تهیه‌کننده سریال انقلاب دوم در گفت و گو با «جام‌جم»:

هزاران موضوع بکر برای بازخوانی تاریخ داریم

سریال «انقلاب دوم» از ابتدا روایتگر قصه دوجوان از خاستگاه‌های مختلف اعتقادی و اجتماعی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ناچار می‌شوند به سفرهایی بروند که برخی رازها برای‌شان آشکار می‌شود. روایت از یک‌سو ماجرای سفارت آمریکا در قامت یک لانه جاسوسی و تسخیر آن است و ازطرف دیگر، تلاش احزاب تجزیه‌طلب کومله و دموکرات برای تجزیه ایران آن هم در ابتدای انقلاب به نمایش گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۱۴۲۸۲۴۱
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
اتفاق‌های سال گذشته و برخی ناشناخته‌ها برای نسل جوان، این مسأله را بیشتر از قبل نشان داده که برای تبیین تاریخ، نیاز به بازخوانی آن به شیوه‌های مختلف داریم. به نظر می‌رسد سریال انقلاب دوم یکی از همین بازخوانی‌هاست که تلاش کرده روایتی درست و دست اول از تجزیه‌طلبان اوایل انقلاب به مخاطبان ارائه کند. محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سریال انقلاب دوم که تجربه کارهایی مثل نردبام آسمان، مردان آنجلس و مریم مقدس را در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگوی خود با جام‌جم به برخی الزامات تولید کارهای تاریخی اشاره کرده و تاکید می‌کند که هزاران موضوع برای پرداختن به دوران بعد از انقلاب وجود دارد که می‌توان فیلم و سریال از آن ساخت تا نسل جوان با اتفاقات بعد از انقلاب آشنا شوند. در‌خصوص پرداختن به مسائل بعد از انقلاب در این سریال به جام‌جم می‌گوید: به‌هر حال انقلاب دوم یک بحث کلان‌تری دارد که به اتفاقات بعد از انقلاب می‌پردازد. در واقع انقلاب اول ما رفتن شاه و برقراری جمهوری اسلامی با آرای مردم بود. اتفاقات بعد از آن، در قالب انقلاب دوم مطرح می‌شود. با توجه به رصدی که از شبکه‌های بیگانه و معاند می‌شود ــ که تعدادشان هم کم نیست _ متوجه شدیم که عمده تأکید آنها روی تجزیه و خودمختاری ایران است و به نوعی چشم این را ندارند که نظام جمهوری اسلامی را به این شکل ببینند که قومیت‌ها در آن وحدت دارند و یکصدا هستند. سریال انقلاب دوم پاسخ کوچکی است که از سوی هنرمندان، به خارج از این مرز و بوم ارائه می‌شود. از طرف دیگر، تجدیدخاطری برای مردم خودمان است که فکر نکنند اگر آمریکا یا کشور‌های اروپایی در باغ سبز به آنها نشان دهند، به معنای این باشد که به فکر آنها هستند.
   
منابع و مستندات سنگین برای تولید سریال 
وی ادامه می‌دهد: این کشور‌ها همان نگاهی را که در غزه دارند، به ایران خواهند داشت. به هر حال آمریکا به‌تنهایی قوانینی که به نفع فلسطینی‌ها باشد را وتو می‌کند و اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین منفعتی برای مردم مظلوم غزه اتفاق بیفتد. در این شرایط، پخش این نوع سریال‌ها از رسانه‌ملی لازم و ضروری است. آنچه ما در انقلاب دوم می‌گوییم، یک مستند واقعی تاریخی است و از تخیل برنیامده. برخلاف تمام کار‌هایی که آن طرف ایران می‌کنند و با تخیل خود به مسائل می‌پردازند، آنچه شبیه به انقلاب دوم ساخته می‌شود، نظام‌مند و بر‌اساس مستندات است. این سریال منابع تحقیقی و پژوهشی سنگینی را پشت‌سر گذاشته است. از نظر مدیران رسانه‌ملی و خود آقای شمقدری، نیاز بود که مجدد با یک نگاه مستقل‌تر و کم کردن حواشی و زوائد کار به نمایش گذاشته شود، چرا که در شرایط فعلی نیاز بود بیشتر به آن پرداخته شود.
علی‌اکبری درخصوص اهمیت پرداختن به نقاط حساس تاریخ و تبیین آن برای مخاطبان، تأکید می‌کند: به نظرم در شرایطی هستیم که تولیدات این‌چنینی ــ چه تولیدات پیش از این و چه آنهایی که به‌تازگی به تولید رسیده ــ بیشتر باید از رسانه‌ملی پخش شود تا ذهنیتی برای جوانان و نوجوانانی باشد تا برای آنها که در اوایل انقلاب نبودند و نگاه منفی تجزیه‌طلبان را ندیدند، آگاهی‌بخش باشد. تلاشی که بیگانگان در نقاط مختلف کشور ما به‌خصوص استان‌های مرزی دارند، ایجاد یک تفرقه و نفاق بین مردم خوب استان‌های مرزی با دیگر مردم کشور است. این از روز اول بوده و هنوز هم ادامه دارد. کما این‌که این روزها حادتر هم شده است. شاید مردم ندانند که حزب‌های ایجاد شده در اوایل انقلاب به چه صورت بودند و چه می‌شود که آمریکا پشت منافقین می‌ایستد. این گروه‌ها به نوعی وابسته به امپریالیسم غرب هستند. این تلنگری برای مسئولان کشور و مردم است که مراقب باشیم و فریب رسانه‌های بیگانه را نخوریم. آنها اگر منفعتی نداشته باشند، علیه نظام فیلم نمی‌سازند و صحبت نمی‌کنند. آنها به‌دنبال منافع خودشان هستند که منافع هم روشن و مشخص است و حاضر هستند برای آن هزینه بپردازند.

چرا باید تاریخ را بازخوانی کرد؟
این تهیه‌کننده درخصوص ضرورت بازخوانی تاریخ و دغدغه خودش برای تولید آثار این‌چنینی هم عنوان می‌کند: تاریخ هر کشور جزو زندگی و فرهنگ آن کشور است. من به‌عنوان تهیه‌کننده همیشه این دغدغه را داشتم که کار‌های قرآنی بسازم تا جوانان از عظمت قرآن آگاه شوند یا کار‌های تاریخی که حرفی برای گفتن دارند را تولید کنم. مثلا من تاکنون سمت دوران قاجار نرفته‌ام، چون احساس می‌کنم این دوران دیگر تمام شده و بهتر است به مسائل دیگر تاریخ پرداخته شود. به نظرم اتفاقات دیگری داشتیم که باید به آن پرداخته شود. آنچه کم کاری شده، در مقطع انقلاب و بعد از آن است که به‌طور جامع باید به آن پرداخته شود. حداقل یک هزار موضوع می‌توان تعریف کرد که فرهنگ ایثار، شهادت، جهاد و سازندگی یا سبک زندگی اسلامی را نشان دهد. وی تاکید می‌کند: موضوع‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانیم در ارتباط با آن، سریال‌هایی را با گفتمان خودمان بسازیم. وی درخصوص خاکستری بودن نقش‌های سریال، این مسأله را عامدانه دانسته و می‌گوید: این کار را کردیم تا سؤال برای مخاطب ایجاد شود که قرار است با کدام شخصیت همذات‌پنداری کند و قهرمان را از قسمت اول مشخص نکردیم. این نگاه آقای شمقدری بود. تلاش کردیم به‌طور کلی نگاهی مستندگونه به تاریخ داشته باشیم و به آن وفادار بمانیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها