به گزارش روز شنبه جامجم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و تأیید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد ماده(217) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران-مصوب1389-بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (217) را تصویب کرد.
این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
ماده (217) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه
ماده217ـ کلیه وزارتخانهها و مؤسسات دولتی موظفند برنامههای اجرائی و عملیاتی خود را در قالب بستههای اجرائی برنامه ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون تهیه کنند. این بستهها که پس از تصویب هیات وزیران جهت اطلاع به مجلس شورای اسلامی ارائه میشود، مبنای تنظیم و تصویب بودجه سنواتی دستگاه قرار میگیرد.
تبصره ـ بسته اجرائی مجموعهای از چندین پروژه به هم پیوسته و یا خوشهای از پروژههای متجانس و به هم مرتبط اولویتدار است که به منظور حل یک مشکل اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی در چهارچوب اهداف برنامه به اجرا درمیآید.
بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
دوران حاضر که در آن زندگی میکنیم به عنوان عصر ارتباطات و حاکمیت رسانه نامگذاری شده است.مخاطب رسانهها نیز انسانی است که اشرف مخلوفات بوده و دارای فطرت پاک الهی است،لذا باید بین انسان دینی،ارتباطات ورسانه ها،روابطی مبتنی بر دیدگاه ها،مبانی و اهداف اسلامی برقرار شود.
رسانه در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای کلی برنامه پنجم:
سند چشم انداز ج.ا.ا ایران در افق 1404 هجری شمسی که قرار است مبنای برنامه ریزی،سیاستگذاری وتصمیم سازیها ملی در برنامههای توسعه چهارم الی هفتم قرارگیرد،ویژگیهای جامعه ایرانی را در 20 سال آینده ترسیم میکند، رسانهها در این میان حاکمیت و ملت (افکار عمومی) را برعهده دارند.
چشم انداز ج.ا.ا در 1404 هجری شمسی در حوزه فرهنگ چنین خواهد بود:
*توسعه یافته ؛متناسب با مقتضیات فرهنگی،جغرافیایی وتاریخی خود ومتکی بر اصول اخلاقی وارزشها ی اسلامی،ملی و انقلابی،با تاکید بر:مردم سالاری دینی،عدالت اجتماعی،آزادی مشروع،حفظ کرامت و حقوق انسانها،وبهره مند از امنیت اجتماعی وقضایی.
* فعال،مسئولیت پذیر،ایثارگر،مؤمن،رضایتمند،برخوردار از وجدان کاری،انضباط،روحیه ی تعاون و سازگاری اجتماعی،متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن.
*الهام بخش،فعال و موثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم سالاری دینی،توسعه کار آمد،جامعه اخلاقی،نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی،تاثیر گذار برهمگرایی اسلامی و منطقهای بر اساس و اندیشههای امام خمینی(ره).
سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه مربوط به رسانه ملی،در (بند 5) قسمت امور فرهنگی به شرح زیر است:
- استفاده بهینه از فناوریهای اطلاعاتی وارتباطی برای تحقق اهداف فرهنگی نظام.
مسائل اساسی سازمان صدا وسیمای در طول سالهای برنامه پنجم توسعه:
الف: مسائل و چالش مخاطب
1. تغییرات ذهنی مخاطبان (میل،ذائقه،ارزشها ) وضرورت ایجاد تغییر در فرم و محتوای برنامه ها
2. تغییرات نسلی مخاطبان (افزایش سن مخاطبان و بروز پدیده سالمندی جمعیت )وضرورت ایجاد تغییر در فرم و محتوای برنامه ها
3. پیچیده شدن مخاطب و دشواری افزایش ضریب نفوذ در اقشار مختلف مخاطبان در اثر تشدید فضای رقابتی و ظهور رقبای جدید با توان اثرگذاری بالا در محیط مخاطب
4. ارتباط ناکافی،نادرست و ضعیف نسل جوان و نوجوان با فرهنگ انقلابی – اسلامی
5. سست شدن پایههای نهاد خانواده و الگوی صحیح آن
6. رشد انحرافات اجتماعی و گرایش به مکاتب انحرافی در جامعه
ب- مسائل وچالشهای تولید و پخش پیام
7 - نبود منابع کافی برای ساخت برنامههای نمایشی،تاریخی و فاخر
8-ضعف در ارائه الگو و آموزشهای مناسب به قشر جوان جامعه خصوصا در زمینه تعمیق معارف وآموزههای اسلامی و مهارتهای مورد نیاز در زندگی فردی و اجتماعی
9- ضعف در تولید برنامه کودک و نوجوان در کمیت و کیفیت متناسب با نیاز این قشر،علیرغم موقعیت حساس آنان به لحاظ تربیتی و قرار داشتن در سنین خطیر رشد
ج-مسائل و چالشهای رقابتی
10- آرایش رسانهای متنوع کشورهای بیگانه و شبکه رادیویی و تلویزیونی رقیب به ویژه تنوع و تکثر فعالیتهای ماهوارهای فارسی زبان با هدف تضعیف نظام ومبانی اعتقادی مردم
11- ظهور رقبای جدید رسانهای ( تلویزیونهای خصوصی،شبکههای رادیویی و تلویزیونی ماهواره ای،اینترنت و رسانههای webbasaمانند یوتیوب،یازیهای رایانهای و........
12 –ظهور شرکتهای رگولاتوری در عرصه ارائه خدمات رسانهای و ضرورت ایجاد تعاملات رسانه ای
د-مسائل وچالشهای تکنولوژیکی
وجود نارسایی فنی و عدم هماهنگی امکانات فنی سازمان با تغییرات سریع فناوری جدید رسانهای (پدیده همگرایی میان رسانههای مختلف و ظهور رسانههای تعاملی،موبایل تی وی،iptv
دسترسی لحظهای مخاطبان به رسانهها و....) و در نتیجه بروز شکاف وسیع در این زمینه میان رسانه ملی و رسانههای رقب
13- تکیه بخشهایی از شبکه ارتباطی و تجهیزاتی بر تکنولوژی رو به انقراص آتالوگ و در نتیجه کاهش سرعت تولید،افت کیفیت و افزایش هزینههای تولید و پخش (ضرب الاجل برای سیستمهای صوتی وتصویری برای دیجیتالی شدن در همه بخشها تا سال 2015 )
14-فراهم نبودن زیر ساختهای ارتباطی لازم برای گسترش و استفاده بهینه و با کیفیت مطلوب فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی مانند فیبر نوری،و....... و ضعف شدید زیر ساختها ی شبکه دادهای در کشور
15 –وجود نقاط کور جمعیتی در چتر پوشش کشور و عدم آرایش کامل رسانهای در سطح کشور (تقریبا 3000 نقطه کور ) وضرورت تحقق پوشش دیجیتالی
16- ضعف در پایداری لازم و مطمئن سیستمهای تولید و پخش در صورت شرایط بحران،تحریمهای بینالمللی و بروز حوادث غیر مترقبه
د- مسائل و چالشهای مالی،حقوقی،پژوهشی
17-کاهش در آمد آگهیهای رادیویی و تلویزیونی ( به دلیل ظهور و فراگیر شدن دستگاههای واسطه ایinterface)) ضبط و پخش برنامه توسط مخاطبان و دیدن آنها در زمان دلخواه ) وضرورت تغییر روشها ی تبلیغ
18- ضرورت بازنگری در قوانین رسانهای با هدف اصلاح،وضع و حذف قوانین در سطح ملی وبینالمللی
19- ضرورت تفسیر مجدد از قانون اساسی برای حرکت به سمت ایجاد یک سازمان رگو لاتور با زیر مجموعههای خصوصی (شبکههای خصوصی)
20- کمبود اعتبارات در نظر گرفته شده برای سازمان صدا وسیما از مجموع منابع عمومی دولت و استمرار وابستگی مالی به بنگاههای اقتصادی از طریق آگهیهای بازرگانی در عین بالا بودن سطح انتظارات از رسانه ملی
21- عدم تناسب میان منابع انسانی و مالی سازمان با اهداف و ماموریتهای محوله و ضعف منابع انسانی در برخی سطوح و زمینه ها
22- روز آمد نبودن و ناکارآمدی سیستمهای جامع سازمان از قبیل حقوق و دستمزد،آموزش و تحقیقات،و...... و نبود اعتبار کافی برای روز آوری آن
و- مسائل و چالشهای سیاسی
23- جنگ روانی –رسانهای قوی غرب علیه نظام جمهوری اسلامی
24- برخورداری رسانههای آمریکایی تحت سلطه صهیونیسم بینالمللی از امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری و تاثیرگذاری وسیع بر افکار عمومی جهانیان
25- تحریمهای بینالمللی اقتصادی بر علیه کشور
26 وابستگی پخش برنامهها به ماهوارههای خارجی و بروز تهدید جدی در امر سیگنال رسانی در صورت مواجهه با شرایط خاص و تحریمهای احتمالی (افزایش دادن هزینه اجاره ماهواره یا قطع سرویسهای ماهوارهای )
مسائل و مشکلات پس از انتخابات سال 88
ز- مسائل و چالشهای اجتماعی و فرهنگی
1. عدم هم افزایی دستگاهها و نهادهای متولی فرهنگ
2. مقابله موثر با تهاجم و ناتوی فرهنگی و جنگ رسانه ای
3. عدم تعامل و همکاری مناسب بین صدا وسیما و برخی از دستگاههای سرویس دهنده مانند وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات
راهبردهای اصلی سازمان صدا وسیما
الف:تنوع و تمایز (شبکهها و برنامه ها)
ب-بهبود و توسعه فناوری رسانه
سیاستهای اجرایی:
1-توسعه شبکههای تخصصی و اختصاصی رادیویی،تلویزیونی، اینترنتی و مجازی
2-افزایش برنامههای جدید و نوآورانه،متمایز و پژوهش محور (به لحاظ ساختار و محتوا )
3-تنوع و افزایش برنامههای طنز و امید بخش و سرگرم کننده همراه با پیامهای مناسب
4- افزایش برخورداری از خرده فرهنگهای محلی و قومی در راستای تقویت انسجام ملی
5-افزایش برنامههای چالشی و نو آورانه با هدف ایجاد فضای مطلوب برای بیان آزاد ایده ها،دیدگاهها و اندیشه ها
6-ایجاد تنوع در برنامههای سیاسی،تحلیلی وتفسیری
7-افزایش اعتماد و اطمینان مخاطبان به اخبار و اطلاعات
8-متنوع سازی،نو آوری و خلاقیت در تولیدات موسیقی
9- تحقق پوشش سراسری (فراهم آوردن امکان دسترسی برنامههای رادیو وتلویزیون )
10 – افزایش ضریب انتقال سیگنال پایدار
11- بهینه سازی فضای انتشار امواج
12- ایجاد امکان بهره برداری از ماهواره اختصاصی سازمان صدا وسیما
13- بهره گیری از سطوح مناسب فناوری دیجیتال در چرخه تولید وپخش
14 – راه اندازی و توسعه آرشیو دیجیتال
15-توسعه پلت فرمهای جدید(راه اندازی موبایل TV،راه اندازی،IPTV، توسعه CDN)
16 تقویت و تکمیل آرایش رسانهها در فضای مجازی(WEB CASTING، پرتالهای تخصصی،شبکههای اجتماعی،باشگا ههای اینترنتی و....)
17- توسعه ظرفیتهای زیر ساختی برای پشتیبانی از ایجاد شبکههای جدید
ماموریتها و وظایف دستگاه بر اساس قوانین موجود:
اداره سازمان صدا وسیمای ج.ا.ا بر حسب قوانین خود شامل: اصل 175 قانون اساسی،اساسنامه صدا وسیما مصوب 27/7/1362،قانون اداره صدا وسیما ی ج.ا.ا ایران مصوب 8/10/1359 و قانون خط مشی کلی و اصولی برنامههای سازمان صداو سیمای ج.ا.ا مصوب 17/4/1361 مجلس شورای اسلامی،نحوه اجرای 175 قانون اساسی (مصوب مجمع تشخیص مصلحت ) و اصلاحات بعدی آمن است.
تکالیف سازمان صدا وسیما در قانون برنامه پنجم توسعه:
در برنامه پنجم توسعه مصوب 15/10/1389 مجلس شورای اسلامی،تکالیف ذیل برای سازمان صدا وسیمای ج.ا.ا تعیین شده است:
- حمایت مالی و حقوقی دولت از تاسیس شهرکهای سینمایی،تلویزیونی ورسانهای (بند ب تبصره ذیل ماده 9 )
- تقویت و گسترش برنامههای آموزشی در خصوص،علمی و تربیتی در شبکههای مرتبط به ویژه برای دانش آموزان و دانشجویان (بند و ماده 19)
- اجرای برنامههای آموزشی در خصوص ارتقای آگاهیهای عمومی و دستیابی به توسعه پایداردر زمینه حفظ محیط زیست (بند الف ماده 189 )
- آموزش همگانی حقوق شهروندی در خصوص امور مالیاتی،اداری،کار و تامین اجتماعی،
محیط زیست،بانکی،بیمهای و مشابه آن توسط دستگاههای ذیربط از طریق صدا وسیما (جز 1و2 و تبصره بند "د" ماده 211 )
اهداف صدا وسیما که برگرفته از قانون اساسی،اهداف بنیانگذار ج.ا.ا حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده و مبتنی بر دیدگاهها،مبانی،اصول ارزشهای اسلامی در سندی تحت عنوان " افق رسانه ملی " تنظیم شده،به شرح ذیل ارائه میشود:
1- تحکیم،گسترش وپاسداری از اسلام با توجه به چالشهای دین باوری در عصر کنونی
2- ترویج اخلاق و فضایل انسانی در جامعه در سطح فردی و اجتماعی
3- ارتقای سطح توجه و درک مخاط مخاطب به اصل انقلاب و نظام اسلامی
4- ارتقای بصیرت و توان تحلیل مخاطبان با تاکید بر دو عامل بنیادین ایمان و عدالت
5- تحکیم و تقویت هویت ایرانی،اسلامی و انقلابی مخاطبان در کنار صیانت از هویت قومی و محلی
6-تقویت سرمایه اجتماعی با تاکید بر مولفههای "اعتماد"،"،انسجام" و" مشارکت اجتماعی "
7 -تبیین و تعمیق فرهنگ انتظار و مهدویت و گسترش شناخت و توجه عمومی نسبت به وجود مبارک و مقدس امام زمان (عج )
8 - تبیین و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب به منظور تحکیم و ارتقاء جایگاه زن در جامعه
9 - تقویت روحیه خود باوری و حس اعتماد عمومی نسبت به توانایی ملی
با توجه به موارد فوق،بسته اجرایی صداو سیما شامل ؛ بستههای اجرایی فرعی به شرح ذیل توسط سازمان صدا وسیمای ج.ا.ا ایران در طول سالهای برنامه پنجم توسعه کشور به اجرا در میآید:
- بسته اجرایی فرعی توسعه کمی و کیفی برنامهها وشبکه ها
- بسته اجرایی فرعی فراهم کردن دسترسی عمومی و گسترش بهره گیری از فناوریهای نوین رسانه ای
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد