مسعود محجل امامی، عضو هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل ایران بیان کرد؛

هدررفت سرمایه‌گذاری در صنعت لوله و پروفیل فولادی

در جلسه هم‌اندیشی معاونان و کارشناسان سازمان صمت آذربایجان شرقی و واحدهای تولیدی؛

مشکلات تخصیص سهمیه ورق به تولیدکنندگان لوله و پروفیل مورد بررسی قرار گرفت

مدیران واحدهای تولیدکننده لوله و پروفیل آذربایجان شرقی برای حل مشکل اختصاص سهمیه ورق فولادی این واحدها به هم‌اندیشی با مدیران سازمان صمت استان پرداختند.
کد خبر: ۱۴۲۴۴۲۸
نویسنده بهروز فروغی

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: عضو هیئت‌رئیسه انجمن فولاد آذربایجان در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک اعیاد ربیع‌الاول گفت: یکی از خواسته‌هایی که تولیدکنندگان دارند تخصیص سهمیه بر اساس صورت‌های مالی است چرا که صورت‌های مالی به خوبی نشان می‌دهد که آیا واحد تولیدی فعالیت می‌کند یا خیر. در آذربایجان شرقی هیچ واحدی سهمیه خود را در بازار آزاد به فروش نمی‌رساند اما در سایر استانها شایداین اتفاق می‌افتد و بنده درخواست می‌کنم برای تشویق واحدهایی که در استان که شفاف فعالیت می‌کنند، میزان سهمیه آن‌ها ۱۰ درصد افزایش یابد.

یعقوب دلال قدیم گفت: 725 هزار تن در سامانه بهین یاب درخواست برای ورق فولادی ثبت شده است در صورتیکه کل عرضه فولاد مبارکه 300هزار تن است. باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود تا حداقل به واحدهایی که صادرات دارند متناسب با میزان صادرات، مجوز واردات ورق فولادی اختصاص داده شود تا بازارهای هدف خود را از دست ندهند. در حال حاضر در کشور روسیه کارخانه سروستال حاضر است نزدیک به 200 هزار تن ورق فولادی به کشور ما صادر کند که هزینه تمام‌شده آن از ورقی که فولاد مبارکه عرضه می‌کند ارزان‌تر خواهد بود.

مدیرعامل فولاد ماهان ضمن اشاره به اشباع تولید لوله و پروفیل  در آذربایجان شرقی و کل کشور و عدم نبود ورق به عنوان مواد اولیه مورد نیاز گفت: سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی  باید به سمت صنایعی مانند مس هدایت شود که هنوز اشباع‌نشده و موجب رکود سرمایه نمی‌شود. باید از صدور پروانه بهره برداری، توسعه یا جواز تاسیس ممانعت شود زیرا هرگونه سرمایه گذاری موجب هدر رفت سرمایه خواهد شد همانطور که اقدام در خصوص مجوز برخی مقاطع گرفته شده است و تا در دو سال آینده میزان تولید ورق افزایش یابد.

وی افزود: واردات ورق می‌تواند موجب کاهش قیمت آن شده و نیاز تولیدکنندگان به مواد اولیه را نیز رفع کند چراکه در حال حاضر سهمیه که به بسیاری از واحدها تعلق می‌گیرد ١٥ درصد ظرفیت پروانه آن‌هاست که از این میزان نیز بورس حدود ٥٠ درصد به آن‌ها اجازه خرید میدهد . در نتیجه واحدها با درصد پایینی از ظرفیت خود مشغول تولید هستند که سودآوری آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مدیرعامل آهن فولاد ماهان در این جلسه با اشاره به ایرادات سامانه جامع تجارت در ثبت اطلاعات تجار گفت: زمانی که واحدهای تولیدی در خریدوفروش متضرر می‌شوند کسی سراغشان را نمی‌گیرد اما وقتی درصدی به سود می‌رسند هر روز نمایندگان سازمان برای بررسی  به واحدها سر می‌زنند. باید به صورتی برنامه‌ریزی شود که برای محاسبه قیمت، آخرین قیمت ورق خریداری شده از بورس تا یک ماه به‌عنوان قیمت مرجع شناخته شود.

دلال قدیم گفت: واردات ورق از روسیه ارزان‌تر از فولاد مبارکه به دست می‌آید و تشکیل کنسرسیوم واردات در انجمن فولاد می‌تواند این امر را تسهیل و تسریع کند.

عضو هیت رئیسه انجمن عرضه سبدی و اجباری ورق به تولید کنتده که مورد نیازش نیست را معضل بزرگ کارخانجات لوله و پروفیل نام برد و افزود: این موضوع باعث انباشت ورق و سرمایه درکارخانجات گردیده است و خواستار اجازه فروش و یا تهاتر با مجوز کمیته فولاد هستیم.

معاون امور صنایع سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: طبق قانون در حال حاضر نمی‌توان در اعطای مجوزهای کسب‌وکار به دلیل اشباع بودن محدودیت ایجاد کرد اما می‌توان دریافت مجوز در این حوزه را مشروط به تأمین مواد اولیه آن کرد و این مسئله را به‌عنوان پیشنهاد به وزارت صمت ارائه خواهیم داد.

نادر اصغرپور با تأکید بر این مطلب که طرح مشکلات سهمیه از طرف مدیران واحدها اثرات مطلوبی دارد افزود: مشکلات احصاء شده عیناً در کمیته فولاد بررسی‌شده و پس از تصویب جهت اخذ مجوزهای لازم به وزارتخانه پیشنهاد خواهد شد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: کلیه واحدها بر اساس دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موظف هستند کالاهایی که مشمول ثبت در سامانه جامع تجارت را در این سامانه ثبت کنند. اگر تولیدکنندگان پس از ثبت اطلاعات در سامانه، از سوی خرده‌فروش‌ها و عمده‌فروش‌ها، اسناد الکترونیکی را مورد تائید قرار ندهند، شفافیت واحدهای تولیدی زیر سال خواهد رفت.

یوسف پایدار با اشاره به سهمیه‌های سبدی فولاد مبارکه گفت: تلاش می‌کنیم مجوز تهاتر از وزارتخانه دریافت کنیم و در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهیم یا از فولاد مبارکه اصفهان بخواهیم ورق مورد نیاز واحدها را تحویل دهد.

وی پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از طرف انجمن فولاد آذربایجان برای واردات را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با تشکیل این کنسرسیوم مجوز واردات به انجمن داده می شود تا انجمن مستقیما اقدام به واردات کند و ما نیز این پیشنهاد را در وزارتخانه پیگیری خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه، تولیدگنندگان مسائل و مشکلات خود در خصوص اختصاص سهمیه ورق فولادی و راهکارهای پیشنهادی خود را مطرح کردند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها