کارگاه دو روزه نوجوانه در روزنامه جام جم

اولین دوره مهارت‌افزایی نوجوانه

احتمالاً متوجه شده اید که نوشتن خلاقانه یکی از سخت ترین اشکال نویسندگی است. از صفحه خالی مخوف گرفته تا بن بست های خلاقانه خسته کننده، دلایل زیادی وجود دارد که شعر، داستان یا فیلمنامه شما خانه ابدی خود را درپستو کشوی میزتان برگزیده و هرگز نور روز را نبیند.
کد خبر: ۱۴۳۳۷۳۰

خوشبختانه، راه‌هایی برای شکستن دیوارها وجود دارد که استفاده از آنها از توقف شما بر روی کار در حال پیشرفت‌تان جلوگیری کرده و از شما نویسنده بهتری می سازد. در اینجا  تمرین هایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا مهارت  نوشتن خود را بهبود داده ویا تغییر دهید و پتانسیل خلاقیت خود را آزاد کنید.

شاید علاقه به نوشتن بارها و بارها به سراغ شما نیز آمده باشد. حس اینکه می خواهید دنیای متفاوت ذهن خود را برای دیگران به تصویر بکشید. تا وقتی شروع به نوشتن نکرده باشید، همه چیز غیر ممکن به نظر می رسد، اما با یادگیری فنون پایه و آموزش نویسندگی در یک کلاس کارگاهی و تمرین مداوم می توانید این کار را ممکن سازید.

10 تمرین کاربردی برای نویسندگی خلاق

ابتدا تعریف ساده ای از نویسندگی خلاق: نویسندگی خلاقانه یعنی نوشتن چیزی که سرگرم کننده ، جذاب و حتی شخصی باشد بسیاری از نویسندگان از نوشتن خلاقانه به عنوان راهی برای بیان احساسات و افکار خود استفاده می کنند. این نوعی هنر است که برای ارتباط با مردم به جای تصاویر از کلمات استفاده می کنند. نمونه هایی از نوشتن خلاق ممکن است شامل موارد زیر باشد: شعر، متن، آواز،داستان های کوتاه ، رمان ها، فیلمنامه ها، نمایشنامه ها.

تمرین های کاربردی برای نویسندگی خلاق

۱. ایده پردازی و آزاد نویسی

نوشتن خلاقانه می تواند مانند خط سیر کمانی باشد، جایی که در ابتدا همه چیز به سمت بالا اوج می گیرد. اما ناگهان جریان خلاق تا قبل از رسیدن به هدف کند و یا صفر می شود. در چنین حالتی  در پرتگاهی می افتید، بدون اینکه بدانید جمله بعدی چیست.

این انسداد فکری کاملا طبیعی است. نکته کلیدی این است که متوقف نشوید، حواس خود را پرت نکنید، یا فضای کاری خود را به بهانه " یافتن الهام" ترک نکنید. اگر این کارها را انجام دهید، از تلاش لازم برای پیشرفت خلاقانه دست می کشید.

در عوض، خط فکری فعلی خود را رها کنید و جملات یا ایده هایی را که به طور خود به خود در ذهن شما ظاهر می شوند، بنویسید. به این می گویند آزاد نویسی. نکته این است که تولید محتوا را بدون توجه به آنچه که هست ادامه دهید.

ایزاک آسیموف که به خاطر نوشتن بیش از 500 کتاب مشهور است، وقتی به بن بست رسید هرگز از نوشتن دست نکشید، بلکه برای مدتی به پروژه نویسندگی دیگری روی آورد. اگر در محیطی هستید که نمی توانید با کیفیتی که می خواهید بنویسید، کمیت بهترین چیز بعدی است.

راه دیگر برای حفظ جریان کار، طوفان فکری است. با ترکیب دو کلمه تصادفی شروع کنید و از آنها به عنوان نقطه شروع یک پاراگراف استفاده کنید. می توانید با نویسندگان دیگر دور هم جمع شوید و تمرینات طوفان فکری را انجام دهید، چه حضوری و چه از راه دور. یعنی ایده های خود را با بقیه افراد به اشتراک می گذارید.. وقتی همه افراد هر ایده ای که در ذهن خود دارند را بیان کنند باعث می شود تا افرادِ دیگر آن ایده ها را با ایده های خودشان ادغام کنند و باعث خلق ایده های جذاب تری شوند. نتیجه داستانی است که با تلاش گروهی نوشته شده است.

حتما داشتن یک مشاور با تجربه در مسیر نویسندگی کمک باورنکردنی ای به پیشرفت شما می کند. شما می توانید با گذراندن یک دوره آموزش نویسندگی و یا آموزش مقاله نویسی در آموزشگاه فحوا fahwa.ir مراحل پایه برای تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه ای را بگذرانید. 

همچنین اگر علاقه ای به نویسندگی ندارید و در مسیر کسب و کار خود نیاز به نویسنده کار بلد پیدا کرده اید، به راحتی می توانید مسئولیت تولید محتوای کسب و کار خود را به کارشناسان نویسندگی فحوا بسپارید. به راحتی سفارش تولید محتوای سایت به صورت بهینه شده را به فحوا بدهید و در زمان مورد نظر تحویل بگیرید.

۲. مطالعه کنید

زیاد بخوانید؛ غنی سازی ذهن خود با دانش و اطلاعات جدید مرتبط با قطعه ای که روی آن کار می کنید، راهی عالی برای یافتن نکات ورودی جدید برای ادامه متن و در عین حال اجتناب از اصطلاحات تخصصی است.

مجموعه ای از دانش و اطلاعات لازم را در مورد موضوعات مختلف جمع آوری کنید. استفاده از کلمات بسیار خاص در توضیحات می تواند متن شما را هیجان انگیزتر کند. در حین خواندن مطالب، به کلمات استفاده شده توسط نویسنده، استفاده از استعاره ها، صفت ها، شخصیت ها، طرح داستان، درگیری در داستان و غیره توجه کنید.

۳. طرح کلی

 لازم است در طول فرآیند نوشتن به طرح کلی داستانتان پایبند باشید و به طور مداوم گزینه‌ها و عبارات جایگزین را در نظر بگیرید که مناسب‌تر با خط داستانی باشد.

۴. استفاده از کلمات تصادفی

 اگر به کلمه ای برخورد کردید که متوجه نشدید، از فرهنگ لغت استفاده کنید. معنی آن را پیدا کنید و سپس استفاده از آن را در یک جمله تمرین کنید تا درک بهتری از آن کلمه به دست آورید.

یک صفحه تصادفی از یک کتاب یا فرهنگ لغت را باز کنید. یک کلمه تصادفی انتخاب کنید می توانید چشمان خود را ببندید و انگشت خود را به آرامی روی صفحه حرکت دهید. حالا یک پاراگراف با این کلمه تصادفی بنویسید. حتی می توانید از یک فرهنگ لغت آنلاین برای دریافت کلمات تصادفی استفاده کنید.

۵. فعالیت بدنی

از منطقه راحتی خود خارج شوید، حرکات ورزشی انجام دهید تا به مغز خود فرصت ارائه ایده های جدید را بدهید. مجموعه قابل توجهی از تحقیقات علمی نشان می دهد که بین حرکت بدن و خلاقیت ارتباط وجود دارد که بسیاری از نویسندگان آن را تأیید می کنند.

ذهن خود را با پیاده روی ، دوچرخه سواری در جنگل یا اطراف محله خود، انجام تمرینات سخت، مانند نویسنده معروف ژاپنی (موراکامی) هر روز صبح راه اندازی کنید.

ورزش‌های ذهنی مانند شطرنج و تخته نرد مغز شما را برای ایجاد ارتباطات سریع‌تر و عمیق‌تر آموزش می‌دهند،

۶. آثار نویسندگان دیگر را کاوش کنید

ایجاد یک ذهن عالی، ایستادن بر شانه های غول ها است. این ممکن است کلیشه ای باشد، اما حقیقت دارد. برای کشف سبک نوشتاری خود، بهتر است آثار نویسندگان معروف را پردازش و مورد بررسی قرار دهید.

اگر می خواهید داستان نویسی خود را بهبود ببخشید، آثار فرانتس کافکا، ارنست همینگوی، ویلیام شکسپیر، استیون کینگ، جی.کی. رولینگ، هری مولیش یا رولد دال را مطالعه کنید، ساختار جملات، دیالوگ ها، خطوط داستانی، صحنه ها، شخصیت ها و قدم زدن آنها را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید که چگونه احساس و تخیل را تحریک می کنند. برخی از عناصر را جذب کنید و آنها را در کار خود بکار گیرید.

۷. مردم را تماشا کنید

برای یافتن ایده هایی برای داستان های تازه، به بیرون بروید و مردم را تماشا کنید. تصور کنید چه چیزی ممکن است اشتباه پیش بیاید یا بد اتفاق بیفتد. موضوعات هیجان انگیز، خنده دار یا یک برش معتبر از زندگی روزمره می تواند شما را در یافتن ایده یاری نمایند.

در همین حال، به محیط اطراف توجه کنید: بوها، صداها، مکالمات، زندگی گیاهان، معماری، هنر و طراحی. آنها چه چیزی را منتقل می کنند و چگونه می توانید این مشاهدات را به یک داستان تبدیل کنید؟

و اگر در درون خود گیر کرده اید، همیشه می توانید با تجزیه و تحلیل یک فیلم، آن را جایگزین زندگی واقعی کنید.

۸. نوشتن از یک رویدادکلیدی زندگی خود

یک جدول زمانی از زندگی خود، از بدو تولد تا این لحظه، ایجاد کنید. به رویدادهای کلیدی زندگی خود فکر کنید، مانند تولد، فارغ التحصیلی، عروسی و غیره. پس از انجام این کار، می توانید یک رویداد کلیدی از زندگی خود برای نوشتن داستان انتخاب کنید.

۹. نقد کتاب یا نقد فیلم

اگر با هیچ مورد الهام بخشی مواجه نشده اید، فقط یک فیلم تصادفی تماشا کنید یا هر کتابی را که می توانید پیدا کنید بخوانید. سپس یک بررسی انتقادی در مورد آن بنویسید. به بهترین قسمت های کتاب /فیلم و بدترین قسمت ها فکر کنید. چگونه کتاب یا فیلم را بهبود می دهید؟

۱۰. زمان و ابزارهای نوشتن

زمانی بنویسید که حال و هوای کاملا متفاوتی دارید یا در ساعات غیر متعارف.

ابزارهای خود را نیز تغییر دهید. بستن  لپ تاپ برای مدتی و استفاده از قلم و کاغذ به جای آن می تواند ذهن شما را در جای دیگری قرار دهد.

کلمه پایانی

نوشتن خلاق روشی است برای یافتن جوهردرونی و آزادسازی خلاقیت واقعی شما. ابزارها، تکنیک ها و تمرین ها صرفاً وسیله ای برای رسیدن به هدف هستند.

مهمترین چیز این است که به نوشتن ادامه دهید و حرفه ای با آن رفتار کنید و هرگز از  تلاش برای کاری که باید انجام دهید دست نکشید. در نهایت، چه یک علاقه‌مند باشید و چه حرفه‌ای مشتاق، احتمالاً برخی از کارهای شما مخاطب پیدا می‌کند.

اگر برای یادگیری نویسندگی نیاز به مشورت کارشناسان با تجربه دارید، حتما به سایت آموزشگاه نویسندگی فحوا fahwa.ir مراجعه بفرمایید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها