تیم‌های‌کشتی‌‌و‌شطرنج، ایران را به رده هفتم بازی‌های آسیایی رساندند

روز طلایی اردوی ایران

بعد از گذشت حدود دو هفته از شروع بازی‌های آسیایی هانگژو، کاروان ایران تا قبل از بازی‌های دیروز ۹ مدال طلا کسب کرده بود و همه منتظر دو رقمی شدن طلاهای کاروان ورزش ایران بودند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، طلای دهم به نام تیم‌ملی کشتی آزاد ایران زده شد و بعد از آن نیز روزی طلایی برای کاروان ایران رقم خورد.
کد خبر: ۱۴۲۵۱۵۳

شاگردان پژمان درستکار که دیروز در چهار وزن فینالیست شده بودند، توانستند در سه وزن طلا کسب کنند. در ادامه نوبت به رقم خوردن یک اتفاق تاریخی دیگر بود تا تیم شطرنج ایران برای اولین بار به مدال خوشرنگ طلا برسد. بدون شک بزرگ‌ترین حسرت ایران در بازی‌های روز گذشته، فینال کبدی مردان بود که با ناداوری مشخص و واضح، دست تیم ایران را از مدال طلا کوتاه کرد. 

عملکرد درخشان شاگردان پژمان 

‌گرچه تیم‌ملی کشتی‌ آزاد در دو وزن نخست فقط به یک مدال نقره توسط رحمان عموزاد رسید، اما همه می‌دانستند که چهار وزن دوم می‌تواند جور خیلی از رشته‌ها را بکشد و در عرض چند ساعت، همین مساله نیز به خوبی تایید شد. یونس امامی اولین کشتی‌گیری بود که چراغ را روشن کرد. کشتی‌گیر وزن ۷۴کیلوگرم تیم‌ملی با پشت سر گذاشتن حریفانی از قرقیزستان، چین و تاجیکستان، راهی دیدار نهایی شد. امامی که در مسابقات جهانی از رسیدن به مدال طلا بازمانده بود، در بازی فینال بازی‌های آسیایی توانست حریفش از چین را با نتیجه قاطع ۹بر صفر شکست د‌هد و تعداد طلاهای کاروان ایران را دو رقمی کند.  به گزارش خبرنگار اعزامی جام‌جم به هانگژو، یونس امامی پس از کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: خدا را شکر، ان‌شاءا... مردم عزیز کشور هم از این مدال طلا خوشحال شده باشند. وقتی در مسابقات جهانی اتفاقات خوبی برایم رخ نداد به اینجا آمدم تا بتوانم جبران کنم و امیدوارم توانسته باشم مردم را از خودم راضی کنم.‌ امامی با اشاره به توقع مردم از کشتی گفت: توقع مردم به حق است و از کشتی توقع دارند. این را دیگر همه می‌دانند و ما هم همه تلاش‌مان را برای دل مردم می‌کنیم تا شرمنده‌شان نباشیم.
بعداز امامی نوبت به کاپیتان تیم‌ملی ایران یعنی حسن یزدانی رسید. قهرمان دورقبل این بازی‌ها، روزگذشته در وزن ۸۶کیلوگرم سه رقیب خود از قرقیزستان، ترکمنستان و مغولستان را با نتیجه مشابه ۱۰بر صفر شکست داد و به بازی فینال رسید. یزدانی در دیدار نهایی هم حریف هندی‌اش را با همین نتیجه شکست داد و به مدال طلا رسید. 
دیگر طلای تیم‌ملی کشتی‌ آزاد ایران را امیرحسین زارع کسب کرد تا روزهای درخشان وخوبش همچنان ادامه‌دار باشد. کشتی‌گیر سنگین وزن ایران خیلی راحت حریفان خود از پاکستان، چین و قرقیزستان را از پیش رو برداشت تا در فینال مقابل حریفی از مغولستان قرار بگیرد. او در بازی نهایی هم کار چندان سختی نداشت و با پیروزی ۷ بر صفر، دوازدهمین طلای کاروان ایران را کسب کرد. بدون شک زارع در حال سپری کردن بهترین روزهای دوران ورزشی‌ خود است. او همین ۲۰روز پیش نیز توانسته بود مدال طلای مسابقات جهانی را در صربستان به دست آورد.
تنها ناکام روز گذشته تیم‌ملی کشتی، مجتبی گلیج در وزن ۹۷کیلوگرم بود که بعد از شکست دادن رقبای خود در فینال مقابل احمد تاج‌الدینوف، کشتی‌گیر روسی‌الاصل و قهرمان جهان از بحرین قرار گرفت. با توجه به این‌که تاج الدینوف همین دو هفته پیش توانست به مدال طلای این وزن در مسابقات جهانی بلگراد برسد، مشخص بود گلیج کار سختی در بازی فینال دارد. او در نهایت با نتیجه ۶ بر یک مغلوب این کشتی‌گیر شد و به مدال‌نقره‌رسید. 

تاریخ‌ساز مثل «شطرنج»

بدون شک یکی از به یاد ماندنی‌ترین طلاهای این دوره از بازی‌ها را باید به نام تیم شطرنج ایران نوشت. دور نهم و پایانی رقابت‌های تیمی شطرنج روز گذشته در برج بازی‌های فکری هانگژو برگزار شد و تیم ایران به مصاف کره‌جنوبی رفت. تیم شطرنج ایران تا پیش از این بازی در صدر جدول قرار داشت و مدالش قطعی شده بود اما برای کسب خوشرنگترین مدال رقابت‌ها باید کره‌جنوبی را شکست‌می‌داد. تیم‌ملی شطرنج ایران با ترکیب پرهام مقصودلو، محمدامین طباطبایی، پویا ایدنی و بردیا دانشور مقابل کره‌جنوبی‌ صف آرایی کرد. پویا ایدنی، نخستین شطرنج‌باز ایران بود که توانست به راحتی حریف خود گواین از کره‌جنوبی را شکست دهد و اولین پیروزی تیم ملی را به ثبت برساند. سوپر استاد بزرگ پرهام مقصودلو توانست به راحتی لی از کره‌جنوبی را شکست دهد و دومین پیروزی تیم‌ملی را به دست آورد. سوپر استاد بزرگ محمدامین طباطبایی با پیروزی مقابل کوان سومین برد ایران را رقم زد. بدین ترتیب ملی‌پوشان شطرنج ایران در دور نهم و پایانی رقابت‌های تیمی بازی‌های آسیایی هانگژو، با پیروزی مقابل کره‌جنوبی بالاتر از قدرت‌های آسیا و جهان مقتدرانه به مقام قهرمانی رسیدند و توانستند اولین طلای تاریخ شطرنج ایران در بازی‌های آسیایی را به دست آورند. شطرنج ایران پیش از این در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه فقط در ماده تیمی مختلط موفق به کسب یک مدال برنز شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها