مدارس ماندگار هویت نظام تعلیم و تربیت و شناسنامه فرهنگی کشور هستند که توسعه و تقویت آن میتواند به عنوان نخستین نمادهای نظام آموزشی و الگوی موفق مدارس امروزی باشد.لذا به منظور حفظ و استمرار فعالیت آن دسته از مدارسی که از قدمت و سوابق درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی برخوردار و در سطح ملی یا استانی دارای حسن شهرت اند با الحاق برخی از موارد به آیین نامه گسترش مشارکت های مردمی (موضوع مصوبه هفتصد وششمین (706) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش) نحوه راه اندازی مدارس ماندگار، ترکیب اعضای هیات امنا و اختیارات مدارس ماندگار تصویب شده است و بر این اساس آن دسته از مدارسی که از قدمت و سوابق درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی برخوردارند و در سطح ملی یا استانی دارای حسن شهرت هستند، با عنوان "ماندگار" به فعالیت خود ادامه می دهند.
هر مدرسه اي كه قدمتي قابل توجه و مجموعه اي از مشخصه ها و ويژگي ها را داشته باشد مي تواند به عنوان مدرسه ماندگار شناخته شود. مدرسه ماندگار يعني جايي كه حداقل 50سال قدمت داشته باشد. دوم اينكه هنوز جريان آموزش و پرورش در آن جاري باشد و تعطيل نشده باشد. مشخصه سوم اينكه مدرسه تعدادي فارغ التحصيل نخبه و برجسته علمي و آموزشي داشته باشد. چهارم مدرسه از سابقه علمي و آموزشي درخشاني برخوردار باشد، پنجم طراحي و معماري منحصربفرد و انطباق فضای فیزیکی مدرسه با شاخص های سازمان میراث فرهنگی ششم توجه و احترام معنوی مردم منطقه نسبت به مدرسه ، هفتم داشتن فضای فیزیکی مناسب با توجه به شاخص های آموزش و پرورش و.....
مدارس ماندگار این امکان را دارند تا با فراهم آوردن شرایط مناسب تحصیلی برای افراد مستعد و خلاق و استفاده بهینه از امکانات و قابلیت های موجود از تجارب ارزنده فارغالتحصیلان خود بهرهمند شوند و به عنوان الگویی مناسب و پیشرفته در زمینههای آموزشی و تربیتی به سایر واحدهای آموزشی نیز معرفی شوند این مدارس امکان عملیاتیکردن برخی تصمیمات بزرگ ملی در حوزه تعلیم و تربیت، مانند اجرای بخشی از سند تحول بنیادین، تبدیل آن به مرکز نمایش توانمندیها و انتظارات ملی و توسعه صنعت گردشگری و از همه مهمتر تبادل تجربه با مدارس مشابه در سراسر کشور، تبادل نظر در زمینه مسائل و مشکلات آموزشی و تبدیل شدن بهعنوان الگویی مناسب وپیشرفته در زمینههای آموزش و پرورش را دارند. دانش آموزاني كه در اين گونه محيط هاي آموزشي درس مي خوانند تاثیر زیادی بر سرنوشت کشور داشته اند و مديران خلاق، توانمند و موفق این مدارس می توانند از ظرفيت اين افراد براي توسعه و پيشرفت مدرسه استفاده کنند.
نحوه انتخاب مدارس ماندگار بدین شرح است که آموزش و پرورش استان درخواست کتبی خود را همراه با فرمهای تکمیل شده مدارسی را که موفق به کسب حداقل امتیاز شدهاند جهت تبدیل به مدارس ماندگار به شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد میکند . از میان 183 مدرسه معرفی شده از استانهای مختلف کشور، تاکنون مجوز عنوان «مدرسه ماندگار» برای 64 مدرسه مثل مدرسه سعادت بوشهر ،دبیرستان ایرانشهر یزد ، مدرسه رشدیه دبیرستان حکیم نظامیقم ، هنرستان فنی ابوذراصفهان، هنرستان فنی وحدت (صنعتی تبریز)، مدرسه دارالفنون و دبیرستان البرز صادر شده است .
با توجه به توضیحات گفته شده بالا می توان متوجه شد که جای دبیرستان ایرانشهر گرگان که نخستین بار فعالیت خود را در سال ۱۳۱۴ آغاز کرده و به شماره ۳۲۲۵۰ مورخه ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده در فهرست دبیرستانهای ماندگار کشور خالی است و کاش کسی از اولیای دبیرستان یا مسولین آموزش و پرورش گرگان یا استان گلستان یا دانش آموختگان سالهای قدیم و جدید این دبیرستان همت کند و اقدامات لازم در خصوص ثبت دبیرستان ایرانشهر گرگان در فهرست دبیرستانهای ماندگار انجام دهد .