زنده باد مدرس

پیرمردی است تکیده، عصایی بر دست، لباسی مندرس بر تن، لاغراندام، زاهد و قانع اما اینها همه ویژگی‌های مدرس نیست. آنچه شهید آیت‌الله مدرس را به تقویم تاریخ کشورمان پیوند زد شجاعت، ظلم‌ستیزی و مبارزه بی‌امان او با استعمار بود.
کد خبر: ۵۱۸۷۹۳

امام خمینی (رحمه‌الله علیه)‌ با همه ویژگی‌های بی‌نظیر خود بسیار تحت تاثیر مرحوم مدرس قرار داشت. شاید بتوان گفت: با مطالعه آثار و سخنان امام (ره)‌ بخوبی درمی‌یابیم که ایشان در مورد هیچ فردی تا این حد سخن نگفته و به تجلیل نپرداخته باشند.

امام، مدرس را الگویی برای روحانیون جوان معرفی می‌کند و می‌گوید:

«من ایشان را دیده بودم. او یکی از اشخاصی بود که مقابل ظلم ایستاد ... مقابل قدرت شوروی بزرگ ایستاد ... مقابل رضاشاه ایستاد، تا آخرین نفس ایستاد ... مدرس تنها مرد بزرگی بود که با او (رضاشاه)‌ مقابله کرد ... مدرس مردی بود با منطق قوی، اطلاعات خوب و شجاع ... آن‌که در مجلس (با رضاخان)‌ مخالفت می‌کرد جبهه ملی نبود، مدرس بود. نهضت آزادی نبود، مدرس بود که می‌ایستاد.»

امام که در جوانی در جلسات مجلس به عنوان تماشاچی حضور می‌یافت، فضای مجلس را چنین توصیف می‌کند: «من آن وقت رفتم مجلس برای تماشا، جوان بودم. مجلس آن وقت تا مدرس نبود مثل این که چیزی در آن نیست. مثل این که محتوا ندارد... مجلس منتظر بود که مدرس بیاید، با این که با او بد بودند ولی مجلس کانه احساس نقص می‌کرد وقتی مدرس نبود.»

امام هر گاه که می‌خواست به قدرت روحانیت اشاره کند، از مدرس یاد می‌کرد. تعابیر امام درباره شهید مدرس نیز خواندنی است آنجا که او را «روحانی متعهد پاک‌سیرت و پاک اندیشه، اولین مرد مجاهد در رژیم منحوس پهلوی، وارسته و آزاد از هوای نفسانی، مستقل و ساده‌زیست» معرفی می‌کنند.

فردا، دهم آذر، سالروز شهادت مردی است که سیاست را عین دیانت می‌دانست و نمونه یک روحانی شجاع و سیاستمدار بود که در برابر ظلم، سر خم نکرد. روز شهادت مدرس، روز مجلس نامگذاری شده است.

علی عظیمی​ ‌-‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها