نگاهی به سریال شبکه امید که دنیایی فانتزی را به تصویر می‌کشد

گامیج؛ مترسک پردردسر

بدون لکنت با نوجوانان

برنامه تلویزیونی «حرف شما» چند وقتی است، تلاش کرده بیانگر دغدغه نوجوانان در موضوعات مختلف باشد. این برنامه جمعه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ به صورت زنده روی آنتن شبکه امید می‌رود و هر هفته به بررسی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری نوجوان امروز می‌پردازد.
کد خبر: ۱۴۷۱۷۲۲
نویسنده ​​​​​​​سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
این برنامه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا اسکندریان و سردبیری حسین شکیب‌راد پخش می‌شود که میزبان آن، علی مرادخانی است و حسین حق‌پناه به‌عنوان کارشناس حوزه کودک و نوجوان در برنامه حضور دارد. آیتم‌های تخصصی متناسب با موضوع هر قسمت با حضور نوجوانان نیز یکی از بخش‌های مهم حرف شماست که باعث می‌شود نوجوانان با فضای ذهنی همسالان خود درباره دغدغه‌های فکری‌شان آشنا شوند. پول، شهرت و شأن اجتماعی، زیبایی، اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که تا‌کنون در حرف شما‌ مورد بررسی قرار گرفته و اکنون این برنامه به فصل دوم رسیده وقرار است در۲۰ قسمت روی آنتن باشد. 
   
نحوه تعیین اولویت‌ها 
صحبت‌کردن بدون سانسور از معضلات نوجوانان کار ساده‌ای نیست و وقتی این دغدغه‌ها قرار است از قاب تلویزیون مطرح شود، ملاحظات خاص خود را پیدا می‌کند.علیرضا اسکندریان، تهیه‌کننده و کارگردان حرف شما در‌خصوص پرداختن به مطالبات نوجوانان در این برنامه، به جام‌جم می‌گوید: فصل اول برنامه حرف شما به مسأله انتخابات پرداخت و حرف‌‌های صریح نوجوانان را به گوش مسئولان رساند.  برای فصل دوم تصمیم بر این شد یک برنامه تند‌و‌تیز بدون‌واسطه داشته باشیم که به دغدغه‌های خود نوجوانان بپردازد. در واقع می‌خواهیم حرف خود نوجوانان در آنتن زنده بیان شود و موضوعاتی هم که در نظر گرفتیم بیشتر دغدغه آنها بوده؛ به عنوان مثال بحث کنکور را مطرح کردیم که برایشان اهمیت بسیاری دارد. همچنین در آیتم‌ مستند زیرپوست شهر، نوجوانان گپ‌وگفتی پیرامون دغدغه‌های خود دارند که این باعث می‌شود، نوجوانان با مشاهده پخش بدون سانسور صحبت‌هایشان، به سمت برنامه بیایند و برایشان جذاب باشد.وی در‌خصوص تعیین اولویت وموضوعات برنامه هم عنوان می‌کند: اولویت‌های برنامه از طریق اتاق فکر است که مدیران شبکه، تیم محتوایی برنامه، حسین حق‌پناه به‌عنوان کارشناس حوزه کودک و نوجوان و خود من در آن حضور داریم. تیم محتوایی ما، تلاش می‌کند خواسته نوجوانان را پیدا کند تا به صورت مفصل در برنامه به آن بپردازیم. حتی در تیم محتوایی دو، سه نفر نوجوان حضور دارند و تلاش کردیم از این طریق دغدغه آنها را مطرح کنیم. موضوعات را از طریق اتاق فکر و روندی که گفتم، با تایید شبکه نهایی می‌کنیم. موضوعات ما با پایش انتخاب می‌شود، اما به تقویم و بحث‌های مناسبتی هم توجه داریم.  مثلا ۲۶ مرداد، موضوع هویت ملی را مدنظر قرار دادیم که بعد از مسابقه قهرمانان زن در المپیک بود. 
   
ادبیات مختص نوجوانان در حرف شما 
تولید کار نوجوان و جذب این گروه، کار پرچالشی است. ادبیاتی که نوجوانان استفاده می‌کنند گاهی فرسنگ‌ها با آن چیزی که نسل قدیم به کار می‌بردند فاصله دارد، اما در این برنامه از ادبیات خاص نوجوانان استفاده می‌شود.اسکندریان در این خصوص به برخی نکات برای رسیدن به ادبیات و زبان خود نوجوان اشاره کرده و می‌گوید: از ابتدای کار تصمیم‌مان بر این بود برنامه را برای نوجوان در‌نظر بگیریم، یعنی خود نوجوان حس کند برنامه برای اوست. ما در برنامه پلاتوها را به شکل کوتاه داریم و حرف‌ها به شکل صریح بیان می‌شود و مجری بلافاصله بعد از طرح مسأله، وارد گفت‌وگو با نوجوانان ‌شده تا آنها نظرات‌شان را به شکل صریح بیان کنند. در مجموع هر هفته که روی آنتن می‌رویم، شش نوجوان روی خط تلفنی زنده برنامه می‌آیند و در آیتم مستند زیر پوست شهر، پنج، شش نوجوان حضور دارند و درباره دغدغه‌های خود صحبت می‌کنند. ما صحبت این نوجوانان را می‌شنویم و از همین طریق تلاش می‌کنیم به ادبیاتی برسیم که خود نوجوان هم آن را قبول داشته باشد. 
نکته دیگر درباره برنامه‌ای مثل حرف شما، هدایت محتواست. نوجوان دغدغه دارد و در کنارش، زبانش سرخ است. محتوای چنین برنامه‌ای حین نیاز به جسارت، به هدایت احتیاج دارد تا گوشه‌های تیز و تند کل برنامه را با مشکل روبه‌رو نکند.
تهیه‌کننده و کارگردان حرف شما، در این خصوص به جلسات هفتگی با تیم محتوایی و مجری اشاره و عنوان می‌کند: ما هر هفته قبل از نهایی‌کردن محتوای برنامه، جلسه‌ای با تیم محتوایی و مجری داریم که در این جلسه، موضوعات را نهایی می‌کنیم تا مجری بر این محتوا مسلط باشد. 
حسین شکیب‌راد، سردبیر برنامه هم روی این مسأله بسیار دقیق است. در حقیقت به‌واسطه زنده بودن برنامه، این جلسات را هفتگی داریم تا بتوانیم آن را به شکل مناسبی جلو ببریم، همچنین برخی از افراد اتاق فکرمان در همین جلسات حضور دارند. 

سراغ نهادهای مسئول می‌رویم 
حرف شما، تلاش کرده مطالبه‌گری نوجوانان جدی گرفته شود، اما پرسش اینجاست آیا نهادهای مربوطه، همان‌قدر پاسخگو هستند؟ اسکندریان می‌گوید: قرار ما بر این است به‌زودی آیتمی داشته باشیم که دوربین بعد از هر برنامه، سراغ مسئولان برود، اما نکته اینجاست که شاید خیلی از مسئولان همکاری لازم را نداشته باشند. به این فکر می‌کنیم که دوربین به چه صورتی سراغ آنها برود که پاسخگو باشند.تهیه‌کننده و کارگردان حرف شما معتقد است که تلاش برای اتصال بیشتر نوجوان به تلویزیون و بیان دغدغه‌های این گروه بدون سانسور، از اولویت‌های این برنامه است. وی دراین خصوص عنوان می‌کند:تلاش ما این است که مخاطب نوجوان، علاوه بر اتصال بیشتر با مدیای تلویزیون، بتواند حرف خود را بدون سانسور از این رسانه بشنود. بعد از شروع این برنامه و طراحی آن، به یک نتیجه رسیدیم که پیش از آن هم به آن رسیده بودیم که نوجوان ایرانی نسبت به رسانه تلویزیون فاصله گرفته است؛ شاید به این دلیل که تصور می‌کند آزادی فضای مجازی را نمی‌تواند درتلویزیون ببیند.به همین دلیل تلاش کردیم برنامه‌ای طراحی کنیم که نوجوان اتصال و ارتباط بیشتری با رسانه تلویزیون داشته باشد. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، برنامه موفقی خواهیم داشت. برنامه ما بر پایه بیان حرف‌های صریح و تند نوجوان روی آنتن است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها