ناگفته‌های چشم و چراغ ملت
گفت‌و‌گوی جام‌جم با تهیه‌کننده برنامه شبکه ۲ که روایتی متفاوت از خانواده شهدا دارد

ناگفته‌های چشم و چراغ ملت

روایت پژوهشی از «نون‌ خ» در رسانه‌ ملی

نشست علمی تحلیل و بررسی مجموعه تلویزیونی «نون‌خ» صبح روز دوشنبه ۷ خرداد با حضور سیدعلی موسوی مدیرکل سنجش مخاطب، آزاده سالمی مدیر گروه شناختی و نظر‌سنجی، تنی چند از مدیران و پژوهشگران مرکز تحقیقات و همچنین مسعود کریمی مدیر گروه تولیدات طنز سیما فیلم، مهدی فرجی تهیهکننده، امیر وفایی نویسنده و محمدرضا جعفری‌جلوه ناظر کیفی این مجموعه در سالن جلسات مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در جام‌جم برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۵۸۵۷۳
نویسنده رسول شمالی ورزنده - کارشناس رسانه

به گزارش جام‌جم، در این نشست تخصصی و علمی ابتدا سیدعلی موسوی، مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات رسانه‌ملی گفت‌: ما در‌خصوص این مجموعه تلاش کردیم که در همه موارد آن را مورد سنجش قرار دهیم و اتفاق خوبی هم افتاد و از نظر محتوایی هم به ارزیابی این مجموعه پرداختیم.

وی افزود‌: در‌خصوص اقوام ایرانی کرد و سیستان و بلوچستان و در موضوعات قاچاق کالا، حتی موارد مربوط به سواحل مکران، سنت‌ها و فرهنگ‌ها و موارد پشت‌صحنه مجموعه نون‌خ را مورد ارزیابی و نظرسنجی قرار دادیم.

آزاده سالمی، مدیر گروه شناختی و نظر‌سنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما با ارائه گزارش مبسوطی از نحوه نظرسنجی در رابطه با مجموعه نون‌خ ۵ گفت‌: ما در نظرسنجی‌ها در حوزه‌های نگرشی، شناختی و رفتاری به این مجموعه پرداختیم و مهم‌ترین شاخص ما در نظرسنجی‌ها شیوه نظرسنجی بیننده‌ها و غیربیننده‌ها بود.

وی با بیان این‌که در این مجموعه همه تلاش ما این بوده که به شاخص‌های اقوام ایرانی، فرهنگ‌ها، مشاغل سخت کولبری و موضوع قاچاق کالا، عدالت‌محوری، سبک زندگی ایرانی اسلامی و خانواده در نظرسنجی‌ها بپردازیم، بیان کرد: مجموعه تلویزیونی نون‌خ ۵ در مقایسه با سایر مجموعه‌های تلویزیونی تفاوت‌های زیادی با آن‌ها دارد و نمره نظرسنجی بالایی را کسب کرده است و البته به‌رغم همه کاستی‌ها و کمبود‌هایی هم که داشته، اما از نظر مخاطب بسیار موفق بوده است.

محمدرضا جعفری‌جلوه، ناظر کیفی مجموعه نون‌خ ۵ هم گفت: امروز سنجش‌های مرکز تحقیقات در قیاس با گذشته خیلی بهتر شده است و در واقع به ما کمک می‌کند که در آینده در تولید آثار تلویزیونی بهتر عمل کنیم.

وی خاطر‌نشان کرد: در حوزه نظرسنجی ورود به قوم بلوچ و نظرسنجی در‌خصوص اقوام و موارد نظیر آن‌ها اثر عمیقی در مخاطب داشته و دارد و این امر نشان می‌دهد که ما سال‌ها در مورد قوم بلوچ غفلت کرده‌ایم و به‌همین دلیل این نقطه شروع را به فال نیک می‌گیریم و این موضوع به ما انگیزه بیشتری می‌دهد که در آینده این کم‌کاری‌ها جبران شود و قطعا این نظرسنجی‌ها مؤثر خواهد بود.

مهدی فرجی، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی نون‌خ ۵ هم در ادامه این نشست تخصصی گفت‌: قطعا این نشست علمی و پژوهشی برای سازندگان و عوامل تولید این مجموعه بسیار مؤثر و سازنده است و ما را در آینده برای افزایش کیفیت تولید این مجموعه کمک خواهد کرد. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با ارائه گزارشی از دشواری‌های تولید فصل پنجم مجموعه نون‌خ گفت‌: در تولید این فصل مجموعه با اجازه رئیس رسانه‌ملی ما به موضوعاتی در منطقه سیستان‌و‌بلوچستان پرداختیم که پیش از این خط قرمز بود و تشکر می‌کنم از مرکز تحقیقات سازمان که شاخص‌های خوبی را مدنظر قرار دادند که همین شاخص‌ها باعث شد که این مجموعه پر‌مخاطب شود.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی نون‌خ همچنین با اشاره به این‌که در تولید فصل پنجم این مجموعه به‌دنبال اهدافی بودیم که تعلق ملی قوم بلوچ افزایش پیدا کند و خدا را شکر این امر مهم در نون‌خ ۵ تحقق پیدا کرد و نظر‌سنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما نشان داد که تعلق ملی بیشتری در میان قوم کرد و بلوچ ایجاد شده است. 

وی در همین رابطه ضمن قدردانی از نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما گفت‌: شاخص‌هایی که مرکز تحقیقات صداوسیما برای آثار تولیدی و مجموعه‌های نمایشی دارد بسیار برای ما مفید است و خدا را شاکریم که با توجه به شاخص‌های مرکز تحقیقات در مورد نون‌خ، این مجموعه توانست به‌عنوان یکی از مجموعه‌های تلویزیونی موفق از سوی مخاطب تلقی شود و این کار ما را در ادامه تولید این مجموعه سخت خواهد کرد.

مردم با شخصیت‌های مجموعه نون‌خ احساس نزدیکی بیشتری دارند. 

مسعود کریمی، مدیر گروه تولیدات طنز سیما هم در این نشست علمی و پژوهشی ضمن تسلیت شهدای خدمت و قدردانی از تلاش‌ها و زحمات پژوهشگران و مدیران بخش‌های مختلف مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در ارزیابی مجموعه‌های تلویزیونی گفت‌: تاکنون پنج فصل از مجموعه تلویزیونی نون‌خ تولید شده که به‌دنبال آن شخصیت‌هایی به‌عنوان کاراکتر‌های شاخص بین مخاطبان و مردم معرفی شدند که جا دارد مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در رابطه با این شخصیت‌ها و محبوبیت‌شان در میان مردم هم سنجش‌هایی را انجام دهد که به‌نظرم می‌تواند یک روند نو در سنجش‌ها باشد و بهتر است که در پرسشنامه‌های نظرسنجی به این مورد خاص هم توجه و قید شود و نیز مورد سنجش مخاطبان قرار گیرد.

مدیر گروه تولیدات طنز سیما فیلم همچنین گفت‌: گرچه مجموعه تلویزیونی نون‌خ از مجموعه‌های موفق رسانه‌ملی است و در این نشست علمی بیشتر به موارد مثبت آن تاکید شده، اما به‌نظرم انتقاد‌هایی هم به این مجموعه وارد است که مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما حتما بایستی به این مورد هم توجه و به آن بپردازد.

گفتنی است که در ادامه این نشست هم برخی از کارشناسان و پژوهشگران مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در رابطه با فصل پنجم مجموعه تلویزیونی نون‌خ نقطه‌نظرات خود را بیان کردند که پاسخ‌های لازم از سوی عوامل این مجموعه به آن‌ها ارائه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها