رسانه ملی در سنجش ترازوی عدالت و هویت

جوانان توانمند در میدان

هفته‌های ایرانی در رسانه ملی

هرتکه از ایران، بخشی از یک هویت یکپارچه است که حالا قراراست ضرباهنگ آن درتمام شبکه‌ها طنین‌انداز شود. طرح هفته‌های ایران که قرار است با خوزستان کار خود را آغاز کند، بهانه‌ای برای پرداختن به استان‌های مختلف و ظرفیت‌هایی است که هر تکه از ایران برای فرهنگ و هنر و حرکت در راستای هویت ایرانی دارد.
هرتکه از ایران، بخشی از یک هویت یکپارچه است که حالا قراراست ضرباهنگ آن درتمام شبکه‌ها طنین‌انداز شود. طرح هفته‌های ایران که قرار است با خوزستان کار خود را آغاز کند، بهانه‌ای برای پرداختن به استان‌های مختلف و ظرفیت‌هایی است که هر تکه از ایران برای فرهنگ و هنر و حرکت در راستای هویت ایرانی دارد.
کد خبر: ۱۵۰۰۶۶۱
 
از زمان آغاز ریاست دکتر جبلی در رسانه‌ملی و بعد از آن ابلاغ سند تحول، بارها بحث هویت‌محوری و عدالت‌گستری از زبان رئیس سازمان مطرح شده بود. حالا با جان گرفتن هفته‌های ایران درقالب ایران جان، این تبلورهویت وعدالت را بهتر از هر وقت دیگری می‌توان درک کرد. خبر هفته‌های ایران را چند وقت قبل معاون امور استان‌های رسانه‌ملی مطرح کرد. 
علیرضا کیخا در این‌خصوص به لزوم افزایش سهم هر استان از آنتن ملی اشاره کرده و گفته بود: قرار است بر مبنای این طرح، هر هفته را به یک استان اختصاص دهیم که لزوما هم به‌طور متوالی نخواهد بود. اولین استانی که پیشقدم شده و طرح خودش را ارائه داده، خوزستان است. بر این ‌اساس در طول یک هفته، هر شبکه‌ای راکه ببینید، ضرباهنگ خوزستان را در آن مشاهده خواهید کرد. برای نمونه در برنامه‌های معارفی کارشناس اهل خوزستان و با لهجه خوزستانی حاضر می‌شود یا فیلم‌ها و مجموعه‌های نمایشی با موضوع خوزستان پخش می‌شوند و به همین ترتیب در برنامه‌های ورزشی، خانواده، مطالبه‌محور و... شاهد حضور هموطنان خوزستانی و طرح مسائل آنها خواهیم بود. در واقع لباس، زبان، فرهنگ و خرده‌فرهنگ این استان در این یک هفته محوریت دارد.
 
شناخت بیشتر از استان‌ها 
معاون امور استان‌ها با بیان این‌که این‌گونه سهم استان‌ها از شبکه‌های سراسری افزایش می‌یابد و شناخت مردم از همدیگر بیشتر می‌شود، گفت: مردم استان‌ها بیشتر خودشان را در آنتن رسانه‌ملی می‌بینند و تلویزیون، رنگارنگی استان‌های ایران را در قاب تصویر می‌نشاند.کیخا همچنین در پاسخ به این‌که «آیا پخش برنامه ایران ما از آنتن ملی، بر افزایش کیفیت برنامه‌های آن هم اثر گذاشته است؟»، گفت: بله طبیعتا. حس رقابت در استان‌ها اکنون کاملا ملموس است؛ رقابت بین استان‌ها و رقابت استان‌ها با شبکه‌های سراسری. تصور کنید پیش از این یک برنامه صبحگاهی را برای یک میلیون مخاطب استانی پخش می‌کردید و امروز قرار است برای ۸۵ میلیون نفر پخش کنید. طبیعی است که سناریو دقیق‌تر می‌شود و حساسیت روی همه بخش‌ها افزایش می‌یابد. البته این مسأله و تنوع قومیتی و رنگارنگی ایران پیش از این نیز در قالب استودیوی ایران ما قابل مشاهده بود. این اتفاق که توانست ورودی خوبی برای توسعه سهم استان‌ها از آنتن ملی باشد، از اقدامات تحولی موفقی بود که از دی ۱۴۰۲ کلید خورد. حالا اما طرح هفته‌های ایران با جزئیات بیشتری شکل گرفته تا همه اینها یک کلیت را جان ببخشند. 
   
انعکاس در جعبه صدا
البته این رنگارنگی اقوام قرار است در جعبه صدا هم طنین‌انداز شود. پیش از این معاون صدای رسانه‌ملی عنوان کرده بود: این طرح ملی تازه‌ترین کار ویژه‌ شبکه رادیویی ایران است که صدای شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ کشور در آن شنیده می‌شود.  علی بخشی‌زاده درباره فلسفه شکل‌گیری برنامه هفته‌های ایرانی رادیو ایران گفته بود: برنامه هفته‌های ایرانی در چهارچوب سیاست‌های کلان رسانه‌ملی و با تکیه بر رویکرد تحولی معاونت صدا طراحی شد. این برنامه به دنبال آن بود که هویت بومی، فرهنگی و اجتماعی استان‌های مختلف کشور را به‌درستی و بی‌واسطه روایت کند. هدف، نمایش تصویر واقعی و زنده‌ای از زندگی مردم در اقصی نقاط کشور بود؛ از آداب و رسوم گرفته تا توانمندی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در دستور کار این برنامه بود. علت انتخاب رادیو ایران برای این ماموریت مهم، توجه به ماهیت ملی و سراسری به‌عنوان فراگیرترین رسانه شنیداری کشور بود.طرح ملی هفته‌های ایرانی تازه‌ترین کار ویژه‌ای است که شبکه رادیویی ایران مبتنی بر سند تحول به اجرا درآورد. این طرح فرصت مغتنمی برای شنیده شدن صدای شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ کشور در قالب و محورهای متنوع ارزیابی می‌شود. هفته‌های ایرانی از مهرماه سال گذشته آغاز شد. حرکت شبکه ایران از غرب کشور و استان کردستان شروع شد و به‌صورت پیوسته هر هفته به یک استان رفت. در پایان مهر امسال، با برنامه‌سازی در استان زنجان، این مسیر به پایان رسید. در مجموع ما به تمامی استان‌های کشور سفر کردیم و سعی بر این بود که روایت کاملی از ایران فرهنگی ارائه شود.
 
همراهی مردم در یک طرح ملی 
بخشی‌زاده تاکید کرده بود: پشتوانه اصلی اجرای میدانی برنامه، همراهی مدیران مراکز استانی، حمایت بخش‌های فنی و هماهنگی‌های دقیق اجرایی بود. گروهی از رادیو ایران به هر استان اعزام می‌شد و برنامه‌ها در مراکز استان‌ها، در سالن‌ها، میدان‌ها یا مراکز فرهنگی با حضور مردم ضبط می‌شد. ارتباط زنده با مخاطبان، گفت‌وگو با مسئولان، چهره‌های فرهنگی و نخبگان استانی از عناصر ثابت هر برنامه بود. بازخوردها واقعا فراتر ازانتظار بود. ازهمان برنامه‌های ابتدایی، تماس‌های مردمی به‌طور چشمگیری افزایش یافت. در برخی برنامه‌ها، در بازه پخش زنده یک‌ساعته، تماس‌های بسیاری داشتیم. همین مسأله به ما انرژی مضاعف می‌داد تا برنامه را با کیفیت بیشتر ادامه دهیم.
معاون صدای رسانه ‌ملی گفته بود: یکی از بخش‌های ثابت برنامه، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و گفت‌وگو با ایثارگران بود. ما بر این باور بودیم که معرفی هویت فرهنگی بدون توجه به ریشه‌های معنوی و فداکاری‌های مردم ناقص است. این بخش‌ها بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و به نوعی برنامه را به مرجع فرهنگی ــ اجتماعی تبدیل کرد. برنامه‌هایی مانند «زیر آسمان ایران» و دوره‌های شناسایی استعدادهای استانی با عنوان «ایرانیاران» هم‌راستا با این برنامه اجرا شد. ما با معرفی نخبگان بومی، تلاش کردیم علاوه بر روایت فرهنگ، به کشف ظرفیت‌های انسانی استان‌ها نیز بپردازیم. ما بازخوردها را به‌صورت دقیق بررسی کردیم و تصمیم داریم فصل دوم هفته‌های ایرانی را با ساختاری غنی‌تر آغاز کنیم. در فصل آینده می‌خواهیم بیش از گذشته به مسائل مردمی، مطالبات منطقه‌ای و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی استان‌ها و به‌طور دقیق به مسأله شعار سال که تمرکز بر بازنمایی و برنامه‌ریزی، زمینه توسط دولت برای سرمایه‌گذاری در تولید بپردازیم. تبیین و ایجاد اطمینان برای سرمایه‌گذاری باثبات در قوانین و مقررات دولتی و مطالبه‌گری از دولت برای کوتاه کردن فرآیند سرمایه‌گذاری و در عین‌حال تقبیح واردات کالاهای غیرضرور و ضربه‌زننده به سرمایه‌گذاری و تولید داخلی، یکی دیگر از نکات مورد توجه جدی برنامه است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها