یادداشت/شهربانو بهروزیان کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر؛

چگونه يك فرد داراى همسر معتاد می‌تواند از گرايش فرزند خود به اعتياد پیشگيرى كند؟

یادداشت/راضیه ایزدی، کارشناس ارشد روانشناسی، اداره مشاوره و مددکاری معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر؛

زنان و مردان دو دنیای متفاوت

اگر زن و مرد در برخی موارد نمی‌توانند مانند یکدیگر بیندیشند و عمل کنند، به این دلیل است که دنیای آن‌ها با هم تفاوت دارد و جهان‌بینی آن‌ها یکسان نیست
کد خبر: ۱۴۳۰۹۵۲

شواهد موجود در طبیعت نشان می‌دهد که ماهیت زندگی براساس زوج بودن است. هر موجودی به موجودی دیگر از جنس خود وابسته است و هر چیزی به صورت منفرد و مستقل دیده نمی‌شود. در خلق هر موجود، موجودی مشابه آن آفریده شده است که علاوه بر مشابهت با آن، تفاوت‌هایی نیز با آن دارد و همین تفاوت‌ها باعث می‌شود یکدیگر را جذب کنند. زن و مرد از نظر سرشت انسانی مساوی‌اند اما برخی تفاوت‌ها میان زن و مرد آشکار است. اگر زن و مرد در برخی موارد نمی‌توانند مانند یکدیگر بیندیشند و عمل کنند، به این دلیل است که دنیای آن‌ها با هم تفاوت دارد و جهان‌بینی آن‌ها یکسان نیست.

یکی از زمینه‌های اساسی تفاوت میان زن و مرد، احساسات آن دو نسبت به یکدیگر است. یعنی نوع علاقه مرد به زن، با نوع علاقه زن به مرد یکسان نیست. توجه به این مطلب در بحث خانواده، بسیار مهم است. زن و مردی که قصد تشکیل زندگی مشترک دارند، باید به این جنبه‌ها توجه کافی داشته باشند تا زندگی آن‌ها با موفقیت همراه باشد. به ویژه مرد باید بداند که با کسی طرح زندگی مشترک ریخته است که از دریچه دیگری به رابطه نگاه می‌کند و احساسات‌، علایق و حساسیت‌های متفاوتی دارد. اگر این درک متقابل و دو جانبه در میان نباشد، موانع عظیمی بر سر راه خوشبختی آن‌ها وجود خواهد داشت و همین ناآگاهی سرچشمه مشکلات زیادی خواهد بود.

 برای بیشتر مردان، صحبت کردن هنر به شمار نمی‌آید بلکه ورزشی رقابت‌طلبانه است. این بخشی از جهت‌گیری کلی مردان است که عقیده دارند گفت‌و‌گو مانند هر چیز دیگری، باید هدفی ارزشمند داشته باشد. مردان همواره خود را با کار و موفقیت تعریف می‌کنند و زنان همیشه ارزش خود را وابسته به کیفیت روابط‌شان می‌دانند. اگر زنی در روابط خود ناراحت باشد،  نمی‌تواند روی کارش تمرکز کند و اگر مردی در کارش ناراحت باشد، نمی‌‌تواند روی روابطش متمرکز شود. وقتی زنی تحت فشار و استرس روانی است. حرف زدن با شوهرش را موهبتی بزرگ می‌داند ولی اگر مردی تحت فشار و استرس روانی باشد حرف زدن زنش را دخالت در مراحل حل مشکل خود می‌داند. این برداشت‌های مختلف، به علت ساختارهای مغزی متفاوت آن‌هاست. درک این تفاوت، فشارهای روحی را برطرف می‌کند و سبب می‌شود که دیگر شریک زندگی‌تان را به شدت مورد انتقاد و قضاوت قرار ندهید.

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها