مجبور می‌‌شوند یا به آنها رشوه داده می‌‌شود تا رای دهند. به عنوان مثال، اگر شما دانشجو باشید و مهر رای نداشته باشید، به شما اجازه ادامه تحصیل داده نمی‌شود یا اگر شما کارمند دولت باشید و در این انتخابات شرکت نکنید، ممکن است شغلتان را از دست بدهید.»

چرا رژیم اسرائیل از ریاست‌جمهوری روحانی می‌ترسد؟

با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، مطبوعات و رسانه‌های جهانی به طور ویژه‌ای توجه خود را به بررسی ابعاد احتمالی تغییر در عرصه سیاست‌های داخلی و خارجی ایران معطوف کرده اند. در این میان، موضوعی است که به طور ویژه مورد توجه قرار می گیرد، شناخت از روحانی به عنوان یک فرد «اعتدال گرا»ست؛ موضوعی که «هاآرتص» معتقد است سبب جلوگیری از اجماع جهانی علیه ایران می‌شود.

به گزارش «تابناک»، در میان تحلیل‌هایی که از روز گذشته و در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات‌ در مطبوعات جهانی منتشر شده، مقاله روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» از بسیاری جهات جالب توجه به نظر می‌رسد. تحلیلگر این روزنامه استدلال می‌کند، با روی کار آمدن یک رئیس جمهور معتدل در ایران، کار نتانیاهو برای کسب حمایت جهت حمله احتمالی به ایران مشکل خواهد شد.

در این مطلب به طور خلاصه آمده است: انتخاب روحانی، خبر خوبی برای مردم ایران است؛ اما به نظر نمی‌رسد برای اسرائیل خبر خوبی باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، نمی‌تواند چندان از این موضوع خوشحال باشد. وی بر این باور است انتخابات ایران نوعی «کلاهبرداری» است؛ همه نامزدها مورد تأیید رهبر ایران بوده‌اند و انتخاب آن‌ها، اصول سیاست‌های ایران در عرصه خارجی را تغییر نمی‌دهد. به هر حال، اکنون نتانیاهو برای قانع کردن جامعه جهانی درباره خطرناک بودن برنامه هسته‌ای ایران، کار سختی در پیش دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها