«جام‌جم» از پیامک‌های مردمی سامانه ۱۶۲ گزارش می‌دهد

مستوران نیامده پرمخاطب شد

برخلاف آنچه برخی جریان‌ها تلاش می‌کنند نشان دهند، ارتباط میان تلویزیون و مخاطبان همیشه تعاملی و دوطرفه بوده است. این را می‌توان از لیست بلندبالای پیامک‌های ارسال‌شده به سامانه ۱۶۲ و البته محتوای پیامک‌ها دریافت. تحلیل این پیامک‌ها می‌تواند از چند منظر ارزشمند باشد که مهم‌ترین آن، ارزیابی برنامه‌های روی آنتن از منظر مخاطبان است.
کد خبر: ۱۴۳۸۱۱۷
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
به گزارش جام‌جم، سامانه ۱۶۲ تلاش می‌کند با دریافت نظرات مخاطبان، فضایی را برای ارتقای برنامه‌های خود فراهم کند. نگاهی به پیامک‌های هفته گذشته این سامانه، نشان از پرمخاطب بودن سریال‌هایی مثل مستوران و سرزمین مادری و برنامه‌هایی مثل پاورقی، جریان و سیدخندان دارد. 
     
افسانه‌ای به شیوه «مستوران»
سریال «مستوران» که به‌تازگی فصل دوم خود را آغاز کرده، توانسته در همین چند قسمت توجه مخاطبان را به خود جلب کند. این مجموعه با اتکا به افسانه‌های قدیمی دوران صفویان و غزنویان، روایتی تازه را پیش‌چشم مخاطب قرار داده است. این مجموعه که جزو آثار پربیننده سال گذشته هم هست، توسط سیدجمال سیدحاتمی و مسعود آب‌پرور و به کارگردانی عطا پناهی ساخته شده‌ بود. استقبال مخاطبان باعث شد تا فصل دوم آن هم به تولید برسد. داستان «مستوران ۲» حدود ۲۰ سال بعد از ماجراهای فصل قبل است. فصل دوم مستوران که عاشقانه‌ای برگرفته از قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی است، به قلم محمد حنیف به نگارش درآمده که نگارش فصل یک را هم بر عهده داشت. عطا پناهی، تهیه‌کننده فصل دوم سیدخندان درباره تولید آن به جام‌جم گفته بود: هدف‌مان این بود که مستوران ۲ بهتر و جذاب‌تر از فصل قبل باشد. بنابراین با آقای حنیف، نویسنده سریال، جلسات بسیاری داشتیم و نقاط ضعف و قوت فیلمنامه فصل اول را بررسی و سعی کردیم در هر قسمت از این سریال ۳۸ قسمتی که آماده شده‌است، جذابیت داستان را حفظ کنیم و با فراز و فرودهایی که نویسنده برای داستان‌ها طراحی کرده بتوانیم نظر مخاطبان را با هر سلیقه‌ای به سریال جلب کنیم. همچنین تعداد کاراکترها را در فیلمنامه افزایش دادیم که هرکدام از این شخصیت‌ها دنیای خود را دارند، اما همگی در خدمت قصه هستند. 
     
«پاورقی» پرمخاطب 
از دیگر برنامه‌های پرطرفدار، «پاورقی» است که توانسته با طنز خاصی که دارد، مخاطبان را با خود همراه کند. این برنامه توانسته برخی پشت‌پرده‌های مسائل سیاسی را با زبان طنز به مخاطبان ارائه کند. از دیگر نقاط تمایز پاورقی، نگاه طنازانه به مسائلی است که در برنامه مطرح می‌شود. در این بخش نویسندگانی مثل محمدامین میمندیان با رصد فضای مجازی و همچنین یافتن سوژه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در دل مرزهای کشور و همچنین فضای بین‌الملل رویکردی تازه را برای طرح موضوع انتخاب می‌‎کنند؛ رویکردی که معمولا از زاویه تبیین و با زبانی تازه با مخاطبان همراه می‌‎شود. میمندیان پیش از این به جام‌‌جم گفته بود: برای بیان مباحث تبیینی در تلویزیون اولین نکته‌ای که به ذهن بسیاری می‌رسد، این است که دو تا صندلی بگذارند و با حضور یک کارشناس و مجری گفت‌وگویی را جلو ببرند. برای مخاطبانی که عادت کردند آیتم‌های کوتاه ببینند این‌که در تلویزیون یکی دو ساعت تحلیل را تماشا کنند چندان خوشایند نیست. باید سراغ کارهای جدیدتر برویم و با شکل و شمایل تازه‌تر حرفی را که می‌خواهیم بیان کنیم، به مخاطبان بزنیم. 
   
قصه پرطرفدار زندگی «رهی»
سریال «سرزمین مادری» را باید از دیگر مجموعه‌های تازه تلویزیون دانست که توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. سرزمین مادری به کارگردانی کمال تبریزی، روایت خود را به مسائل تاریخ سیاسی ــ اجتماعی ایران در بازه سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ قرار داده است. تبریزی پیش از این درباره قصه این سریال به جام‌جم گفته بود: از همان ابتدای کار قصد آقای طالب‌زاده بسیار ارزشمند و البته کاملا متفاوت بود و همین باعث جذب من و سایر عوامل به تولید این پروژه شد. نویسنده فیلمنامه برای اولین بار داستان بسیار جذابی را روایت می‌کرد که بستر وقایع آن متکی بر نقل تاریخ معاصر هم بود و همراهی و همذات‌پنداری با قهرمان قصه به‌نوعی تاریخ پرفراز‌و‌نشیب ایران در دوران سخت و پرزحمت معاصر را روایت می‌کرد و همین موضوع بر جذابیت قصه افزوده و آگاهی مخاطب درباره گذشته‌ای پر‌افتخار از سرزمین کهن ایران را به‌دنبال داشت. 
   
دورهمی به سبک «سیدخندان»
برنامه «سیدخندان» که حالا به فصل دوم خود رسیده، یک طنز شبانه است که تلاش کرده به جایی برای دورهمی خانواده‌ها تبدیل شود. محمدحسین بزرگی‌راد، تهیه‌کننده برنامه سیدخندان پیش از این گفته بود که فصل اول سیدخندان با پیش‌تولید محدود شروع شده بود و حالا فصل دوم با دست بازتری در راه است. بزرگی‌راد عنوان کرده بود: جزئیات در فصل قبل خیلی برای خودمان ترسیم نشده ‌بود، چون تقریبا برای اولین بار بود که این جنس طنز را می‌خواستیم روی آنتن ببریم و خروجی آن از ذهنیت ما متفاوت بود. در فصل دوم یک پیش‌تولید خوب داشتیم، چون بعد از محرم تا ماه ربیع زمان خوبی داشتیم. چند بخش را در این فصل با توجه به استقبال مخاطبان حفظ کردیم. 

«جریان» در «سلام تهران» 
در میان برنامه‌های پرمخاطب، باید نگاهی هم به «جریان» داشت که توانسته روایتی متفاوت و البته تبیینی به برخی مسائلی داشته باشد که دغدغه بسیاری از جوانان است. این برنامه با اجرای علیرضا زادبر تلاش کرده یک نگاه جریانی و راهبردی به زیربناها و سیری داشته باشد که به برخی وقایع ختم شده است. نام این برنامه برای چندمین هفته متوالی در میان پیامک مخاطبان دیده می‌شود. برنامه «سلام تهران» هم در میان کلیدواژه مخاطبان و پیامک‌های ارسالی آنها به چشم می‌خورد. این برنامه درواقع یک مجله صبحگاهی است که اخبار و اتفاقات روز و تیتر مطبوعات را مرور و تحلیل می‌کند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها