میکلوس فهر اولین ورزشکاری نیست که در میدان ، به علت یک مرگ طبیعی فوت می کند، اما آنچه مرگ این فوتبالیست 24 ساله را غمناک تر جلوه می دهد، خنده تلخی بود که پس از دریافت کارت زرد از طرف داور مسابقه رو به دوربین
کد خبر: ۳۶۸۳۲
های تلویزیونی زد.
ابتدا خم شد، سینه خود را فشار داد و از پشت روی زمین افتاد و دستهایش را از دو طرف باز کرد.
یکشنبه ، پنجم بهمن ماه ، دیدار تیمهای بنفیکا و ویتوریا لیگارش در لیگ فوتبال پرتغال وقت تلف شده خود را می گذراند و بنفیکای قرمزپوش تازه با گلزنی فرناندو آلیار یک بر صفر از حریف جلو افتاده بود که میکلوس فهر مهاجم مجارستانی بنفیکا که از دقیقه 60 وارد زمین شده بود، روی زمین افتاد و دیگر بلند نشد.
زیر آن باران شدید که اوضاع را به صحنه های دراماتیک فیلمهای سینمایی شبیه کرده بود، بازیکنان حیرت زده دو تیم و گروههای امداد دور او را گرفتند.
هم تیمی های او یا دست به دعا برداشته بودند یا گریه می کردند. داور بازی هم آرام و بهت زده به صحنه نگاه می کرد.
کاماچو مربی معروف اسپانیایی بنفیکا نیز لب خط بی تابی می کرد.
برخی از گزارش های اولیه حاکی از آن بود که پزشکان توانسته بودند قلب از حرکت افتاده فهر را موقعی که او روی زمین افتاده بود موقتا برای لحظاتی احیا کنند.
هر چند اکثر شبکه های رادیو و تلویزیونی و مطبوعات در گزارش های خود با تردید به این قضیه نگاه می کردند، به هر حال فهر به بیمارستان منتقل شد.
در حالی که قلب فهر روی تخت بیمار ستان به معالجات و کوششهای پزشکان جواب نمی داد، هم تیمی هایش در مقابل بیمارستان جمع شده بودند و منتظر شنیدن خبرهای تازه بودند.
طرفداران بنفیکا هم آنقدر بی قراری کردند، تا این که مرگ ناگهانی او به خبر اول ورزش جهان تبدیل شد.

مرگ مشکوک

مرگ میکلوس فهر سروصدای زیادی به پا کرد، چون او دومین بازیکن ملی پوش و معروفی است که طی 7 ماه گذشته به همین طریق می میرد.
نفر قبلی مارک ویوین فوئه هافبک تیم ملی کامرون بود که در ماه ژوئن گذشته و در بازی این تیم با کلمبیا در جام کنفدراسیون ها مانند فهر دچار ایست قلبی شد. البته فوئه از نارسایی قلبی رنج می برد.
به همین ترتیب دلیل مرگ فهر هم باید مشخص می شد، اما کالبدشکافی و اتوپسی 4 ساعته جسد او هم نتوانست پرده از راز مرگ او بردارد.
حتی دادستانی پرتغال اعلام کرد که بافتها و سلولهای بدنی فهر به دقت تست شد و حتی احتمال استفاده از مواد نیروزا مورد بررسی قرار گرفت ، با این حال هیچ نتیجه مشخصی به دست نیامد.
بعد از این کالبدشکافی بود که پیکر فهر به باشگاه بنفیکا منتقل شد و در محفظه ای سرد نگهداری شد تا هواداران باشگاه بتوانند در مقابل آن شاخه های گل خود را بر زمین گذاشته و با او خداحافظی کنند تا سرانجام پنجشنبه همان هفته در بوداپست پایتخت مجارستان به خاک سپرده شود.

بدشانسی محض

ورزشگاهی که مرگ فهر در آن اتفاق افتاد، در شهر گیمارش و در 320 کیلومتری شمال لیسبون پایتخت پرتغال و در یکی از 10 استادیومی است که برای میزبانی پیکارهای سال آینده جام ملتهای اروپا در نظر گرفته شده است.
درست در همان شب بازرسانی از طرف اتحادیه فوتبال اروپا برای بازدید و بررسی امکانات استادیوم تازه تاسیس آلفونسو هنریکس در شهر گیمارش حاضر بودند.

FEHER2

جلوی این همه دوربین و در مقابل چشم میلیون ها بیننده و بخصوص بازرسان یوفا در استادیومی که قرار است چند ماه دیگر میزبان رقابت های اروپایی باشد و به همین علت باید حداقل استانداردها را داشته باشد، یک بازیکن به طور ناگهانی می میرد.
گرچه بعد از عدم نتیجه گیری در کالبدشکافی ، دادستانی پرتغال نیز وارد عمل شده است ، اما احساس می شود دلایل اصلی این ماجرا به طور هدفمندانه پنهان می شود تا جام ملتهای اروپا زیر سایه این حادثه دردناک قرار نگیرد.

فرضیات موجود

معمولا اتفاقات ناگوار باعث تحریک احساسات می شوند. باید قبول کرد فوتبالیست ها به دلیل رقابت و پول زیر فشار زیادی قرار دارند و بعضی از همین فشارها آنها را وادار به استفاده از مواد نیروزای غیرمجاز می کند که عواقب و اثرات استفاده از آنها واقعا کشنده است.
بعضی اوقات هم فشارهای داخلی فوتبال باعث به وجود آمدن فشارهای وحشتناک روحی و روانی روی بازیکنان می شود.
در مورد علت مرگ فهر هم فرضیات زیادی وجود دارد، اما گذشته از آنچه باعث به وجود آمدن این اتفاق شد، خیلی ها بخصوص خبرنگاران جنجالی معتقدند که نبود امکانات یا امدادرسانی نادرست باعث مرگ مهاجم مجاری تیم بنفیکا شده است.
یکی از شبکه های رادیویی پرتغال (TSF) تاخیر در رسیدن آمبولانس به ورزشگاه را باعث مرگ فهر دانسته است.
البته مسوولان ورزشگاه انتقاد ناقص بودن امکانات و تجهیزات کمکهای اولیه را قبول ندارند.
به ادعای آنها حتی دستگاه واردکننده شوک الکتریکی هم در ورزشگاه آماده بوده ، اما به گفته پزشکان به علت باران شدید آن شب نمی شد از آن استفاده کرد.
«استفاده از این دستگاه در آن هوای بارانی مثل این بود که آدم یک سشوار را در وان حمام بیندازد».
جالب این که حتی چند ساعت قبل از انتقال فهر به بیمارستان گیمارش برق بیمارستان رفته و برق اضطراری هم کار نکرده بود، اما با نادیده گرفتن تمام این مسائل ، وقتی یک مرد جوان 24 ساله در همین انجام شغلش از دنیا می رود، هیچ چیز عادی به نظر نمی رسد.
البته پزشکان حدس می زنند فهر هم مانند فوئه کامرونی به خاطر یک مشکل قلبی در زمین فوتبال جان خود را از دست داده ، اما بعد از مشخص شدن نتایج کالبد شکافی ، تعجب همه بیشتر شد تا جایی که پزشک دادستانی پرتغال می گوید: «اگر فهر مشکل قلبی داشت ، باید این را در کالبدشکافی می فهمیدند، اما پزشکان نتوانستند علت اصلی را پیدا کنند و این مشکوک است».
حالا قرار است تحقیقات آزمایشگاهی دلیل اصلی مرگ او را معلوم کنند که این کار احتمالا هفته ها طول خواهد کشید؛ در هر صورت سال فوتبال پرتغال نمی توانست بدتر از این آغاز شود؛ با مرگ مرموز جوانی که به گفته اطرافیانش زندگی بسیار سالمی داشت و قرار بود خرداد ماه آینده ازدواج کند.

میکلوس فهر در یک نگاه
تاریخ تولد: 20 ژوئیه 1979
محل تولد: شهر تاتابانیای مجارستان
قد: 86/1 متر
وزن: 84 کیلو
پست: مهاجم
باشگاه های قبلی: را بااوتو (98-1995)، افی.سی پورتو (99-1998)، سالگوئروس (قرضی1999-2000)، براگا (قرضی2000 - 2001)، بنفیکا (تابستان 2000 تا لحظه مرگ)
سابقه ملی: 18 بازی (6 گل زده)

مرگ در زمین ورزش
دسامبر 1994: برنوپتسی ، بازیکن هاکی روی یخ به علت ناراحتی قلبی در زمین مسابقه درگذشت.
اوت 1997: امانوئل نوانگبو، اهل نیجریه از تیم دسته سومی روتیلینگن آلمان در مسابقه با تیم واسیماین بی هوش می شود و ساعاتی بعد به دلیل سکته قلبی فوت می کند.
فوریه2000: جان ایکوروما، بازیکن 17 ساله اهل نیجریه در حین یک بازی دوستانه در امارات عربی متحده به علت سکته قلبی می میرد.
اوت 2000: در عرض 2 هفته در لیگ محلی هسن در آلمان 3 بازیکن آماتور درون زمین فوتبال می میرند.
اکتبر 2000: کاتالین هالدان ، بازیکن 24 ساله ملی پوش رومانیایی ، هنگام یک بازی دوستانه به دلیل سکته مغزی فوت می کند.
ژوئن 2003: مارک ویون ین فوئه ، بازیکن تیم ملی کامرون در مرحله نیمه نهایی جام کنفدراسیون ها مقابل کلمبیا درلیون فرانسه ، به علت سکته قلبی جان باخت.
ژانویه 2004: میکلوس فهر در لیگ پرتغال در بازی بنفیکا لیگارش براثر ایست قلبی می میرد.

سعید علیرضایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها