گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده و کارگردان برنامه روی آنتن شبکه ۲

برای ازدواج آسان، بیا وسط

فساد دستگاه قضایی انگلستان یا خانه‌ای در باد؟

کمتر کسی است که چارلز دیکنز، این نویسنده مشهور انگلیسی را نشناسد؛ نویسنده‌ای که در طول عمر پر‌بار خود آثار متعدد و درخور توجهی را نوشت که هر کدام برای یک عمر افتخار کافی است. اولیور توئیست، آرزوهای بزرگ، دیوید کاپرفیلد و... فقط چند نام آشنا در میان آثار او هستند. اگر این آثار را نخوانده باشید دست‌کم نام‌شان را شنیده‌اید.
کد خبر: ۱۴۶۵۶۴۴
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
فساد دستگاه قضایی انگلستان یا خانه‌ای در باد؟
 
یکی دیگر از مشهورترین آثار او، «خانه‌ای در باد» است که بسیاری از منتقدان حتی آن را به‌عنوان بهترین و جذاب‌ترین داستان‌های چارلز دیکنز معرفی کرده‌اند. به گفته آنها، این داستان یکی از پیچیده‌ترین، طولانی‌ترین و پرانرژی‌ترین نوشته‌های دیکنز به حساب می‌آید. فیلمنامه اقتباسی این محصول نیز با نگاهی به داستان پرخواننده این نویسنده کلاسیک نوشته شد و به تصویر درآمد. مینی‌سریال خانه‌ای در باد، این روزها ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه تماشا پخش می‌شود.داستان این سریال درموردناعدالتی‌های دستگاه قانونی انگلستان و داستان‌های موازی دیگری از جمله پرداختن به وضع زندگی طبقه فقیر انگلیس و روابط مافیا دردستگاه‌های قضایی است. آنا مکس ول مارتین، دنیز لاوسون، کری مولیگان، فین مورل، گیلیان اندرسون، تام گورگسون، چارلز دنس و پاتریک کندی از جمله بازیگران این سریال هستند.
 
یک نسخه متفاوت 
احتمالا تماشاگران تلویزیون، گیلیان اندرسون بازیگر اصلی سریال «خانه‌ای در باد» را بیشتر به‌خاطر مجموعه علمی ــ تخیلی و بسیار موفق «پرونده‌های مجهول» می‌شناسند. او که دراین سریال درنقش یک مامور دولتی ظاهر شد که باید حضور موجودات بیگانه فضایی روی کره‌زمین را لاپوشانی کند، بارها در مصاحبه‌های مختلف خود از علاقه‌اش برای حضور در سریالی تاریخی صحبت کرده بود. او بعدها هم در گفت‌و‌گوهای متعددش، بازی در خانه‌ای در باد را عینیت‌یافتن آرزویی قدیمی ذکر کرد که همیشه به‌دنبالش بوده است. این درام تاریخی پرتنش و خانوادگی نسخه‌ای متفاوت از یکی از داستان‌های چارلز دیکنز، نویسنده کلاسیک و معتبر است که با همین نام انتشار یافت و با استقبال زیاد منتقدان ادبی و اهالی کتاب‌خوان روبه‌رو شد. 
 
راه‌رفتن روی لبه تیغ
منتقدان هنری عقیده دارند تولید فیلمی سینمایی یا مجموعه‌ای تلویزیونی از داستان‌های مشهوری چون خانه‌ای در باد، حرکت روی لبه‌ تیغ است و سازندگان آنها باید با دقت و وسواس زیادی اثر خودرا خلق و در معرض دید و قضاوت عموم بگذارند. دلیلش هم مشخص است. این نوع داستان‌ها که عموم مردم با آنها آشنایی داشته و به‌نوعی دلبسته‌شان هستند، باید آن‌گونه تبدیل به اثری تصویری شوند که موقعیت و محبوبیت آن نوشته را خدشه‌دار نکرده وبتوانند اقتباس صادقانه و موجهی از آن ارائه دهند. نقدهای مثبت منتقدان تلویزیونی برای خانه‌ای در باد و استقبال بسیار خوب تماشاگران از آن، نشان می‌دهد که سازندگان سریال توانسته‌اند از پس کار و وظیفه دشوار خود برآمده و اثری جذاب از داستان دیکنز به مخاطبان ارائه دهند.
 
سریال پرستاره اما کم‌خرج
کتاب دیکنز در فاصله سال‌های ۱۸۵۲ تا ۱۸۵۳ روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت و دوران چاپ و انتشار آن بسیار طول کشید. این اثر حدود ۲۰ ماه طول کشید تا بتواند مورد مطالعه علاقه‌مندان قرار گیرد و همین نکته باعث شد تا جایگاه خاصی در بین نوشته‌های نویسنده‌اش پیدا کند. کار تولید سریال اما این‌قدر طولانی نشد و سازندگانش در فاصله اواخر اکتبر ۲۰۰۵ تا اواسط دسامبر همین سال، کل صحنه‌های آن را فیلمبرداری کردند. البته برای سریالی که فقط در یک فصل و در ۱۵ اپیزود تهیه ‌شده، چنین زمانی می‌تواند یک زمان مطلوب و منطقی باشد. استودیوی قدیمی پاین‌وود لندن که شهرت بین‌المللی دارد و مکان فیلمبرداری بسیاری از آثار موفق بین‌المللی است، لوکیشن اصلی تاریخی این درام قرن هجدهمی بود. نکته جالب این است که تهیه‌کنندگان سریال در بی‌بی‌سی‌وان اصرار داشتند که نقش‌های مختلف آن، توسط ستارگان سرشناس و مطرح سینما و تلویزیون بازی شود. این در حالی است که با ‌وجود حضور بازیگران مطرح و لوکیشن‌های قدیمی، هزینه‌های تولید خانه‌ای در باد چندان بالا نرفت و کل هزینه‌های ساخت حدود ۱۱میلیون دلار شده است.
 
روایت ۸ ساعته از یک قصه
اندرو دیویس، نویسنده فیلمنامه سریال با زیرکی و مهارت خاصی توانست کل کاراکترهای داستان دیکنز و خط کلی آن را در زمانی هشت‌ساعته بگنجاند و به گفته اهل ادب، چیزی را از این داستان جا نیندازد. این در شرایطی است که او دست به حذف چند کاراکتر فرعی زد که بود‌ونبودشان تاثیر چندانی بر روند وقایع و داستان نمی‌گذاشت. به باور منتقدان ادبی، دیویس توانست حرف کلی و اصلی داستان دیکنز را که در ارتباط با بی‌عدالتی در سیستم قضایی انگلستان در دو قرن گذشته بوده، به شکلی زیبا بیان کند. خانواده ددلاک با موضوع ارث و میراث روبه‌رو هستند و ورود تعدادی از نوادگان که سهمی از ارث خانوادگی می‌برند، زمینه‌ساز حوادث و ماجراهایی است که خط اصلی سریال را به جلو می‌برد.همان طورکه اشاره شدبه‌جز گیلیان اندرسن در نقش اصلی، چهره‌های مطرحی چون تیموتی وست، چارلز دنس، دنیس لاوسن، پاتریک کندی وکری مولیگان (که چند سال بعد از این سریال، تبدیل به یکی از چهره‌های بسیار مطرح سینما و بازیگری مؤلف شد) در نقش افراد خانواده ددلاک و وکیل خانواده ایفای نقش کردند.
 
امتداد یک داستان قدیمی
تیم دونفره جاستین چادویک و سوزان وایت کارگردانی مینی‌سریال خانه‌ای در باد رابه‌عهده داشته‌اند.وایت در مصاحبه‌ای گفت: «اگرچه داستان دیکنز دو قرن قبل اتفاق می‌افتد اما می‌توان آن را تا امروز هم امتداد دادو گفت این داستانی معاصر است که می‌تواند در هر نقطه‌ای از انگلستان یا هر کشور دیگری رخ ‌دهد. متاسفانه با وجود گذشت دو قرن از انتشار شاهکار ادبی دیکنز، ما هنوز هم با تبعیضات بسیار زیادی درامر حقوق و قضا روبه‌رو هستیم و بی‌عدالتی در سیستم قضایی را امروز هم می‌توان در بسیاری از جاها دید.ازاین منظر،می‌توان خانه‌ای در باد را اثری امروزی ومعاصر تعریف کردو نه درامی تاریخی که متعلق به گذشته‌ای دور است.»
 
چرا مینی‌سریال؟
برخی از منتقدان ادبی در کنار استقبال از سریال، انتقاداتی هم بر آن وارد کردند. مهم‌ترین انتقاد این بود که داستان دیکنز نباید در یک مینی‌سریال تعریف شود و برای تعریف آن باید زمان بسیار بیشتری صرف می‌شد. به عقیده این دسته از منتقدان، پیچیدگی‌های درون داستان در کنار قطور بودن کتاب و ماجراجویی‌های فراوان آن، ایجاب می‌کرد که اپیزودهای سریال بسیار بیشتر از ۱۵ قسمت باشد. براساس این دیدگاه، مجموعه با تمام موفقیت‌هایی که دارد نتوانسته آن‌طور که باید و شاید حق مطلب را در مورد نوشته دیکنز ادا کند. وجود تعدادی داستانک در دل داستان اصلی کتاب، این امکان را برای سازندگان سریال فراهم می‌کرد تا آب‌وتاب بیشتری به داستان داده و تعداد اپیزودهای آن را به چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ قسمت برساند.

سفر به دنیای افسانه‌ها
دیوید باچر، منتقد مجله رادیو تایمز درباره سریال چنین نوشته است: «تماشای چنین نسخه درخشانی از یکی از داستان‌های دیکنز، در تماشاچی احساسی ویژه ایجاد می‌کند و او را با خود به دنیایی از افسانه و چیزهای عجیب و غریب می‌برد. در این میان، بار اصلی سریال روی دوش گیلیان اندرسن است که با بازی عالی وبی‌نقص خود، بیننده را وادار به دنبال‌کردن ماجراها می‌کند.» ماه می ‌۲۰۰۶ خانه‌ای در باد، موفق به دریافت جایزه بهترین سریال درام در مراسم سالانه جوایز آکادمی تلویزیون انگلستان شد. این موفقیت در حالی نصیب سریال شد که قبل ازاین بی‌بی‌سی درسال۱۹۵۹و۱۹۸۵هم دو بار دست به تولید مجموعه‌ای براساس این داستان دیکنز زده بود. داستان دیکنز سال ۱۹۲۰ و ۱۹۲۲ هم دستمایه دو فیلم سینمایی صامت شد. بی‌بی‌سی این داستان را به‌صورت یک نمایش رادیویی هم تهیه و تولید کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها