انتشار کتاب شهرشناسی استارباد 
توسط نظام مهندسی ساختمان گلستان رقم خورد

انتشار کتاب شهرشناسی استارباد 

شماره ۳۴-۳۳ استارباد ویژه‌ی بهار و تابستان ۱۴۰۳ منتشر شد

بالاخره فصلنامه‌ی فرهنگی هنری استارباد وارد دهمین سال انتشار خود شد تا سال‌های انتشار این مجله دو رقمی شود.
بالاخره فصلنامه‌ی فرهنگی هنری استارباد وارد دهمین سال انتشار خود شد تا سال‌های انتشار این مجله دو رقمی شود.
کد خبر: ۱۴۶۵۰۲۴
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان شماره‌ی جدید استارباد که ترکیبی از دو فصل بهار و تابستان ۱۴۰۳ با شماره‌ی ۳۴و۳۳ است با مطالب متنوع در ۱۳۴ صفحه چاپ و در اختیار علاقه‌مندان این مجله قرار گرفت.
استارباد به سیاق شمارگان پیشین خود پس از سرمقاله‌ی مدیرمسئول که به ورود این نشریه به سال دهم انتشار و البته نادیده گرفته شدن هنرمندان و اهل فرهنگ پرداخته، با یادنامه‌ای برای چند چهره‌ی فقید سرزمین گرگان از جمله محمداسماعیل ابراهیمی نخستین رییس اتاق تجارت (بازرگانی) گرگان، ایرج تنظیفی مجسمه ساز مشهور و برجسته‌ی پست مدرن ایران که با عنوان بنیانگذار مجسمه‌سازی مدرن با فلز مس در ایران نیز شناخته می‌شود، پرویز هوشیار نویسنده و فیلمساز بوشهری و البته مختار رنجیده یامچی شاعر فقید مینودشتی، شروع می‌شود.
در ادامه به سبک پیشین، تنی چند از شاعران هم‌روزگار گلستانی و غیر گلستانی از جمله عبدالرحمن فرقانی‌فر، محمد قاری، مهناز رضاییان، آریا عینی، محدثه عوض‌پور، حسین عبدی، حسین ضمیری، بهمن نشاطی، بارانه نشاطی، کارن مقدم،  و به ارائه قطعاتی از اشعار تازه‌ی خود پرداخته‌اند.
در بخش داستان محمدمهدی موحدی از نقاشان و داستان‌نویسان پیش‌کسوت گرگان داستان تقریبا بلندی با عنوان «بیست و چهار ساعت با خواجه حافظ» را به سبکی سوررئال همراه با نکاتی از زندگی این شاعر بزرگ ایران به رشته‌ی تحریر در آورده است.
البته سید حسین میرکاظمی هم داستانی با عنوان «ساز دهنی» دارد که در قسمت پرونده استارباد که متعلق به این چهره‌ی بزرگ و شناخته شده استان گلستان می‌باشد، درج شده است.
بخش سریالی تفسیر غزل‌های خواجه حافظ که یک سال است با قلم استاد پیش‌کسوت یوسف مسگری حافظ‌پژوه به پیش می‌رود، این بار به جای غزل‌های خواجه به معرفی استاد غزل ایران و ادیب بزرگ و برجسته‌ی ادبیات فارسی سعدی شیرازی تعلق دارد.
در بخش ترجمه، پرویز رضایی بزرگ به ترجمه‌ی شعر مرثیه ونسان اثر ژاک پره‌ور پرداخته و در بخش گفتگو که این بار چهار مصاحبه دیده می‌شود، مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز استارباد به سراغ چندین چهره‌ی مختلف در حوزه‌ی هنر و ادب رفته و گفتگوهای مفصلی را با محمدرضا ساختمانگر - کاشف مکتب نویافته استرآباد در نگارگری عهد صفوی -، علیرضا درویش‌نژاد - پیش‌کسوت مطرح و قدیمی تئاتر گرگان و گلستان -، سولماز درگاهی - نقاش جوان و تازه‌کار گرگان-، و مهناز رضاییان- شاعربانوی پیش‌کسوت گرگان و گلستان-، صورت داده است.
در بخش مقالات و جستارها، یادداشت‌های شاهنامه به قلم غلامعلی قاری، نوروز در فرهنگ عباسیان به قلم امید پورحسن، معرفی و نقد کتاب مساجد شهر گرگان به قلم محمد انصار و علی بایزیدی، بررسی شخصیت مجنون در منظومه لیلی و مجنون نظامی گنجوی اثر دکتر نرگس کشاورزی، دیده می‌شود.
اما پرونده‌ی شماره‌ی جدید استارباد به استاد سید حسین میرکاظمی نویسنده‌، ناشر، کتابفروش، شاعر، نقاش، پژوهشگر و گردآورنده افسانه‌ها و داستان‌های عامیانه و فولکلور گرگان و شمال ایران، اختصاص دارد اما در کنار مشابهات این پرونده با دیگر پرونده‌های اینچنینی که مشتمل بر بیوگرافی و رزومه‌ی شخصیت مورد نظر همراه با تصاویر قدیمی و جدید و معرفی آثار نامبرده می‌باشد و ضمنا یادداشت‌هایی از افراد صاحب قلم نیز در توصیف فرد صاحب پرونده را نیز به همراه دارد که برای این شماره افرادی چون رحمت‌الله رجایی، احسان مکتبی، یوسف قوجق، عبدالصالح پاک، ابراهیم حسن بیگی و عبدالرحمن فرقانی‌فر به این امر مبادرت کرده‌اند. اما نکته‌ی متفاوت این پرونده با دیگر پرونده‌های استارباد، وجود دو نامه نگاری است: 
نامه‌های ابراهیم گلستان و سید حسین میرکاظمی به یکدیگر 
و نامه‌های سید حسین میرکاظمی به پرویز رضایی 
ابراهیم گلستان نویسنده‌ی مشهور فقید معاصر است که ۵ نامه‌ی خوانده نشده از او در شماره‌ی جدید استارباد دیده می‌شود.
همچنین نامه‌های میرکاظمی به پرویز رضایی متعلق به سال‌های ۷۰ و ۷۱ است که درباره‌ی جنگ فصل گرگان مفصلا به گفتگو پرداخته است.

استارباد ۳۴-۳۳ مطلب جالب دیگری نیز دارد و آن هم معرفی محمد شبانی، بانی کتابفروشی دست دوم در گرگان است.

استارباد طبق معمول در کتابفروشی های معتبر گرگان و دکه‌های مطبوعاتی واقعی این شهر و البته در کتابفروشی‌های توس و بهجت تهران و قابوس گنبدکاووس موجود و در دسترس است.
استارباد آبونمان نیز می‌پذیرد و می‌توانید برای  اشتراک این مجله فرهنگی ادبی هنری تاریخی به شماره‌ی مدیرمسئول مجله که در ابتدای نشریه درج شده تماس بگیرید یا به پیج اینستاگرام مجله و یا کانال تلگرام آن پیام بدهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها