یادداشت/شهربانو بهروزیان کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر؛

چگونه يك فرد داراى همسر معتاد می‌تواند از گرايش فرزند خود به اعتياد پیشگيرى كند؟

یادداشت/معصومه فخرآوری کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر؛

هفت گام برای کسب هوش هیجانی

این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب در زندگی است
کد خبر: ۱۴۳۴۲۸۱

هوش هیجانی نوع دیگری از هوش است. این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب در زندگی است. توانایی اداره مطلوب خلق و خوی و وضع روانی و کنترل تکانشهاست. عاملی است که به هنگام شکست ناشی از دست نیافتن به هدف، در شخص ایجاد انگیزه و امید می‌کند. هم حسی یعنی آگاهی از احساسات افراد پیرامون شماست. مهارت اجتماعی یعنی خوب تا کردن با مردم و کنترل هیجان‌های خویش در رابطه با دیگران و توانایی تشویق و هدایت آنان است.

1-آگاهی و شناخت از خود است. افراد می‌توانند خود را با کمک دوستان، وابستگان، همکاران و همکلاسیها در محیطهای مختلف مورد بررسی و بحث  و گفتگو قرار دهند.

2-شناخت واژه‌ها است. نوع واژه‌هایی که یک فرد برای فرزندش بکار می‌برد با واژه‌ای که برای همسرش استفاده می‌کند، تفاوت دارد. یک فرد نباید مدام و در هر کار و حرکتی از همسر خویش مراقبت و مواظبت کند زیرا فرد مقابل (همسر) احساس می‌کند که او هیچ‌گونه ابتکار و خلاقیتی ندارد.

3-فرد می‌تواند برای کسب سواد هیجانی تلاش کند. متاسفانه به علت فقدان آموزش‌های لازم برای ارتقا هوش هیجانی در کتاب‌های درسی مدرسه و دانشگاهها در جامعه ما هیچ قدم و حرکتی صورت نگرفته و سواد عاطفی هم در سطح پایین مانده است. در اکثر اوقات می‌توان رفتار یک فرد تحصیل کرده که در پی کسب هوش هیجانی و سواد عاطفی بوده با یک فرد کم‌سواد مقایسه کرد. البته در این موارد باید استثناها را هم در نظر گرفت.

4- هر چند همسران تا حدودی با حالات و عواطف روحی یکدیگر آشنا هستند اما هر دو طرف باید تلاش کنند شریک زندگیشان آنچه را که دوست دارد یا ندارد مانند احساس سرخوردگی و ناراحتی‌های روزانه و شادی‌های یکدیگر را شناخته و درک نمایند تا بتوانند زندگی گرم و دلپذیری داشته باشند و در نهایت بگویند که ما همدیگر را می‌فهمیم و احساس خوبی به عملکردمان داریم.

5-مسایل قابل حل را خودمان حل کنیم تا بتوانیم بر مسائل پیچیده و مشکل هم فایق آییم از طریق کسب هوش هیجانی و سواد هیجانی همسران می‌توانند به راحتی مشکلات خود را حل نموده و حتی به دوستانش نیز برای حل مشکلات یاری نموده و دیگران به این نتیجه برسند که این زوج الگوی مناسب زندگی هستند.

6-لازم است زوجین هنگام بحث و مجادله احترام یکدیگر را حفظ کنند و بدانند که با ناسزا گفتن و توهین هیچ مشکلی حل نمی‌شود. این‌گونه رفتارها فقط باعث سرد شدن روابط بین زوجین می‌شود. همیشه سعی می‌کنید مخالفت خود را با آرامش و منطق مطرح نمایید و هیچ‌گاه در خلال بحث از کلمات تحقیرکننده و یا توهین‌آمیز استفاده نکنید.

7-در مقابل دیگران از همسران تعریف و تمجید کنیم و به او بی‌احترامی نکنیم. اگر زندگی را بخواهیم شاد و صمیمی نگه داریم آن یک کلید طلایی دارد و آن هم صمیمیت و همدلی است. با الفاظ زیبا و خوشایند همسرمان را صدا کنیم به همان شکل که او دوست دارد  و در قدم آخر زندگی، درک و فهم بالا بودن هوش هیجانی است.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها