باشگاه بدهیهای خود را تا حد امکان پرداخت کرده و برای پرداخت دستمزد بازیکنان هیچ مشکلی ندارد اما چرا همچنان نمیتواند یک مدیر خوب در اختیار داشته باشد؟
این موضوع را به چند مسأله مهم میتوان ربط داد که بدون شک، مهمترین آن فضای مجازی باشگاه استقلال است. جایی که محل برو بیا و بازیهای پشت پرده برای تعیین خط مشی استقلال شده است. در یک دهه گذشته شدت این بازیها بیشتر و بیشتر شده، به شکلی که مدیران معمولا برای فرار از آن، عطای کار رابه لقایش بخشیده و رفتهاند. نمونه تازهاش علی نظری جویباری است که میگوید: «دیگرخسته شده بودم وتوان نداشتم.»فضای مجازی هرروز علیه اومینوشت. حتی شمارهاش چند بار در گروهها پخش شد تا مزاحمتهای فراوانی برایش ایجاد شود. درکوچه و خیابان نیز، طرفداران بارهاو بارها از او توضیح خواستند و سرانجام کار به جایی رسیدکه وقتی دید دیگر اعضای هیات مدیره همراه نیستند،استعفادادو رفت.
مهدی پاشازاده، پیشکسوت استقلال میگوید نباید فضای مجازی برای مدیران استقلال تعیین کننده باشد اما مشکل اینجاست که بعضی مدیران، حتی در این فضا یارکشی میکنند. به طور مثال جنگ جواد نکونام و علی خطیر، از همین فضا شکل گرفت. این دو در مجازی علیه هم لشکرکشی کردند و سرانجام دعوا را به دنیای حقیقی آوردند. نکونام میگفت خطیر در مجازی علیه او سمپاشی میکند و مدیرعامل وقت استقلال هم چنین اعتقادی درباره سرمربی داشت. مصطفی آجرلو، مدیرعامل سابق استقلال هم یک بار درمصاحبهای به یکی از ایرانیان ساکن آمریکا حمله کرد و گفت این فرد در تلگرام علیه او و باشگاه سمپاشی میکند.
یکی از مسئولان سابق استقلال میگوید: «متاسفانه عمده مشکل استقلال در همین فضای مجازی است. چرا این را میگویم؟ ببینید در باشگاهی که مدیران به دنبال ارتباط با ادمین باشند، چه توقعی دارید که وضع مدیریت درست شود؟!»
نکتهای که در دوران دو مدیرعامل استقلال، حاد و حادتر شد. ناگهان تمام اخبار استقلال چه باشگاه و چه تیم، ریز و درشت در اختیار بعضی ادمینها قرار گرفت که این موضوع با اعتراض رسانههای رسمی هم همراه شد. این ادمینها حتی خبر خرید یا فروش بازیکن را زودتر از صفحه رسمی باشگاه منتشر میکردند! در حالی که در کشورهای اروپایی یا حداقل کشورهای صاحب سبک، چنین مواردی نادر است. معمولا رسانهها از تمایل باشگاه و بازیکن مینویسند و در نهایت باشگاه با اعلام رسمی خبر، هواداران را شگفتزده میکند. اما در استقلال و اکثر باشگاههای ایرانی ابتدا خبر در فضای مجازی-نه حتی رسانههای رسمی-منتشر میشود؛ مگر اینکه موضوع درباره یک بازیکن خارجی باشد.
آرش برهانی، دیگر پیشکسوت استقلال در این باره میگوید: «این اصلا خوب نیست. من که خیلی وقت است ناامید شدهام و واقعیت این که دیگر دوست ندارم درباره فوتبال حرف بزنم. دیدهاید که چقدر هم کم مصاحبه میکنم. این درست نیست که مدیران با ادمینها در ارتباط باشند.»
هواداران استقلال هم معمولا به راحتی تحت تاثیر مطالب منتشر شده توسط ادمینها قرار میگیرند و وارد بازی آنها میشوند. در یک دهه گذشته و با افزایش و گسترش شبکههای اجتماعی، وضعیت مدیریت در فوتبال سخت و سختتر شده است. همین حالا درویش مدیرعامل پرسپولیس به شدت از سوی این فضا تحت فشار است تا استعفا دهد اما باز وضعیت پرسپولیس به مراتب بهتر از استقلال است. این باشگاه دستخوش تغییرات مدیریتی بیشماری شده و ظاهرا این بازی ادامه دارد چراکه همین حالا شایعات زیادی درباره حضور مدیرعامل جدید در استقلال شنیده میشود. حجت کریمی و علی خطیر دو عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در تلاش هستند این صندلی را تصاحب کنند. دیروز هم جلسه هیات مدیره باشگاه برگزار شد و بحثهایی در این باره صورت گرفت.
استقلال با انتخاب مدیرعامل جدید، در عرض ۲۲ سال ۲۴ مدیرعامل خواهد داشت! یک رکورد تاریخی که حتی میتواند در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شود. از سال ۱۳۸۲ که محمدحسین قریب مدیرعامل استقلال شد تا امروز این باشگاه ۲۳ بار مدیر عوض کرده و حالا در انتظار مدیر بیست و چهارم است. در سالهای گذشته که پول به این باشگاه تزریق شده و دیگر مشکل مالی هم نداشته، استقلال ۴ مدیرعامل داشته است!