مقاومت فعال؛ استراتژی ثبات‌ساز

جمهوری اسلامی ایران در برابر راهبرد فشار حداکثری آمریکا از سال۹۷ تا امروز، آگاهانه راهبرد مقاومت فعال را انتخاب کرده است. اظهارات اخیر سرلشکر سلامی پیرامون  پیروزی ایران در نبرد دریاها و تامین امنیت برای نفتکش‌های ایران، یکی از مصادیق این مقاومت محسوب می‌شود. در شرایط فعلی نیز امتداد این  استراتژی می‌تواند زمینه‌های ثبات در سیاست داخلی و خارجی کشورمان را دربرابر دشمنان فراهم آورد.
کد خبر: ۱۴۷۱۸۵۸
 
مواضع سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی درباره اقدامات اقتدارآفرین سپاه در تامین امنیت آبراه‌های کشتی‌های ایرانی و ارائه خدمات بی‌شائبه در دوران کرونا در حضور رئیس‌جمهور، نشان از جایگاه ویژه این نهاد انقلابی در کشور از حیث کارکردهای راهبردی دارد که تاثیر مستقیم آن بر زندگی مردم، غیرقابل کتمان است.سردار سلامی در نشست مشترک اخیر با رئیس‌جمهور که در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) برگزار شد، از ۱۴فروند کشتی‌ای گفت که رژیم‌صهیونیستی با هدف قطع صادرات نفت ایران، در دریای سرخ و مدیترانه مورد هدف قرار داد و ایران نیز در مقابل، ۱۲فروند کشتی از این رژیم را در شمال اقیانوس هند و سایر جاها زد. بنابر گفته سرلشکر سلامی، پس از اصابت کشتی پنجم از رژیم‌صهیونیستی، آنها تسلیم اقتدار دریایی ایران شدند و تصریح کردند که ما نبرد کشتی‌ها را متوقف می‌کنیم.فرمانده کل سپاه درعین‌حال از برخی تحرکات انگلیسی‌ها علیه نفتکش‌های ایران سخن به‌میان‌آورد. او با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق گفت که ایران هم در یک حرکت تلافی‌جویانه، کشتی موسوم به «استینا امپرا» از انگلیسی‌ها را تیرماه ۱۳۹۸ توقیف کرد و پس از این حرکت، آنها دستان خود را به نشانه تسلیم بالا بردند.
سرلشکر سلامی با اشاره به موفقیت سپاه در تامین امنیت خطوط کشتیرانی ایران و فائق شدن بر دشمنان به‌ویژه بر آمریکایی‌ها در نبردهای دریایی گفت:‌ «آمریکایی‌ها که می‌خواستند با پشتیبانی ناوجنگی خود کشتی ما را سرقت کنند، کشتی‌های جنگی ما سینه‌به‌سینه کشتی‌های جنگی آمریکایی اجازه ندادند تا کشتی ما را بدزدند. دست‌آخر سرافکنده برگشتند. وقتی این اتفاق افتاد، تحریم به لحاظ اجرا شکسته شد، ولی این پایان ماجرا نبود. آمریکایی‌ها تصمیم داشتند دو کشتی ایران که در حال انتقال نفت به ونزوئلا بود را با خود ببرند. به اتفاق سردار تنگسیری رفتیم و عملیات توقیف و تصرف نفتکش آمریکایی را شبیه‌سازی کردیم. وقتی متوجه اقدام ما شدند منطقه را ترک کردند و کشتی‌های ما به سلامت به سمت ونزوئلا ادامه حرکت دادند.»

فرامتن مواضع سرلشکر سلامی در حضور رئیس‌جمهور 
اظهارات سرلشکر سلامی دربازدید رئیس‌جمهور ازقرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)فقط معطوف به خارج و تامین امنیت مسیر نفتکش‌های ایرانی نبود و وی به خدمات رفاهی سپاه در داخل کشور خاصه در دوره شیوع کرونا ازجمله نهضت کمک‌های مومنانه برای مناطق محروم هم اشاره وتاکیدکرد که با وجود همه سختی‌ها ومضایقات، ۳۸۰طرح عظیم ملی سپاه دچار توقف و حتی کندی نشده است. اظهارات فرمانده کل سپاه در حضور رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که این نهاد انقلابی چه تاثیر شگرفی بر مناسبات کشور از حیث افزایش کارآمدی و تسهیل خدمت‌رسانی به مردم ایران،‌ در داخل و خارج کشور دارد که شاید کمتر به آنها پرداخته شده است. با توجه به این نقش ویژه و راهبردی، بی‌شک مساعدت سپاه به دولت‌ها فارغ از جناح‌بندی سیاسی آنها، موجب گره‌گشایی از بسیاری امور می‌شود و می‌تواند کارآمدی دولت‌ها را درچشم مردم افزایش دهد.ازطرف دیگر باید تصریح داشت که اظهارات سرلشکر سلامی درباره کارآمدی سپاه درتامین امنیت آبراه‌ها وحضور چشمگیر این نهاددرموضوع مقابله با کرونا، آن‌هم در حضور رئیس‌جمهور، واجد یک پیام در نوع خود نمادین والبته واقعی است مبنی بر این‌که سپاه با درک شرایط موجود کشور و تقلای بی‌شائبه دشمنان ملت برای ناامیدساختن مردم از دولت چهاردهم، قصد و همت خود را به‌طور مضاعف بر یاری‌رسانی به دولت قرار داده است. درواقع سرلشکر سلامی به نمایندگی از نهاد انقلابی سپاه درپس وپشت اظهارات خود، این پیام تلویحی را به رئیس‌جمهور منتقل کرده که دولت چهاردهم بدون هیچ‌گونه دغدغه نسبت به تامین امنیت کشور، باید تمام داشته‌ها و ظرفیت‌های خود را مصروف تحقق برنامه‌ها و وعده‌های اعلامی ازجمله در زمینه عدالت کند. این پیام با توجه به ترور شهید اسماعیل هنیه یک روز پس از تحلیف رئیس‌جمهور، معنای متفاوتی دارد. رژیم‌صهیونیستی با جنایت ترور شهید هنیه، قصد نایل شدن به اهداف متعدد ازجمله بی‌ثبات‌سازی امور در داخل ایران و تضعیف دولت جدید را داشت اما فرمانده کل سپاه با حمایت تمام‌قد از دولت، پایه‌های دولت را بیش از پیش تقویت کرد. صهیونیست‌ها حتی در صورت حصول آتش‌بس و بازگشت آرامش به غزه، حسب منطق ذاتی‌شان، برای بی‌ثبات‌سازی دوباره منطقه سیاست‌های جدیدی در دستورکار خواهند داشت و درهمین‌باره، تاکید سرلشکر سلامی بر تامین امنیت آبراه‌ها، در نوع خود میتواند ارسال‌کننده پیام اقتدار به دشمن باشد و درعین‌حال، طبیعی است که اقتدار دولت جدید در ایران برای پیگیری بهتر امور را نیز ارتقا می‌بخشد. مضاف بر همه اینها، اعلام آمادگی سرلشکر سلامی برای کمک به دولت در حوزه‌هایی نظیر خدمات‌رسانی و سازندگی کشور، در نوع خود می‌تواند کارکرد دولت چهاردهم را ارتقا بخشد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها