بی‌نام، ولی شنیدنی؛

صدا را باید دید و لمس کرد

مهدی حسینی بیش از دو دهه است که در جهان صدا نفس می‌کشد؛ از سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های پردازشی گرفته تا طراحی و نوسازی استودیوها. او امروز مدیریت استودیو‌های معاونت صدا در اداره کل تولید و فنی را بر عهده دارد؛ جایی که هر روز ده‌ها برنامه رادیویی برای پخش آماده می‌شوند.
مهدی حسینی بیش از دو دهه است که در جهان صدا نفس می‌کشد؛ از سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های پردازشی گرفته تا طراحی و نوسازی استودیوها. او امروز مدیریت استودیو‌های معاونت صدا در اداره کل تولید و فنی را بر عهده دارد؛ جایی که هر روز ده‌ها برنامه رادیویی برای پخش آماده می‌شوند.
کد خبر: ۱۵۲۶۷۸۷

 به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، از نگاه او، کار در رادیو تنها یک شغل نیست، بلکه نوعی زیست در جهان صداست؛ جهانی که باید آن را «دید، لمس کرد و درک نمود». در این گفت‌و‌گو از دشواری‌ها، مسئولیت‌ها و عشق به حرفه فنی در رادیو گفته است.

درباره مسئولیتی که در معاونت صدا دارید و گستره فعالیت‌های بخش فنی توضیح دهید.

در حوزه فنی استودیوها، ما ۲۹ استودیو داریم. مهم‌ترین کاری که در اینجا انجام می‌شود، ضبط برنامه‌های تولیدی کلیه شبکه‌های معاونت صداست. در واقع، ضبط، ادیت و تولید برنامه‌ها در همین استودیو‌ها انجام می‌شود و سپس برای پخش آماده می‌شود.کار‌های مهم دیگر شامل پشتیبانی کلیه امور صدا و تصویر معاونت است. همچنین اخیراً پخش شبکه گفت‌و‌گو هم در حوزه پشتیبانی ما قرار گرفته و همچنین پشتیبانی فنی ضبط و پخش استودیوی تصویری ۱۷ توسط این واحد صورت می‌گیرد. یکی از بخش‌های مهم دیگر، به‌روزرسانی استودیوهاست. در سال‌های اخیر، تجهیزات جدیدی اضافه شده و بعضی از استودیو‌ها نیاز به بازسازی و نوسازی داشتند. طراحی‌های گذشته نیز گاهی نیاز به بازنگری داشت که این کار‌ها با همت همکاران فنی واحد انجام شد.این کار بسیار سختی است، چون باید تمام مسیر‌های سیگنال صدا بررسی و نقشه‌ها به‌روزرسانی شوند. در برخی موارد حتی نقشه‌ای وجود نداشت و همکاران ما از ابتدا طراحی کردند. همچنین نصب و راه‌اندازی تجهیزات جدید مستلزم طراحی مجدد است. در مجموع، تجهیز و به‌روزرسانی استودیو‌ها جزو کار‌های پیچیده و تخصصی است که حتی در جزئیاتی مثل دیوار‌ها و آکوستیک باید دقت فراوانی شود. کلیه فعالیت‌های مجموعه فنی استودیو‌ها اعم از سرویس و نگهداری، طراحی و راه‌اندازی و همچنین به‌روز‌رسانی استودیو‌ها حاصل تلاش بی وقفه کارشناسان محترم فنی این واحد است. در راس این کار‌ها ضمن تشکر از دقت نظر در امور فنی مدیر کل محترم تولید و فنی صدا جناب آقای مهندس امانی که همیشه در مسیر فعالیت‌ها بعد از خداوند متعال، پشتیبان و راهنمای ما هستند.

در این مسیر با چه دشواری‌هایی روبه‌رو بوده‌اید؟
دشواری اصلی معمولاً مربوط به بودجه است. اگر قطعات و تجهیزات به‌موقع فراهم باشد، مشکل خاصی پیش نمی‌آید، اما محدودیت بودجه می‌تواند مانع نوسازی به‌موقع شود. به هر حال، استودیو‌ها به مرور زمان دچار استهلاک می‌شوند و نیاز به اورهال دارند. انجام این کار‌ها نیازمند بودجه مناسب است تا بتوانیم تجهیزات را به‌روز نگه داریم.

چند سال است در معاونت صدا مشغول فعالیت هستید و پیش از آن در کجا بودید؟
از اسفند سال ۹۵ به معاونت صدا آمده‌ام. پیش از آن هم در بخش‌های دیگری از سازمان فعالیت داشتم. در مجموع بیش از ۲۵ سال است که در سازمان صدا و سیما مشغول به کارم و تمام این سال‌ها در حوزه صدا فعالیت داشته‌ام.

این سال‌ها چه احساسی نسبت به رادیو و فضای کاری‌اش دارید؟
من از ابتدای ورودم به سازمان در حوزه صدا فعالیت داشتم، بنابراین وقتی وارد رادیو شدم، برایم محیطی آشنا بود. فضای کاری رادیو آرام، حرفه‌ای و هم‌سو با تخصص من بود. توانستم در این محیط چیز‌های جدید یاد بگیرم و پیشرفت کنم. پیش از رادیو، بیشتر در حوزه ضبط موسیقی و نرم‌افزار‌های مرتبط با موسیقی و ارکستر فعالیت می‌کردم. اما رادیو هم یکی از شاخه‌های تخصصی صداست؛ ضبط صدای گوینده، برنامه‌های نمایشی و تولیدات رادیویی، همه در امتداد همان تخصص است.

به نظر می‌رسد ارتباط عمیقی با دنیای صدا دارید. این علاقه از کجا می‌آید؟
دقیقاً. من واقعاً با صدا زندگی می‌کنم. حتی در خانه، وقتی از کار برمی‌گردم، استراحت زیادی نمی‌کنم و پشت سیستم می‌نشینم تا درباره نرم‌افزار‌های جدید صدا مطالعه کنم. این علاقه شخصی من است، نه صرفاً شغلی.علم صدا بسیار گسترده شده و در جهان امروز تفکیک‌پذیر است؛ مثلاً مهندسی ضبط، مهندسی میکس و مهندسی مسترینگ هر کدام دوره‌های تخصصی خودشان را دارند. من بیشتر در حوزه پردازشگر‌های صدا کار می‌کنم. هر نرم‌افزار جدیدی که تولید می‌شود، مثل آشنایی با یک سخت‌افزار تازه است و باید پارامتر‌های آن را یاد بگیری. بنابراین، دائم نیاز به مطالعه و به‌روزرسانی دانش داریم.

با توجه به پیشرفت فناوری و ظهور هوش مصنوعی، این تحولات را در حوزه کار خود چگونه می‌بینید؟
هوش مصنوعی در حوزه صدا می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، اما جایگزین انسان نیست. من آن را به‌عنوان یک دستیار نگاه می‌کنم، ابزاری برای افزایش دقت و سرعت. با تلفیق هوش مصنوعی و دانش تخصصی، می‌توان خروجی بسیار بهتری گرفت. اما شرطش این است که فرد درک فنی از صدا داشته باشد و فقط به ابزار تکیه نکند.

در پایان، اگر نکته یا توصیه‌ای برای همکاران خود دارید، بفرمایید.
تجربه‌ای که در این سال‌ها کسب کرده‌ام این است که هر کسی در این حرفه باید کارش را واقعاً دوست داشته باشد. اگر علاقه نباشد، پیشرفتی هم نیست. در حوزه فنی صدا، باید بین تئوری و عمل ارتباط برقرار کنیم. صرفاً دانش تئوریک کافی نیست؛ باید در عمل به کار گرفته شود.
در سازمان صدا و سیما، هدف ارائه بهترین محتوا به مردم است. منِ فنی باید بهترین کیفیت از آن محتوا را ارائه کنم و این تنها با اشتیاق و دقت ممکن است. همیشه به همکارانم می‌گویم: صدا را فقط نباید شنید، باید آن را دید و لمس کرد. باید آن را حس کرد و شناخت، مثل پزشکی که باید مشکل را تشخیص دهد تا درمانش کند. این نگاه باعث می‌شود که در هر پروژه‌ای، حتی در سخت‌ترین شرایط، بهترین راهکار و نتیجه حاصل گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها