گروه اقتصاد: دیروز روز خوبی برای صنعت کشور بود، زیرا بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه آلومینیوم ایران با ویژگی‌های منحصر بفردی با حضور رئیس‌جمهور وارد مدار تولید شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، کارخانه هرمزال در استان هرمزگان و شهر بندرعباس به تنهایی تولید آلومینیوم کشور را 47 درصد افزایش می‌دهد. این کارخانه با فناوری پیشرفته برق 230 کیلو آمپر، سالانه 147 هزار تن شمش آلومینیوم تولید می‌کند.
کد خبر: ۳۰۵۸۲۴

کاهش مصرف انرژی برق در ازای تولید هر کیلوگرم شمش آلومینیوم از 18 به 14 کیلووات ساعت و کاهش مصرف مواد اولیه و سازگاری با دیگر فناوری‌های آلومینیوم‌سازی کشور از دیگر ویژگی‌های منحصر بفرد هرمزال است.

این گزارش می‌افزاید: با بهره‌برداری از هرمزال که کنار کارخانه آلومینیوم المهدی در بندرعباس واقع است، استان هرمزگان با تولید سالانه 257 هزار تن شمش آلومینیوم به قطب تولید آلومینیوم کشور تبدیل شد. همچنین 2500 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق این کارخانه مشغول به کار شدند.

برای ساخت کارخانه هرمزال سرمایه‌گذاری مشترکی از سوی ایران و ایتالیا صورت گرفته و کلنگ عملیات آن در سال 85 با 8000 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به زمین زده شد.

این کارخانه دارای 228 دیگ تولید با ظرفیت 147 هزار تن شمش آلومینیوم و 2 سالن احیاست.

وزیر صنایع و معادن در مراسم افتتاح این کارخانه از اجرای 3 طرح جدید تولید آلومینیوم در کشور خبر داد و گفت: دولت قصد دارد با جلوگیری از واردات کالاهای نامرغوب ضمن جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، بازار صنایع کشور را رقابتی‌تر کند.

به گزارش مهر، علی‌‌اکبر محرابیان ضمن بیان این که با راه‌اندازی این طرح، جهش خوبی در صنعت آلومینیوم در کشور اتفاق می‌افتد، گفت: هم‌اکنون مصارف آلومینیوم در صنایع مختلف جهان متنوع است، به همین دلیل، این صنعت در رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی هر کشوری، استراتژیک و راهبردی است.وی تاکید کرد: سال 2009 میلادی، تولید آلومینیوم به لحاظ رکود حاکم در اقتصاد جهان بیش از 10 درصد کاهش داشته؛ در حالی که ایران در این مدت، بیش از 20 درصد رشد تولید داشته است.

این مقام مسوول با اشاره به این که فناوری طرح هرمزال به طور مشترک از سوی مهندسان ایرانی و شرکت‌های طراز اول جهان محقق شده است، بیان کرد: طرح آلومینیوم جاجرم با استفاده از تجربه 100 درصد داخلی و به صورت کاملا خودکفا در حال انجام است.وی تصریح کرد: در کشور 2 طرح بزرگ دیگر شامل طرح آلومینیوم جنوب در منطقه لامرد با ظرفیت 250 هزار تن تولید در سال و مسجدسلیمان با ظرفیت 300 هزار تن نیز تعریف و مراحلی از آن پشت‌سر گذاشته شده است.

به گفته این مقام مسوول میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح، پاسخگوی اشتغال حدود یک هزار نفر است و باعث فعال‌تر شدن زنجیره تولید در کشور می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها