در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

 احیای پروژه امنیتی‌سازی علیه ایران | پروسه گفتگو‌ پیچیده‌تر می‌شود

یک کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه فضای امنیتی سازی علیه ایران دوباره احیا شده است، گفت:‌اروپا سعی می‌کند به واسطه پرونده‌های مختلف و ترکیبی از آن‌ها مانند اوکراین، هسته‌ای و تحولات منطقه شرایطی ایجاد کند تا بتواند در موضوعات مختلف امتیاز بگیرد.
یک کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه فضای امنیتی سازی علیه ایران دوباره احیا شده است، گفت:‌اروپا سعی می‌کند به واسطه پرونده‌های مختلف و ترکیبی از آن‌ها مانند اوکراین، هسته‌ای و تحولات منطقه شرایطی ایجاد کند تا بتواند در موضوعات مختلف امتیاز بگیرد.
کد خبر: ۱۴۷۷۲۰۳

به گزارش جام جم آنلاین، عباس اصلانی درباره تحریم‌های اخیر اروپا علیه کشورمان و اینکه آیا این رویکرد همگامی اروپا با صهیونیست‌ها در تشدید فشار بر ایران را نشان نمی‌دهد؟ عنوان کرد: این رویکرد تقریبا مشخص است و ما شاهد استاندارد‌های دوگانه‌ای هستیم. برای نمونه زمانی که ایران می‌خواهد اقدامی انجام دهد یا پاسخی به اسرائیل بدهد همه طرف‌ها ایران را به خویشتن داری دعوت می‌کنند. اما اگر اسرائیل بخواهد اقدامی انجام دهد آن را به عنوان حق دفاع در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: علاوه بر این بحث اوکراین نیز از سوی اروپایی‌ها مطرح است و آن‌ها به این واسطه نیز اتهاماتی مانند انتقال موشک بالستیک ایران به روسیه را مطرح کرده‌اند و به این بهانه نیز تحریم‌هایی علیه کشورمان اعمال کرده‌اند.

اصلانی با اشاره به اینکه وضعیت روابط ایران و اروپا کیفیت مناسبی ندارد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل باید گفت چنین اقداماتی روابط را بغرنج‌تر خواهد کرد.

 این کارشناس روابط بین‌الملل درباره اینکه آیا این رویکرد اروپا به نوعی تداوم پروژه ایران‌هراسی نیز هست؟ توضیح داد: در این این خصوص شاهد چند لایه هستیم که یکی از آن‌ها بحث تحولات منطقه و تنش و چالش‌هایی است که محور مقاومت با اسرائیل دارد. در این بین شاهد جبهه‌بندی غرب از جمله آمریکا و اروپا را نیز هستیم که به سمت اسرائیل سنگینی می‌کند.

وی عنوان کرد: بحث دیگر موضوعات هسته‌ای است که موعد آن ۲۰۲۵ فرا می‌رسد و هرچه به آن نزدیکتر می‌شویم مساله پرداختن و تعیین تکلیف آن بیشتر مطرح می‌شود و طرفین نیز تلاش دارند از این مسائل برای خود اهرم و زمینه فشار ایجاد کنند.

اصلانی با بیان اینکه مساله اوکراین نیز در این بین مطرح است، یادآور شد: طبیعتا این مساله نیز به زمینه‌ای برای تقابل دو طرف تبدیل شده است البته ایران در این خصوص تاکید دارد که خواستار گفتگو‌های سیاسی است.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: علاوه بر این مسائل سال ۱۴۰۱ را نیز داشته‌ایم و اروپا از آن نیز برای امنیتی سازی موضوع ایران در عرصه جهانی استفاده کرده است.

وی تاکید کرد: به این ترتیب مجموع این مسائل نشان می‌دهد که فضای امنیتی سازی علیه ایران مجددا احیا شده است و سعی می‌کنند به واسطه پرونده‌های مختلف و ترکیبی از آن‌ها مانند اوکراین، هسته‌ای، تحولات منطقه و اغتشاشات شرایطی ایجاد کنند تا در موضوعات مختلف بتوانند امتیاز بگیرند.

‌اصلانی تصریح کرد: در این بین تحریم بخشی از این سیاست‌هاست و ما شاهد هستیم که روابط ایران و اروپا در سال‌های اخیر تقریبا به شکل بی‌سابقه‌ای دچار سردی شده است و هرچه چنین اتفاقاتی رقم بخورد، عمق آن را بیشتر می‌کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره اینکه آیا این رویکرد اروپا سبب تخریب تداوم مذاکره با ایران نمی‌شود؟ نیز بیان کرد: طبیعتا در شرایطی که دولت جدید روی گفتگو و ترمیم روابط با اروپا تاکید کرده است به نظرم اقداماتی از این دست و تحریم‌های جدید طبیعتا تاثیر مخربی خواهد داشت و پروسه گفتگو را پیچیده‌تر می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها