گزارش

دریاچه «پریشان» تنی به آب زد

بارندگی‌های اخیر استان فارس و شهرستان کازرون باعث شد دریاچه پریشان تنی به آب بزند، پرنده‌ها در کنار تالاب تخمگذاری کردند، فلامینگوها بر فراز دریاچه بال گشودند و به این سبب آرامش و زندگی به تالاب بازگشت.
کد خبر: ۵۵۸۷۵۷

پریشان یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نام‌های مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌ است.

طی این سال‌ها بحران‌های مختلفی در این تالاب رقم‌خورده، آنجایی که خشکسالی‌های پی‌درپی با چاشنی فعالیت چاه‌های غیرمجاز کشاورزی، شیره‌جان پریشان را کشیدند تا به کلی خشک شود یا زمانی که می‌خواستند از میان آن جاده رد کنند یا آتش‌سوزی‌هایی که به نیت تصرف خاک پریشان، قلب دریاچه را سوازند.

در پی بارش‌های باران در سال زراعی جاری و جان گرفتن دوباره برخی از چشمه‌های تالاب بین‌المللی پریشان، نزدیک به 300 هکتار از این تالاب دوباره آبگیری شد.

دبیر موسسه «13 فروردین» در این باره به مهر گفت: اکوسیستم تالاب پریشان تا قبل از این که دست بخورد و در آن آشفتگی ایجاد شود در منطقه به صورت یک زیست‌بوم پایدار به حیات خود ادامه می‌داد، اما دخالت انسان به این تالاب باعث شد طی چند سال اخیر تالاب دچار کم‌آبی و خشکی شود.

سیدعلی‌ اکبر کاظمینی افزود: در صورت دخالت نکردن انسان، طبیعت روند احیای این تالاب را کاملا کنترل می‌کند و افزایش میزان بارندگی در سال زراعی 92‌ ـ 91 یعنی چیزی حدود متوسط بارندگی منطقه باعث‌شده که بخش‌هایی در شمال و شمال شرقی تالاب در کنار کوه آبگیری شود و این نوید به مردم، دوستداران طبیعت و کشاورزان داده شود که احیای تالاب امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون حدود 10 درصد تالاب آبگیری شده و در این بخش نیزارهای فراوانی وجود دارد که باعث می‌شود حلقه‌‌های اکوسیستم بتدریج در پریشان کامل شود.

کاظمینی گفت: مشاهده گرازها در منطقه، تخمگذاری پرندگان آبزی و کنار آبی در نیزارها، پروازهای پرندگان برفراز پریشان و مشاهده تعداد زیادی فلامینگو، کیشم، بوتیمار و پلیکان مؤید آن است که در صورت دخالت نکردن انسان‌ها، روند رو به رشد اکوسیستم پریشان ادامه پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: بی‌شک تخمگذاری و زادآوری پرندگان نقش بسزایی در پایداری اکوسیستم یک تالاب داراست و هم‌اکنون که فصل زادآوری پرندگان است آب به عنوان عامل اصلی کمک می‌کند پرندگان زادآوری خود را کامل کنند و جوجه‌‌های آنها با خودشان به مهاجرت ادامه بدهند تا سال آینده چرخه مهاجرت پرندگان به پریشان قطع نشود.

این فعال محیط‌‌زیست هشدار داد: دخالت انسانی می‌تواند برای احیای تالاب در شرایط فعلی که اکوسیستم شکننده است، بسیار خطرناک باشد زیرا درست در زمان فصل جفتگیری و تخمگذاری پرندگان هرگونه آسیب به زیستگاه می‌تواند چرخه تولیدمثلی را متوقف کند و حلقه پرندگان به‌عنوان بخش مهم و اساسی تالاب از بین برود.

کاظمینی خطاب به جوامع محلی و مسئولان محیط زیست گفت: جوامع محلی و مسئولان محیط زیست باید با حفاظت از این بخش آبگیر شده تالاب اجازه دهند فصل زادآوری این پرندگان کامل شود و جمعیت که پشتوانه آینده تالاب پریشان است به اکوسیستم پریشان اضافه شود.

دبیر موسسه 13 فروردین بیان کرد: لایروبی کانال‌های مسیر سیلاب‌های زمستانی منتهی به تالاب و تامین حقابه‌‌های تالاب از چشمه‌ها در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست است و این نوید را به مردم و دوستداران طبیعت می‌دهیم که با بهبود شرایط بارندگی در امسال می‌توان به احیا ی پریشان امیدوارتر بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها