پرونده «جام‌جم» برای سریال‌های تاریخی تلویزیون

چالش‌های قدم زدن در دالان تاریخ

«استاد رحمان نجار، مردی بسیار خانواده دوست است که پنج فرزندش را با مهر و محبت بزرگ کرده. جلال الدین، فرزند بزرگ خانواده سعی می‌کند برای خود و جامعه مفید باشد و در این راه دست به کارهای گوناگونی می‌زند.
کد خبر: ۱۴۴۱۷۴۴
نویسنده نوشین مجلسی - سردبیر قاب کوچک
 
او بعد از پایان جنگ تصمیم دارد به کار قبلی‌اش که مرمت آثار تاریخی است، ادامه دهد. پسر دوم رحمان، حسام الدین تحصیلکرده و معلم است و می‌خواهد به‌زودی ازدواج کند. جمال‌الدین، پسر سوم به دنبال ورزش است. او دیدگاه خاص و متفاوت خود را درباره‌ زندگی دارد. جمال‌الدین تابع شرایطی مثل شانس است. او کم‌کم به سمت برآوردن آرزوهایی می‌رود که دست یافتن به آنها ناممکن است. شهاب‌الدین فرزند چهارم این خانواده، پسری عاطفی و وابسته به خانواده است که این اخلاق او به گذشته‌‌اش و بیماری‌هایی که داشته برمی‌گردد. ضیاءالدین، فرزند کوچک رحمان نجار است که مسائل ریز و درشت خود را دارد. او می‌خواهد در کنکور شرکت کند اما مسائل پیش‌بینی نشده‌ای برایش رخ می‌دهد. در کل اتفاقاتی که باعث قطع ارتباط مادر با این خانواده می‌شود. همین نبود مادر، سبب ایجاد رابطه‌ای خاص بین پدر و پسرها می‌شود؛ رابطه‌ای که گرچه آمیخته با محبت است اما حکایت از نوعی جدایی نیز دارد و این زمینه ساز اتفاقات بعدی می‌شود.»
اگر از بینندگان قدیمی تلویزیون باشید با مرور این چکیده قصه احتمالا نام سریال جوانی در خاطرتان تداعی شده است. سریالی که در آن بازیگرانی مطرح و توانمند ازجمله محمدعلی کشاورز، ثریا قاسمی، طناز طباطبایی، لیلا برخورداری، رضا توکلی، سیما تیرانداز، ساقی زینتی، جهانگیر الماسی، بهزاد خداویسی، امیر آقامیرزاده، حسین توشه، شهره سلطانی، شهنام شهابی، شیوا بلوریان و طاهره طائفی به نقش‌آفرینی پرداخته‌ بوده بودند. بازیگرانی که برخی از آنان همچون زنده‌یاد کشاورز دیگر میان ما نیستند و تعدادی دیگر امروز خود به مقام استادی رسیدند یا ستاره سینما شدند.در کنار این بازیگران چهره‌های دیگری همچون عباس امیری مقدم، علی طالب‌لو، فریبا کوثری، علیرضا انوشفر، مهوش صبرکن، محسن افشار، محمدهادی قمشی، مرضیه طهماسبی و مهران ضیغمی حضور داشتند.  مجموعه جوانی به کارگردانی سعید سلطانی و به قلم احمد بهبهانی این روزها بار دیگر روی آنتن رفته و از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود. همین بهانه‌ای شد تا بار دیگر از این اثرخاطره‌انگیز به دور ازبررسی آن یاد کنیم. این مجموعه درام برای اولین بارسال۱۳۸۰در۲۶قسمت ۴۵دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه ازشبکه سه سیما پخش شد. به گفته سلطانی، کارگردان این سریال قصه می‌کوشد به مناسبات خانوادگی و روابط پدری با فرزندانش پس از فوت مادر خانواده بپردازد. دراین قصه تلاش شده ازتیپ‌ها وشخصیت‌هایی استفاده شود که هرکدام نماینده گروهی از طرز تفکرها و جهان‌بینی‌های خاص هستند. درواقع هر پسر، نماینده نسل و دیدگاهی بود که برخی از آنان میان مخاطبان بیشتر محبوب شدند یا مورد بحث قرار می‌گرفتند. برای نمونه از نقش جمال‌الدین که جوانی بلندپرواز بود آن زمان زیاد صحبت می‌شد و مقابل او تفکر جلال‌الدین بود که در دنیایی متفاوت سیر می‌کرد. تماشای دوباره این سریال ‎می‌تواند برای مخاطبانی که آن زمان تماشاگر «جوانی» بودند، خاطره‌انگیز باشد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها