همه دلواپسی‌های یک پزشک

1‌ـ می‌گویند خبرنگارها همیشه به دنبال بزرگنمایی کاستی‌ها و تنگناهای جامعه هستند و امور مثبت را کمتر می‌بینند. شاید این موضوع در کلیت درست باشد، چون رسالت اصلی یک خبرنگار همین است که مشکلات مردم را واکاوی کند و به گوش مسئولان برساند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که لازم است گاهی هم مثبت‌نگر بود و عملکرد خوب نهادها و سازمان‌ها را دید و منعکس کرد تا الگویی برای دیگران شود.
کد خبر: ۵۵۳۶۷۸
همه دلواپسی‌های یک پزشک

2‌ـ همواره در رسانه‌ها اخبار و گزارش‌هایی می‌خوانیم که از مشکلات و نارضایتی مردم در بخش بهداشت و درمان حکایت دارد و این مساله فقط بخش دولتی را هم دربر نمی‌گیرد، بلکه در بسیاری موارد بیماران در بخش خصوصی هم‌، با وجود پرداخت هزینه‌های سنگین، خدمات مناسبی نمی‌گیرند.

گرفتن زیرمیزی و پول‌های خارج از چرخه قانونی از بیمار، بهداشت ناکافی در بیمارستان‌ها ، تخلف‌ها و اشتباهات پزشکی و بویژه برخورد نامناسب با همراهان بیمار از جمله مشکلاتی است که همیشه موجب نارضایتی و گله‌مندی مردم از مسئولان بخش درمان کشور بوده است.

نکته مهم دیگر انتظار بی‌پایان بیماران پشت در مطب‌ پزشکانی است که در چند بیمارستان کار می‌کنند و بدون توجه به وضع بیمارانشان، ساعت‌ها آنها را حتی پشت در اتاق عمل منتظر می‌گذارند و وضع روحی ـ روانی آنها را نادیده می‌گیرند.

3‌ـ این مقدمه برای این بود که بگویم با وجود مشکلات گفته شده، در کشور ما هنوز هستند پزشکانی که به سوگند حرفه‌ای خود وفادارند. در بیمارستان تهران کلینیک که در جای جای بخش‌های آن این جمله: « ارائه بهترین خدمات درمانی و جلب رضایت بیماران هدف اصلی پزشکان و کارکنان این بیمارستان است» بر دیوار‌ها نصب شده، جز احترام به بیماران و همراهان آنها‌، انجام امور آنها در اسرع وقت، پاسخگویی مهربانانه پزشکان، پرستاران، بهیاران و خدمه‌ها چیزی دیگر نمی‌بینید. گویی شرط استخدام در این بیمارستان، بر داشتن اخلاق انسانی و تعهد حرفه‌ای استوار است. نکته مهم دیگر پزشک متخصصی است که در این بیمارستان کار می‌کند. او متخصص زنان و زایمان است که وسواس و حساسیت او درباره بیمارانش ورد زبان همه کارکنان است.

او پزشکی است که برای ویزیت هر بیمار دست‌کم 20دقیقه وقت می‌گذارد، با حوصله و دقیق شرایط بیمار را برای او تشریح می‌کند و اگر کار به عمل جراحی کشیده شود، همان ابتدا خیال بیمار را راحت می‌کند که جز هزینه بیمارستان، ریالی پول اضافه نمی‌گیرد.

او راس ساعتی که به بیمار اعلام شده عمل جراحی‌اش را شروع می‌کند، روزی دو بار قبل از انتظار به بیمارانش در بخش سرکشی می‌کند، احوال بیمار را تلفنی از همراهانش جویا می‌شود. شب اول بعد از عمل در ساعت‌های مختلف حتی ساعت دو و سه بامداد وضع بیمار را تلفنی از سرپرستاران می‌پرسد و دستورهای لازم را برای بهبود حال بیمارش می‌دهد و در تعطیلات عید آنقدر دلواپس بیمارانش است که از طریق اورژانس بیمارستان، به منزل بیماران زنگ می‌زند و احوال آنها را جویا و در صورت بروز مشکل، برای ویزیت بیمار در مطب خود حاضر می‌شود.

این یادداشت برای این نوشته شد که به مسئولان بهداشت و درمان کشور یادآور شویم که وجود چنین پزشکانی که بی‌تردید اندک هم نیستند، غنیمتی است گرانبها که باید مورد توجه همه جانبه قرار گیرند و الگویی شوند برای دیگر پزشکانی که به این حرفه صرفا نگاه کاسبکارانه دارند. 

زهرا عرب - معاون سردبیر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ابراهیم محمدپور
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
۰
۰
واقعا اگر چنین باشد باید به رییس این بیمارستان تبریك گفت . لطفا نام این پزشك شریف را بنویسید

نیازمندی ها