نگاهی به سریال شبکه امید که دنیایی فانتزی را به تصویر می‌کشد

گامیج؛ مترسک پردردسر

بیراه نیست اگر بگوییم دنیای بیشتربچه‎‌های دنیا رنگی است؛حتی اگردرشرایط خوبی بزرگ نشوند.چرا که پرنده خیال‌شان سبک‌بال‌تر از بزرگ‌ترها پر می‌گیرد و در آسمان تخیل وتصویرپردازی به پرواز درمی‌آید.
کد خبر: ۱۴۶۳۱۴۵
 
این دنیای خیال‌انگیز با قصه و نمایش جان بیشتری می‌گیرد ومی‌تواند پویاتر در ذهن بچه‌ها رشد کند. مجموعه کتاب‌های «ورزل گامیج» به قلم باربارا اوفان تاد در میان سطور خود همین جهان فانتزی را برای کودکان و نوجوانان ساخته است، جهانی که براساس این مجموعه داستان در مینی‌سریال «گامیج مترسک» به تصویر کشیده شده و هر شب ساعت ۲۱ از شبکه امید در حال پخش است. 
   
یک سریال اقتباسی
گامیج مترسک که در زبان اصلی worzel gummidge خوانده می‌شود، مینی‌سریالی برای مخاطبان کودک و نوجوان محصول سال ۲۰۱۹ انگلستان است. فصل دوم این مینی‌سریال نیز سال ۲۰۲۱ ساخته شد. این سریال اقتباسی که تاکنون یک‌بار موفق به دریافت جایزه انجمن تلویزیون سلطنتی شده، بازیگرانی همچون ثیری ویکنس، ایندیا براون، استیو پمبرتون، روزی کاوالیرو، مکنزی کروک، فرانچسکا میلز، ویکی پپردین و تیم پلستر به ایفای نقش پرداخته‌اند.
   
بامزه‌تر از مترسک
این سریال ماجرا‌های بامزه یک مترسک است که هر بار خرابی‌هایی در روستا به بار می‌آورد و دو بچه که از دوستان او هستند باید خرابکاری‌هایش را رفع و رجوع کنند. سریالی که کمدی شیرینی دارد و به‌خوبی مخاطب کودک و نوجوان را وارد جهانی سحرآمیز و خیالی کرده و از این طریق با خود همراه می‌کند. در عین حال از خلال دیالوگ‌ها و ماجرا‌ها نکات آموزنده و پندآموزی را نیز به آنها انتقال می‌دهد. فیلم برنده جایزه طراحی بهترین صدا در جوایز سلطنتی تلویزیون انگلیس شده است.سریال فضایی مفرح و کمدی دارد و در عین حال قصه‌های خانوادگی را در دل ماجراجوایی‌‎های کودکانه پیش می‌برد و از این طریق می‎‌تواند حتی مخاطبان بزرگسال را نیز سرگرم کند.
   
یک قصه و چند نسخه
این سریال چند نسخه قدیمی دارد. شاید جالب باشد بدانید فرانک اتکینسون اولین کسی بود که نقش مترسک را در سریال تلویزیونی کودکان بی‌بی‌سی درسال۱۹۵۳بازی کرد.جان پرتوی نیزازسال ۱۹۷۹تا۱۹۸۱درفیلم Worzel Gummridge که توسط تلویزیون جنوبی برای ITV در انگلیس تهیه شده بود، نقش اصلی را ایفا کرد. این نسخه یکی از مشهورترین و موفق‌ترین‌هاست که براساس کتابی که نام بردیم، ساخته شد. محل تصویربرداری این نسخه از سریال که برای مخاطبان دیروز خاطر‌انگیز به‌شمار می‌آید دهکده‌های استاکبریج،کینگز سامبورن و بریشفیلد و... بودکه همگی در نزدیکی رامسی درهمپشایر قراردارند.مکنزی کروک، بازیگر نقش مترسک و همچنین کارگردان و نویسنده سری جدید این سریال در مصاحبه‌هایی گفته بود که هرگز سریال اصلی ITV با بازی جان پرتوی را در کودکی تماشا نکرده است، زیرا خانواده‌اش فقط برنامه‌هایی را تماشا می‌کردند که در آن زمان در بی‌بی‌سی پخش می‌شده؛ بنابراین او هیچ نگرانی در مورد مقایسه شدن با اجراکننده افسانه‌ای نقش مترسک در گذشته ندارد و احساس می‌کند که نسخه جدید باید به‌عنوان اثری کاملا مجزا از نسخه اصلی ارزیابی شود.او همچنین درمصاحبه‌ای دیگر درباره اقتباس از کتاب بیان کرده که خیلی به اثر اصلی پایبند نبوده.کروک، بازیگر، کارگردان و نویسنده مشهورانگلیسی درآثارمورد توجهی همچون آفیس، گیم او ترونز، دزدان دریایی کارائیب و... ایفای نقش کرده اما به‌دلیل گریم خاصش در گامیج مترسک ممکن است برخی از علاقه‌مندان به این حوزه نیز چهره او را به خاطر نیاورند. وی گفته که از روند طولانی گریم اصلا ناراحت نبوده وهرروز با خود فکر می‌کرده که این زمانی است که باید وارددنیای شخصیت شود.نسخه جدیدسریال که این شب‌ها ازشبکه امید پخش می‌شوددرسایت آی‌ام‌دی‌بی توانسته است به رتبه ۷.۹ از۱۰ دست یابد.این درحالی است که نسخه قدیمی سریال۷.۳ نظرات مثبت از۱۰را دراین سایت به خود جلب کرده است. 
   
دیدگاه منتقدان
با مرور نظر منتقدان در مطبوعات نسبت به این اثر نمایشی می‌توان برآورد کرد که اغلب با نگاه مثبت نسبت به این مجموعه اظهار‌نظر کردند. یکی از آنان در آی‌ام‌دی‌بی نوشته است: اگر نسخه اصلی را فراموش کنیم، باید گفت بازی کم نقص، آرامشی که از طریق تماشای قاب‌های سبز و چشم‌نواز نصیب‌مان می‌شود، این سریال را تماشایی می‌کند. در سریال گامیج مترسک شوخ‌طبعی ظریف و استفاده بجا از هنر تصویربرداری ــ برای به ارمغان آوردن بهترین تصاویر از فضای روستایی ــ به‌علاوه داستان‌سرایی ملایم  ــ که شما را یاد قصه‌های مادربزرگ‌‎ها می‌اندازد ــ جذابیت دارد. همین ویژگی‌هاست که نظر بینندگان جوان و مسن را به یک اندازه 
جلب می‌کند. 

همه صداپیشگان این دنیای خیالی
سریال گامیج مترسک با گویندگی ۲۶ نفر از گویندگان گفتارفیلم در واحد دوبلاژ اداره‌کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله شد. مدیر دوبله این سریال مهوش افشاری است. معصومه آقاجانی، بابک اشکبوس، آزاده اکبری، رضا الماسی، دانیال الیاسی، فاطمه برزویی، نگین‌سادات بنی‌عقیل، محمد بهاریان، علی بیگ‌‌محمدی، ارسلان جولایی، زویا خلیل‌آذر، سیما رستگاران، مهرالملوک رفیعی‌طاری، افشین زی‌نوری، لادن سلطان‌پناه، زهرا سوهانی، داوود شعبانی‌نصر، پریا شفیعیان، سعید شیخ‌زاده، محمد صادقیان، امیرصالح کسروی، مریم معینیان، علی همت، تارا ناجی، صنم نکواقبال و مهوش افشاری صداپیشه‌های این اثر بوده‌اند. واحد جست‌وجوی اداره‌کل تامین و رسانه بین‌الملل و شبکه‌ امید، مسئولیت رصد این اثر را بر عهده داشته و پس از طی مراحل تایید و تخصیص، نسخه اصلی را تهیه و تأمین کرده و پس از طی‌شدن روند‌های ترجمه، ویراستاری و سپس دوبله و آماده سازی از شبکه‌ امید برای مخاطبان درحال پخش است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها