برهمین اساس روز گذشته پیش از اعلام نام نامزدهای نهایی از سوی شورای نگهبان نشست خبری بهمنظور تبیین نقش و کارکرد رسانهملی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری برگزارشدکه باحضور پیمان جبلی رئیس رسانهملی،محسن برمهانی معاون سیما، علی بخشیزاده معاون صدا،سیدباقر حاجیسیدرضی رئیس مرکزتولیدوفنی سیما ومحمدعلی صائب رئیس ستاد انتخابات رسانهملی صورت گرفت؛نشستی که باپرسشهای خبرنگاران بیشتربه سمت چگونگی برگزاری مناظرههای تلویزیونی رفت.
در معرض یک اتفاق بزرگ هستیم
پیمان جبلی، رئیس رسانهملی در این نشست با اشاره به حماسه بزرگ بدرقه رئیسجمهور شهید، عنوان کرد: نمایش این تشییع برای ما در رسانهملی هم آزمون بزرگی بود تا صحنههای قدرشناسی مردم را منعکس کنیم. بهنظرم با تلاش همکارانمان توانستیم تا حدی موفق شویم و از این آزمون سربلند بیرون بیاییم؛ کما اینکه در نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات ۸۷ درصد از عملکرد رسانهملی در انعکاس پوشش این تشییع قدردانی کرده و آن را مناسب دانستهاند. حماسه حضور مردم در تشییع رئیسجمهور شهید، مقدمهای بود برای حماسه بزرگتری که قرار است در انتخابات ریاستجمهوری شکل بگیرد. به شهادت نظرسنجیها به فاصله کمتر از دو هفته قبل و بعد از شهادت این عزیزان، افزایش ۱۲ درصدی مشارکت قطعی و کاهش ۲۰درصدی عدم مشارکت قطعی مردم در انتخابات پیشبینی شده است که این نشان میدهد قرار است با یک حماسه بزرگ روبهرو شویم. این آمار گویای این مسأله بوده که قرار است در معرض اتفاقات بزرگی باشیم. به نظر میرسد بخشی از این آمار، مرتبط با انعکاس رویداد تشییع بوده. گرچه این اقیانوس بزرگ مردم را نمیتوان در هیچ قابی نشان داد اما تبیین ابعاد شخصیت و اقدامات و روحیه خدمتگزاران در افزایش تمایل به شرکت در انتخابات تاثیر بسیاری خواهد داشت. وی ادامه داد: این حادثه تلخ آزمون بزرگی برای ما بود اما فقط آزمون رسانهملی نبود؛ کما اینکه از اسفند گذشته تا الان، آزمونهایی مثل انتخابات مجلس، ادامه انعکاس عملیات طوفانالاقصی، پوشش عملیات وعده صادق و در نهایت حادثه شهادت دکتر رئیسی را داشتیم که آزمونهای بزرگ رسانهملی در ماههای اخیر بود. همه این آزمونها ذیل سند تحول اتفاق افتاد. ما در پوشش انتخابات مجلس هم ۲۰۰ کانال انتخاباتی داشتیم که از مصادیق سند تحول بود و خودمان را محدودبه خطقرمزها نکردیم. البته که این خطوط قرمز اهمیت دارد اما خطوط سبز را هم در نظر گرفتیم تا فراگیرتر عمل کنیم. شاید به ظاهر فایده این ۲۰۰ کانال برای ما که در شهرهای بزرگ هستیم، قابل درک نبود اما اهمیت آن برای مردم مناطق دوردست و روستاهای حاشیه بود. برای نامزدهای انتخابات هم نکته مثبتی بود که توانستند رویکردهای خود را در آنتن ملی نشان دهند. به طور کلی تجربه خوبی اندوختیم که رضایت مردم و نمایندگان منتخب و رضایت رهبر انقلاب را درپی داشت.هرچند که همه این تلاشها، انتظارات از رسانهملی را بالا برد. این را باید تاکید کنم که اقدامات ما با تعهد به این است که بر اساس سند تحول رسانهملی دو دوره جدید و متمرکز بر دو اصل هویتگستری و عدالتمحوری فعالیت کنیم. در چهار دهه هویت مردمسالاری سیاسی در عرصههای مختلف و جمهوریت بر مبنای معارف دینی را داشتیم. رسانهملی تلاش خود را میکند تا ماهیت نظام را تبیین کند و در محور قرار دادن عدالتگستری، حق مشابه برای نامزدها و استفاده عادلانه از امکانات را در نظر بگیرد.
جبلی با اشاره به اینکه اصول سند تحول برنامههای سازمان در دوره چهاردهم ریاست جمهوری در محوریت قرار میگیرد، عنوان کرد: ما تا انتخابات ریاستجمهوری فرصت اندکی در اختیار داریم که این آزمون، به توانمندی رسانهملی کمک میکند. ازجمله رویکردهای اصلی ما در این برنامهها میتوان به تلاش برای مشارکت حداکثری برای تحقق جمهوریت نظام و انقلاب، برابری فرصتهای تبلیغاتی، فرصتسازی برای نامزدها برای ارائه مدبرانه برنامهها،محوردادن به مسائل اساسی وحکمرانی به ویژه توجه به سندمحوری و توجه به برنامه هفتم مشارکت مردم، نخبگان و کارشناسان برای تدوین محورهای مناظرات، مقابله با تخریبها و لجنپراکنی، میدان دادن به خطوط سبز به جای تمرکز برخطوط قرمز اشاره کرد. البته کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات نقش مهمی دراین رابطه داشته وبراساس قانون انتخابات، ما هم درتعامل با این کمیسیون بودیم. برنامههایی را با بهرهگیری از تجربیات گذشته طراحی وازعقل جمعی استفاده کردیم. همچنین از میزهای تخصصی خبرگزاری صداوسیما استفاده خواهیم کرد.
برگزاری سه میزگرد تخصصی
رئیس رسانهملی با اشاره به زمان اندک رسانهملی برای برنامهریزی مناظرات و برنامههای انتخاباتی، اینطور بیان کرد: برای این دوره پنج مناظره در نظر گرفتیم که حدود ۳.۵تا۴ساعت زمان آن است و بعد از اذان مغرب از شبکه یک سیما خواهد بود. همچنین از ظرفیت کارشناسان و مدیران ارشد هم برای طراحی سوالات استفاده کردیم. نظارت برمناظرات به عهده کمیسیون است که اعضای آن ناظر وحاضر درمناظرات خواهند بود. آییننامههای اجرایی در دسترس است.براین اساس، بلافاصله بعد از اعلام نامزدهای نهایی، مراسم قرعهکشی برگزار میشود و ریز جدول برنامهها دراختیارشان قرار میگیرد.محورهای اصلی مناظره برای آمادگی بیشتر نامزدها، از قبل در اختیار نمایندگان آنها قرار میگیرد.معتقدیم که همه شئون کشور باید مبتنی بر برنامه باشد و برهمین اساس در مناظرهها و میزگردها، این نامزدهاوبرنامههایشان موردبررسی قرارمیگیرند. گزینههای متعددی را برای اجرای مناظرات بررسی کردهایم که فعلا قطعی نیست وهرصحبتی درباره آن میشود،صرفا گمانهزنی است. برنامه مهم دیگر، میزگردهای تخصصی است که سه میزگرد تخصصی و هرکدام ۹۰ دقیقه خواهد بود. کارشناسان در این میزگردها، نامزد را در معرض پرسش و پاسخ قرار میدهند. همچنین برنامه «صف اول»، کارنامه نامزدها و سوابقشان را بررسی خواهد کرد. برنامه گفتوگوی ویژه خبری هم در همین رابطه روی آنتن میرود که هنوز شیوه اجرای آن قطعی نیست. از طرفی، هر نامزد انتخابات یکبار در برنامه بدون تعارف حضور خواهد داشت. همچنین دو مستند تلویزیونی و دو مستند رادیویی برای نامزدها پخش میشود که پخش رادیویی آن برای اولینبار است که اتفاق میافتد. وی ادامه داد: نامزدهای انتخابات، یک برنامه رو به دوربین هم خواهند داشت که در شروع فعالیتها خواهد بود. نامزدها میتوانند ۳۱ برنامه رو به دوربین برای استانها داشته باشند تا با هماهنگی، از استانهای مختلف پخش شود. پیشنهاد ما با توجه به محدودیت زمانی این است، آنهایی که احتمال تایید صلاحیت خود را بالا میدانند، شروع به ضبط برنامههای خود کنند. هم در صدا و هم در سیما برنامههای دیگری هم پیشبینی شده که فعلا قطعی نیست و در روزهای آینده اطلاعرسانی خواهد شد. برای جلوگیری از تخریب و بداخلاقی انتخاباتی و جلوگیری از تهمت و بدگویی که قانون هم اجازه آن را نمیدهد، حتما برخورد قاطع خواهد شد. ستادهای نامزدها میتوانند نقش ایفا کنند تا هواداران را کنترل کرده و به بدگویی پاسخ دهند. ما هم کمک میکنیم. مطالبه همه است که از بروز لجنپراکنی جلوگیری کنیم. در فضای مجازی هم برنامه داریم. در تلوبیون با مخاطبان چندده میلیونی که داریم، فرصتی برای یک کانال ۲۴ ساعته برای هرکدام از نامزدها فراهم میکنیم که همزمان میتوانند استودیوی مختص خود را داشته باشند. با همراهی وزارت ارتباطات، این برنامهها با اینترنت رایگان است. ساترا هم بهعنوان نهاد تنظیمگر، به سکوها و پایگاهها کمک میکند تا مجوز برای برنامههای تبلیغاتی داشته باشند. مجوز پخش زنده هم به داوطلبان با رعایت قوانین ارائه میشود. تلاش کردیم آنچه مرتبط با زیرساخت و آمادهسازی فضا و دکور بوده را در این مدت کم فراهم کنیم. نظرسنجیهای مرکز تحقیقات از روز اعلام اسامی نامزدهای نهایی، برای ستادها ارسال میشود. از همه همکارانم تشکر میکنم که در یک کار جمعی شبانهروزی این آمادهسازی را انجام دادند. ما در جایگاهی که رهبر انقلاب برای رسانهملی ترسیم کردند در چهار حوزه قرارگاه، آوردگاه، آسایشگاه و دانشگاه پیوست انتخابات را فراهم کردیم. میدانیم که دشمن همه تلاش خود را برای تبلیغ علیه انتخابات میکند و ما در رسانهملی میکوشیم تا با آن مقابله کنیم.
نظارت با کمیسیون انتخابات است
رئیس رسانهملی تاکید کرد: ضوابط اجرایی و محتوایی مناظرات، اعلام و اطلاعرسانی شده که روی سایت ستاد قرار گرفته است. نامزدها حتما باید آن را موردتوجه قراردهند وبه مصوبات عمل کنند.کمیسیون انتخابات هم دراین خصوص نظارت خواهد کرد. جبلی در خصوص مجری انتخابات هم برای چندمین بار تصریح کرد: همانطور که گفتم گزینههای مختلفی برای اجرا در نظر داریم که تا قبل از نهایی شدن نمیتوانیم مطرح کنیم. وی همچنین در خصوص برخی پرسشها پیرامون شبهات احتمالی و حضور برادر یکی از کاندیداهای ثبتنامی در رسانهملی گفت: مصادیق تخلف در قانون مشخص شده و تمام فعالیتهای انتخاباتی با نظارت در حال انجام است. رسانهملی مثل یک ساختمان شیشهای و در معرض دید مردم است. تلاش میکنیم حب و بغضهای احتمالی تاثیر نداشته باشد. البته دورههایی هم بوده که برادر رئیس رسانهملی نامزد ریاستجمهوری بوده است. با این حال افرادی که شاید این شائبه جانبداری را منتقل کنند، نه در جلسات ستاد انتخابات صداوسیما ونه درجلسات روتین حضور ندارند و از عرصه تصمیمگیری و تصمیمسازی برنامههای انتخاباتی به دور هستند.
وی در خصوص کنترل محتوای مناظرات و اختیارات مجری هم عنوان کرد: تلاش کردیم ساختار طرح سوالات به گونهای باشد که امکان ورود به حوزه بداخلاقی برای نامزدها فراهم نشود. هرچند که نمیتوان به صورت قطعی ضمانت کرد که خارج از چارچوب صحبت نکنند اما طراحی سوالات به صورتی است که جلوی کلیگویی را بگیرد و حداکثر پاسخگویی صریح را محقق کند. در تلاش برای طراحی برنامهها هستیم تا در صورت امکان برخی برنامهها با حضور خبرنگاران برگزار شود تا پرسشهایشان را مطرح کنند. دورههای قبل نامزدها اظهاراتی داشتند که پوشش داده میشد؛ اینکه خبرنگاران حاضر باشند در حال بررسی است تا در صورت امکان برخی برنامهها با حضور خبرنگاران باشد. حساسیت مناظرات بالاست و در این مدت تلاش خواهیم کرد با برگزاری جلساتی با حضور نامزدهای نهایی، نکات مهم را به آنها بگوییم. انتظار ما این است که در این دوره از انتخابات، بداخلاقی کمتری را شاهد باشیم اما حتما نهادهای نظارتی مثل دادستانی کل کشور و دیگر نهادها کمک خواهند کرد. اعطای وقت اضافه به نامزدها در مناظرهها بنا به تشخیص کمیسیون انتخابات است. این کمیسیون تصمیم میگیرد که اگر لازم باشد تا نامزدی به صحبت نامزد دیگری بخواهد واکنش نشان بدهد، وقت اضافهای به او داده شود.
رئیس رسانهملی در خصوص تبیین دکترین سیاست خارجی نامزدها هم، اینطور بیان کرد: شبکههای برونمرزی نقش مهمی در ارائه رویکردها به مخاطبان خارج از کشور دارند و یکی از میزگردهای سهگانه، مرتبط با سیاست خارجه خواهد بود. در مناظرات هم در نظر داریم که حتما یکی از پرسشها، مربوط به همین حوزه باشد. در عین حال، حتما شبکههای برونمرزی پوشش دقیقی از مناظرات و فضای انتخابات خواهند داشت.درمحورهای مناظرات،همه موضوعات ازجمله مسائل مرتبط با ایرانیان خارج از کشور را خواهیم داشت. رشد فناوریهای ارتباطی، دسترسی به دیگر شبکهها را فراهم کرده تا محدود به برخی شبکهها نباشیم. ما در زمان فشرده۱۴روز این برنامههاراخواهیم داشت که پیش ازاین ودردورههای قبل درسه هفته اتفاق میافتاد.این زمان برای رسانهملی و ستادها آزمون سختی است تا به همه برنامههای مربوط برسند و آنها هم فرصتی برای حضور در برخی حوزهها داشته باشند.
اتصال افکارعمومی به نامزدهای انتخابات
جبلی با اشاره به اینکه انتخابات این دوره، یک رقابت سنگین است و طبیعی است که در بیان نظرات شاهد چالش باشیم، تصریح کرد: تمام آنچه انجام میدهیم باید براساس قانون باشد، چراکه قانون همه چیز را در ارتباط با مناظرات مشخص کرده است. خودمان دخالت شخصی نمیکنیم، چون طبیعت گفتوگو نوعی چالش دارد و بدهبستان بین نامزدها را نمیتوان بداخلاقی دانست. مرجع بررسی صحبتها و پایش مصداق بداخلاقی، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات است که چارچوبها را مشخص کرده. بدون درنظرگرفتن ملاحظات، مصادیق لجنپراکنی را بهعنوان مصادیق تخریب، افشا خواهیم کرد.وی با اشاره به موضوعات اقتصادی، فرهنگی و سیاستخارجی در برگزاری میزگردهای انتخاباتی گفت: شبکههای مرتبط با مخاطبان نوجوان، طراحیهایی دارند که در حال آمادهسازی است تا مخاطبان رایاولی را هم در نظر داشته باشیم. تلاش میکنیم مطالبات مردم را در قالب ۴۰ تا ۵۰ پرسش در اختیار نامزدهای نهایی قرار دهیم تا به افکارعمومی پاسخ دهند.
جبلی همچنین درخصوص موضع برخی مجریان و خبرنگاران مرتبط با سازمان صداوسیما و صحبت درباره برخی نامزدها هم اینطور بیان کرد: از مجریان و خبرنگاران خواستیم در مدت انتخابات، حضور و ظهورشان در فضای مجازی منوط به هماهنگی با مدیران ارشد باشد. در صورت بیتوجهی، با این مسأله برخورد خواهیم داشت، کما اینکه برخی همکارانی که سهوا دچار اشتباه شدند را از آنتن دور کردیم.رئیس رسانهملی در پاسخ به اینکه برای دوری مناظرات از شکل و فرم ساده چه تدبیری دارد، گفت: یکی از آسیبهای دورههای قبل همین مسأله بود. عرصه مناظره عرصه سنگینی است و نامزدها احتمال دارد نفر دوم کشور شوند بنابراین باید از اینکه برنامهها به گونهای باشند که با مسابقه یا فکاهی مقایسه شوند جلوگیری شود. ما هم توجه داریم محورها و سوالات با سنگینی و وزانت همراه باشند.جبلی در پاسخ به پرسشی درباره مناظرههای رودررو هم گفت: مناظرههای رودررو را پیشتر تجربه کردیم. هم کنترل سلامت و هم اینکه مردم از نظرات آگاه شوند حق عمومی است. در مناظرههای دونفره، این نظرات ممکن است در زد و خوردهای کلامی مشخص نشوند. مردم حق دارند در جریان این تضاربآرا قرار بگیرند. به نظر ما این جذابیت در مناظرههای گروهی هم وجود دارد و در دیگر برنامهها هم چالشهای جذابی پیشخواهدآمد. یکی از احتمالات کشیدهشدن انتخابات به دور دوم است که اگر این اتفاق بیفتد، اینکه مناظرهها رودررو باشد یا شکل دیگر، در حال بررسی است.
نیمنگاهی به صحبتهای رئیس رسانهملی
۱- افزایش ۱۲ درصدی مشارکت قطعی و کاهش ۲۰ درصدی عدم مشارکت قطعی مردم
۲- رضایت ۸۷ درصدی مردم از عملکرد رسانهملی در انعکاس تشییع شهید جمهور
۳- فرصت ۱۴ روزه برای تبلیغات انتخابات در رسانهملی
۴- توجه به رایاولیها در رسانهملی
۵- تمایز تضارب آرا با تخلف انتخاباتی
۶- احتمال کمتر شدن بداخلاقی در این دوره از انتخابات
۷- همراهی ساترا و تلوبیون با نامزدهای انتخابات
۸- مقابله رسانهملی با مصادیق لجنپراکنی و تخریب
۹- نظارت کمیسیون انتخابات بر مناظرات
امکانات تبلیغاتی رسانهملی:
۱- برگزاری پنج مناظره چهار ساعته
۲- سه میزگرد تخصصی ۹۰ دقیقه ای
۳- بررسی کارنامه نامزدهای انتخابات در برنامه «صف اول»
۴- کانال اختصاصی ۲۴ ساعته برای هر نامزد انتخابات در تلوبیون
۵- امکان پخش ۳۱ برنامه رو به دوربین از شبکههای استانی برای هر نامزد
۶- پخش دو مستند تلویزیونی و دو مستند رادیویی برای هر نامزد
۷- پخش یک برنامه رو به دوربین از شبکههای سراسری برای هر نامزد