آسیب‌های فضای مجازی بر زندگی زوجین و راهکارهای مقابله با آن

زندگی نمایشی

وقتی خنده‌ها و قربان صدقه رفتن‌های زوج بلاگر را می‌دید که در لباس‌های گران‌قیمت و ماشین لاکچری‌شان مشغول داب اسمش خواننده محبوب‌شان هستند و عشق و علاقه نثار هم می‌کنند، ناخودآگاه زندگی و رفتار همسر خودش را با زندگی و رفتار همسر زن بلاگر مقایسه می‌کرد و با خودش فکر می‌کرد مگر او چه چیزی از دیگران کم دارد که نمی‌تواند مانند آنها زندگی کند و چرا همسرش آن‌طور عاشقانه او را دوست ندارد و برایش وقت نمی‌گذارد و قربان صدقه‌اش نمی‌رود؟!
کد خبر: ۱۴۲۹۵۲۹
نویسنده زهره احمدی - خبرنگار چاردیواری
زندگی نمایشی
 
اصلا انگار همسرش او را دوست نداشت. درست است که از صبح اول وقت تا آخر وقت سر کار بود و دو جا کار می‌کرد تا بتواند هزینه‌های زندگی‌شان را فراهم کند و حتی گاهی وقت‌ها با شاخه‌ای گل یا هدیه‌ای کوچک به خانه می‌آمد تا او را شاد کند ‌اما هدیه‌های همسر او کجا و هدیه‌هایی که همسر بلاگر محبوبش برایش می‌خرید، کجا؟ این مقایسه‌ها حتی باعث شده ‌بود خیلی وقت‌ها با همسرش کارشان به قهر و دلخوری بکشد. تا روزی که بلاگر محبوبش خبر جدایی‌اش را استوری کرد و فهمید تمام این مدت شاهد نمایشی بوده که پشت صحنه‌اش از آنچه روی صحنه جریان داشت بسیار متفاوت بوده.

نمایشی از یک زندگی آرمانی    
بلاگرهای فضای مجازی اغلب اوقات یک زندگی آرمانی را پیش چشم مخاطبان‌شان به تصویر می‌کشند. وقتی وارد صفحات‌شان می‌شوی، احساس می‌کنی اینجا همه چیز در ایده‌آل‌ترین شکل ممکن قرار دارد. زن و شوهرهایی مرتب و اتوکشیده که انگار همین الان از آرایشگاه آمده‌اند و قرار است به یک مهمانی رسمی یا حتی یک عروسی بروند. لباس‌ها و سر و روی مرتب و آراسته‌شان می‌تواند تو را به یاد مهمانان عروسی بیندازد. اما ظاهرا آنها در خانه هستند و قرار نیست جایی بروند! یا در نهایت قرار است میزبان چند نفر مهمان باشند؛ ‌مهمانانی که برایشان میزی شاهانه چیده‌اند و انواع و اقسام غذاها در میزشان با بهترین فرم ممکن چیده شده است. این زوج‌ها همیشه به هم لبخند می‌زنند و نگاه‌شان به هم عاشقانه است. انگار در زندگی آنها ردپایی از اختلافات و دعواهای زن و شوهری وجود ندارد!‌ همچنان‌که ظاهرشان در تمام ریلزها و استوری‌های به نمایش گذاشته شده به‌غایت موزون است!

اینجا یک نمایش است!   
حتما شما هم شنیده‌اید که « باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید»؛ این جمله وقتی پای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به میان می‌آید بسیار جدی‌تر می‌شود. اصلا ویژگی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی این است که افراد را به داشتن یک زندگی نمایشی ترغیب می‌کند. اغلب آنهایی که در چنین فضایی فعالند به‌دنبال آن هستند تا خوشبختی‌ها و موفقیت‌های‌شان را به نمایش بگذارند و به رخ دیگران بکشند. رفته‌رفته این رفتار به یک عادت و یک اعتیاد منتهی می‌شود و کار به جایی می‌رسد که نمایش بخش‌های مثبت و خوب زندگی به جزئی از روزمرگی‌های افراد تبدیل می‌شود و همه زندگی‌شان در این مسیر قرار می‌گیرد تا عطش لایک و فالوئرشان آرام گیرد. این ماجرا به‌خصوص وقتی به درآمدزایی و درخواست‌های آگهی می‌رسد می‌تواند جذاب‌تر هم بشود و افراد را بیشتر به سمت و سوی زندگی نمایشی هدایت کند؛‌ سبکی اززندگی که هم آرامش خود بلاگرها را می‌گیرد و هم زندگی دنبال کنندگان آنها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. 

شمشیری دو لبه    
فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند تعاملات ما را تسهیل کنند و حتی در حوزه‌های اقتصادی به ما کمک می‌کنند تا کسب و کار خودمان را راه بیندازیم و درآمد داشته باشیم. در کنار تمام این منافع و مزایا اما حضور فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی قواعد خاص خودش را دارد و اگر ما به این قوانین آگاه نباشیم می‌تواند روی روابط خانوادگی و به‌خصوص روابط زوجین با یکدیگر و همچنین روابط والدین و فرزندان تاثیرات منفی زیادی داشته باشد و زوج‌ها را به سمت اختلافات عمیق، فاصله روحی و عاطفی، ارتباطات خارج از خانواده، ‌هنجار شکنی‌های عاطفی و رفتاری و درنهایت طلاق عاطفی و حتی جدایی پیش ببرد.

کاهش گفت‌وگو و تعامل میان زوج‌ها   
حضور افراطی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موجب شود زوجین زمان کمتری را به یکدیگر اختصاص دهند و بیشتر اوقات سرشان در فضای مجازی باشد و در شبکه‌های اجتماعی بچرخند. این مسأله در صورت تداوم به کاهش گفت‌وگو و تعاملات میان زوجین منتهی می‌شود و با کاهش گفت‌وگو، شعله‌ور شدن اختلافات، امری دور از انتظار نیست، به‌خصوص این‌که این زوج‌ها در معرض داده‌هایی قرار دارند که موجب می‌شود انتظاراتی غیرواقعی از هم داشته باشند؛ ‌انتظاراتی که از مسیر همین حضور درفضای‌مجازی و شبکه‌های‌اجتماعی و بازدید از زندگی نمایشی بلاگرها و دیگر افراد فعال دراین فضا به آنها القا شده‌است. براساس پژوهش‌ها در زمان حال، ارتباطات کلامی در درون خانواده به ۱۵ تا ۱۷ دقیقه در روز رسیده که خود منجر به کاهش صمیمیت و بروز اختلافات زناشویی و خانوادگی می‌شود. 

زمینه‌سازی برای خیانت
حضور در فضای مجازی می‌تواند به برقراری ارتباطاتی منتهی شود که شاید در نگاه نخست با تصور این‌که این ارتباطات مجازی است و خیلی نباید آن‌را جدی بگیریم از آن عبور کنیم اما این ارتباطات می‌تواند رفته‌رفته بر زندگی زناشویی ما تاثیر بگذارد و ما را از همسرمان دور کند؛ به‌خصوص این‌که هیچ انسانی کامل نیست و همه زندگی‌ها نواقصی دارد. حضور افراطی در فضای مجازی و ارتباطات مجازی اما ممکن است این احساس را در فرد به‌وجود بیاورد که با انسان کاملی روبه‌روست و اگر با او زندگی می‌کرد به مشکل برنمی‌خورد!
براساس پژوهش‌ها در ۲۰ تا ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق در دادگاه‌های خانواده کشور، کلمه فیسبوک ذکر شده و ۵۶ درصد طلاق‌ها مستقیم یا غیر‌مستقیم با شبکه‌های اجتماعی مرتبط است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها