اسرائیل بازنده پیروزی روحانی

روزنامه لبنانی السفیر نوشت:«حسن روحانی» اگرچه سیمایی خوش‌ برخورد و خندان دارد و فردی نشان می‌دهد که می‌توان با وی به راحتی گفت‌وگو و مذاکره کرد، اما در عین حال وی هیچ‌گاه از اهدافش چشم پوشی نمی‌کند و در این میان به نظر می‌رسد که «اسرائیل» بزرگ‌ترین بازنده از پیروزی «حسن روحانی» است، چون توانایی و قدرت وی بی‌تردید وجهه ایران را در عرصه بین المللی تغییر خواهد داد و این چیزی نیست که اسرائیل خواهان آن باشد.
کد خبر: ۵۷۲۲۵۴
اسرائیل بازنده پیروزی روحانی

این روزنامه افزود: اگرچه پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نویددهنده تغییر بسیاری از سیاست‌ها به ویژه سیاست خارجی در دولت آینده است اما این هیچ‌گاه به معنای عدول وی از اصول و مبادی انقلاب نخواهد بود.

به گزارش فارس، «السفیر» در مقاله‌ای به قلم «مصطفی اللباد» با عنوان «ایران بعد از پیروزی روحانی: تجدید نه انقلاب» می‌نویسد: جامعه بین المللی از پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران استقبال بسیاری به عمل آورد و واکنش‌های بین المللی اثبات کننده این مدعاست.

به سخن دیگر اگرچه «حسن روحانی» تلاش خواهد کرد، عملکرد خارجی ایران را تغییر دهد و گفتمان و ادبیات آن را اصلاح و تعدیل کند، اما این بدین معنا نیست که از اهداف ملی خود عدول کند.

دستگیری نیروهای حماس در القصیر

در پی پیروزی‌های اخیر نیروهای ارتش سوریه در منطقه راهبردی «القصیر» که با کمک و پشتیبانی حزب‌الله انجام گرفت، چند تن از نیروهای نظامی حماس که مشغول نبرد به همراه شورشیان سوری بودند، از سوی حزب الله دستگیر شدند و همین باعث تیره گشتن روابط این دو سازمان‌ شد؛ اما به تازگی حماس درخواست عجیبی از سید حسن نصرالله کرده است.

شبکه خبری «دویچه وله» آلمان گزارش داده که سازمان حماس از حزب‌الله لبنان‌ خواسته خود را از دخالت مسلحانه در درگیری‌های داخلی سوریه کنار بکشد .

اما به نظر می‌رسد، تحولات هفته‌های اخیر و پیروزی‌های انکارناپذیر نیروهای دولتی سوریه با کمک حزب الله، حماس را بیش از پیش از محور مقاومت دور و به محور غربی ـ عربی ضد سوریه نزدیک کرده است.

افشاگری عارف بر ضد اصلاح‌طلبان تحریمی

محمدرضا عارف در مصاحبه با ماهنامه مدیریت ارتباطات، به ترور شخصیت انجام گرفته از سوی طیفی از اصلاح‌طلبان از جمله مدعیان جنبش سبز و حزب مشارکت و ... اشاره کرد و گفت: پس از اعلام نامزدی، برچسب‌هایی به من زده شد، اصلا جواب ندادم از جمله اینکه گفتند عارف زود اعلام نامزدی کرده، جواب ندادم، گفتند اصلاح‌طلب بدلی است جواب ندادم.

وی افزود: هرچه گفتند را با نگاهی که به آینده داشتم جواب ندادم. آگاهانه جواب ندادم. اول اینکه بدلی به من نمی‌چسبید، من شخصیت دوم دولت اصلاح‌طلبان بودم. مسیر خودمان را جلو رفتیم. رایزنی‌هایی می‌کردیم، مشورت‌هایی می‌کردیم. خوشبختانه اولین گام را برداشتیم.

وی می‌افزاید: خط قرمز را از اول ترسیم کردیم. گفتیم خط قرمز ما ارزش‌ها، آرمان‌ها و قانون‌اساسی است. برای اینکه همه چیز روشن و شفاف باشد که چه کار می‌کنیم.

روحانی اصلاح طلب نیست

یک اندیشکده آمریکایی تصریح کرده است که روحانی یک اصلاح طلب نیست. او در مقایسه با افرادی مانند محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری قبلی ، یک جایگزین به نظر می رسد. این به معنای داشتن انتظارات بسیار کم است.

اندیشکده آمریکایی رند نوشته است:دلایلی وجود دارد که از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران خوشبین باشیم. او آرام ، عملگرا و از بسیاری از سیاستمداران حاضر در صحنه ایران منطقی تر است.

به نوشته رند، همچنین دلایلی برای احتیاط وجود دارد. روحانی بخشی از نظام است. او در برخی از عالی ترین منصب ها در ایران از جمله در نیروهای نظامی و تشکیلات امنیت ملی بوده است.

این اندیشکده آمریکایی تصریح کرده است که ریاست جمهوری حسن روحانی ممکن است فرصت تازه ای برای مذاکرات جدی بین ایران و گروه ۱+۵ ایجاد کند.

نویسنده مقاله اندیشکده رند در ادامه با این پیش فرض که تحریمهای ضدایرانی اثر گذار بوده نوشته است:اکنون زمان آن است که به دنبال یک راهبرد دیپلماتیک نیرومندتر باشیم و دستکم به روحانی فرصتی بدهیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها