از اوایل نوروز که پخش این سریال آغاز شد، رفتهرفته روند جذب مخاطب به آن قوت گرفت و اکنون که ۲۰ قسمت از آن پخش شده، هر روز در فضای مجازی خبرها و تحلیلهای جدیدی از تاثیرات آن در جامعه منتشر میشود؛ از تکیه کلامهای شخصیتهای این سریال که در میان مردم رایج میشود گرفته تا بحثهای عجیب و غریب از جمله بالا گرفتن تب فروش شهابسنگ! در فضای مجازی. روز گذشته هم سکانسی از پایتخت در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی پر مخاطب شد که اهمیت نهاد خانواده در ایران را به تصویر میکشید. سریال پایتخت واقعیتهای زندگی اجتماعی را آنقدر خوب بهتصویر کشیده که خانوادههای ایرانی را با هر نگرش سیاسی و با هر سطح از رفاه و وضعیت اقتصادی، پای تلویزیون مینشاند و همه با آن ارتباط برقرار میکنند. این سریال با زبان طنز، بسیاری از مسائل روز را بازگو میکند و مورد نقد قرار میدهد و ضرورت چارهاندیشی مسئولان را یادآور میشود. همین مسائل باعث شده با وجود برخی اظهارنظرها، این سریال ازجمله پرمخاطبترین برنامههای صداوسیما باشد.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درگفتوگو با ایسنا درباره استقبال گسترده از سریال پایتخت میگوید:«پایتخت۷» با بیش از ۶۰ درصد مخاطب، پربینندهترین سریال است و چون این سریال ادامه دارد، در نظرسنجیهای بعدی طبیعتا مخاطب افزایش خواهد یافت.او ادامه میدهد: ما نظرسنجی را از افراد بالای ۱۲ سال انجام میدهیم که حدود ۶۷ میلیون نفرند.این مدیر رسانهملی درباره جزئیات نظرسنجی توضیح میدهد: ما از پاسخگویان به نظرسنجی میپرسیم شما
فلان سریال یا برنامه را دیدهاید؟ اگر پاسخ مثبت باشد، میشوند مخاطب برنامه یا سریال. بعد برای سنجش کیفیت تماشا، از آنها که جواب «بله» دادهاند، میپرسیم چقدر دیدهاید؟ همه قسمتها، بیشتر قسمتها، برخی قسمتها یا به صورت اتفاقی. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود مخاطب گذری و اتفاقی در میان مخاطبان سریال میافزاید: معمولا اینطور نیست، چون بیننده سریال معمولا گذری نمیبیند؛ فرد یا سریال را دنبال میکند، یا به آن علاقهمند نیست.
شاکرینژاد اضافه میکند: در شبکه نمایش خانگی هم همینطور است. در مورد «پایتخت ۷» آمارهای ما نشان میدهد عددی قابل توجه، یعنی تا حولوحوش یک میلیون کاربر یکتا، از این طریق «پایتخت ۷» را تماشا میکنند و از طریق تلویزیون نمیبینند.او تاکید میکند: معیار محاسبه درصد مخاطب، پاسخ به آن پرسش اول است و بعد اعداد دیگری برای برنامهساز و سیاستگذار احصا میکنیم که مربوط به کیفیت تماشا، رضایت و موارد دیگر است.
مدیر مرکز تحقیقات صداوسیما، این شیوه نظرسنجی را علمی میداند و تصریح میکند: این روش استاندارد جهانی دارد. مثلا «آفکام» میگوید اگر کسی در هفته ۱۵ دقیقه یک محتوا را تماشا کند، مخاطب آن میشود. میگویند اگر کسی حتی پنج دقیقه در هفته به رادیو گوش دهد، مخاطب رادیو میشود. این تعاریف استاندارد جهانی دارد و ما مبتنی بر آن مخاطب را میسنجیم.محسن شاکرینژاد بیان میکند: وقتی میخواهیم مخاطب را بسنجیم، آنچه ملاک ماست، نظر پاسخگو درباره سؤالی است که در نظرسنجی میپرسیم. ممکن است کسی بیننده دو یا سه قسمت از یک سریال هم بوده باشد، ولی خود را بیننده آن نداند. در نظرسنجیها این امر وجود دارد. پرسشگر میپرسد شما مخاطب صداوسیما هستید؟ فرد پاسخ میدهد نه، ولی وقتی نام برخی برنامهها و محتواها میآید، میگوید بله و مشخص میشود که میبیند.