مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه‌ملی با اشاره به تایید بیش از ۱۰۰ از ۸۰۰ طرح رسیده به این دفتر:

شرط همکاری، درک واقعیات انقلاب اسلامی است

نشست خبری مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه‌ملی صبح روز گذشته در ساختمان معاونت سیما برگزار شد. در این نشست که با حضور اهالی رسانه همراه بود، حسین اسدی‌زاده، مدیر کل ضمن ارائه توضیحاتی درباره آخرین فعالیت‌های این دفتر به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. اکرم صادقی(مدیر تولید، تامین و بررسی فیلمنامه)، جبرئیل نجفی(مدیر ایده، پژوهش و اقتباس) و سیدابوالقاسم صالحی‌زاده(مدیر باشگاه رشد دفتر فیلمنامه رسانه‌ملی) از دیگر حاضران این جلسه بودند‌.
نشست خبری مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه‌ملی صبح روز گذشته در ساختمان معاونت سیما برگزار شد. در این نشست که با حضور اهالی رسانه همراه بود، حسین اسدی‌زاده، مدیر کل ضمن ارائه توضیحاتی درباره آخرین فعالیت‌های این دفتر به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. اکرم صادقی(مدیر تولید، تامین و بررسی فیلمنامه)، جبرئیل نجفی(مدیر ایده، پژوهش و اقتباس) و سیدابوالقاسم صالحی‌زاده(مدیر باشگاه رشد دفتر فیلمنامه رسانه‌ملی) از دیگر حاضران این جلسه بودند‌.
کد خبر: ۱۴۱۲۵۱۹
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

در ابتدای نشست حمید خواجه‌نژاد، مدیر روابط‌عمومی سیما به عمر ده‌ماهه این مرکز اشاره کرد و در ادامه حسین اسدی‌زاده، مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه‌ملی گفت: در شهریور ۱۴۰۱ از ما خواسته شد به اداره تلویزیون اضافه شویم و دفتر فیلمنامه را ذیل معاونت سیما در در رسانه‌ملی ایجاد کنیم. این مرکز براساس سیاستی در رسانه‌ملی ایجاد شد که متن را از تولید و تولید را از پخش جدا کند و مستقل شود.

استقبال از همکاری با فیلمنامه‌نویسان متعهد
وی افزود: ماموریت این مرکز این است که همه متون نمایشی تلویزیون را رصد و ارزیابی کند. در عرصه نگارش گرفتار سلیقه بودیم و ما سعی کردیم تاثیر سلیقه را کم کنیم. بیش از ۸۰۰ طرح رسیده که براساس آیین‌نامه دریافت و بررسی کردیم. این روند به صورت دیجیتال و استاندارد انجام می‌شود. از این میان ۱۰۰ طرح آماده نگارش فیلمنامه شده است. از همکاری با تمامی فیلمنامه‌نویسان و صاحبان ایده متعهد و نیز سوژه‌های مغفول‌مانده، استقبال می‌کنیم و ملاک همکاری‌مان اولویت‌بندهاى ۱۲گانه سند تحول و واقعیات انقلاب اسلامی است.
اسدی‌زاده ادامه داد: در واقع دو مولفه داشتیم. کارها مربوط به انقلاب اسلامی و ریشه در انقلاب اسلامی داشته باشد و همچنین تکراری نباشد.
وی درباره پروسه به تولید رسیدن طرح‌ها هم گفت: در حال حاضر در آغاز مسیر نگارش فیلمنامه‌ها هستیم. البته کارهای مختلفی هم در حال نگارش بوده و هست‌. سعی کردیم نگاه ما مبتنی‌بر رعایت عدالت باشد و هرکسی بخواهد برای صداوسیما طرحی بفرستد، می‌تواند براساس این آیین‌نامه آن را ارسال کند تا بعد از بررسی طرحش وارد فرآیند گردش نگارش فیلمنامه می‌شود.
اسدی‌زاده در ادامه درباره بخش اقتباس در این اداره‌کل هم یادآور شد: در بخش ایده و اقتباس قرار است چنین آثاری سامان یابد البته نه این‌که پیشتر نبوده اما می‌خواهیم سامان بهتری یابد. در بخش پژوهش هم قرار است رابطه مفاهیم مرتبط با انقلاب اسلامی و فیلمنامه‌ها روشن شود.
وی با اشاره به دورنمای این اداره‌کل تصریح کرد: هدف این است که فیلمنامه‌نویسان در کل کشور شناسایی شوند. پروژه‌ای به نام «اطلس فیلمنامه‌نویسان ایران» هم تعریف شده است. کارگروه‌های متعددی نیز در استان‌های مختلف برای همین منظور راه‌اندازی شده است.
اسدی‌زاده همچنین به شناسایی فیلمنامه‌نویسان در ایران و در مراحل بعد از آن در جهان اسلام، منطقه و جهان اشاره کرد.
وی اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم که به یک بنگاه واقعی نگارش متن تبدیل شویم. حدودا روزی شش طرح به ما می‌رسد اما خیلی از آنها به موقعیت ایران امروز و مردم ارتباطی ندارد یا تکراری است. همه دوستان من را به فعالیت در حوزه فیلمنامه می‌شناسند و تلاش‌مان این است که به فیلمنامه هویت ببخشیم.

هر هفته ۲ فیلمنامه
مدیر ‌کل دفتر فیلمنامه رسانه‌ملی تصریح کرد: خواهشم این است که همه فیلمنامه‌نویسان به ما کمک کنند. کار سختی به ما سپرده شده است اما فکر می‌کنم اتفاق خوبی رخ خواهد داد. تعهد ما این است که هفته‌ای دو فیلمنامه را شروع کنیم و حدود ۲۰ تا ۳۰ هفته طول می‌کشد که یک فیلمنامه در مرحله متن به خروجی برسد.
وی با اشاره برخی حواشی عنوان کرد: هیچ توقفی در کارها وجود ندارد. هیچ ممیزی غیرحرفه‌ای وجود ندارد. حتما کار ما هم نقایصی دارد اما همه واسطه‌ها و شوراهای غیرکارشناسی کنار رفته است.
اسدی‌زاده گفت: از این‌که فیلمنامه‌ها و سریال‌ها به شخصیت‌ها، روایت‌ها و موقعیت‌های خاص محدود شده، خیلی ضربه خورده‌ایم. می‌خواهیم مردم بیشتری مخاطب ما باشند. پروژه‌ای متوقف نشده، یعنی بی‌دلیل متوقف نشده و نخواهد شد. اگر احساس شده تلویزیون در زمینه تولید کند شده، یک دلیلش این است که تلویزیون به لحاظ مالی دستش خالی است. در همین فضا فیلمنامه‌های «سعدی»، «خواجه‌نصیر» و «پوریای ولی» نوشته شده اما تلویزیون به لحاظ مالی و بودجه‌ای نمی‌تواند اینها را تولید کند که اگر بتواند، اتفاق خوبی است. البته تلویزیون در همه دنیا در حال رکود است و همه سیستم‌های برودکست در جهان در مرحله گذار به فضای مجازی و رسانه‌های نوین است.
اسدی‌زاده در ادامه یادآور شد: بیشتر طرح‌هایی که به من رسیده، مربوط به خانواده و دعوای خانوادگی است و هنوز فکر می‌کنیم مردم فقط سر ارثیه با هم دعوا می‌کنند. در کشور ما یک اتفاق سیاسی مثل اغتشاشات رخ داده و شاید طرح‌های مرتبط با اغتشاش به ۱۰ تا هم نمی‌رسد. متاسفانه بخش زیادی از طرح‌هایی که می‌رسد در آنها نوشته شده، براساس فلان سریال و البته از آنها ضعیف‌تر است اما همه تلاش ما این بوده که به فیلمنامه و فیلمنامه‌نویس هویت بدهیم.
مدیر مرکز فیلمنامه رسانه‌ملی همچنین از همکاری بیشتر فیلمنامه‌نویسان با این مرکز گفت و بیان کرد: همه فیلمنامه‌نویسانی که مدتی پیش در سازمان صداوسیما با آنها جلسه داشتیم و رسانه‌ای شد به نوعی با ما همکاری دارند. همچنین از میان کسانی که آثاری از آنها در دست داریم، می‌توان به آقایان تراب‌نژاد، مرادپور، شیرزاد و قاسمعلی اشاره کرد.

پاسخگوی همه هستیم
اکرم صادقی، مدیر تولید تامین و بررسی فیلمنامه هم با اعلام شماره تماس ۰۹۳۶۴۵۱۲۵۹۰ به ارتباط با فیلمنامه‌نویسان برای بررسی طرح‌های‌شان در پیام‌رسان «بله» اشاره کرد. البته قرار است سامانه‌ای برای دریافت و ثبت طرح‌ها معرفی شود.
وی افزود: کسانی که فیلمنامه‌ها را بررسی می‌کنند از اساتید فیلمنامه‌نویسی یا فیلمنامه‌نویس هستند. ما به تک‌تک طرح‌های رسیده، پاسخ می‌دهیم. برای مثال به صورت مکتوب دلایل رد فیلمنامه را برای‌شان ارسال می‌کنیم یا اگر مشروط باشد هم دلایل را توضیح می‌دهیم تا در صورت اصلاح، کار شود. تاکنون ۱۰۰ طرح در حال کار است. متاسفانه طرح‌هایی که دریافت می‌شود، بیشترشان فاقد پشتوانه پژوهشی است و از روی سریال‌های دیگر نوشته شده است.
جبرئیل نجفی، مدیر ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه‌نویسی هم عنوان کرد: یکی از وظایف عمده ما این است که به ایده‌های مغفول مانده و موقعیت‌های دراماتیک انقلاب اسلامی بپردازیم.
وی با توضیح پژوهش برای فیلمنامه و برخی از این موارد، افزود: یکی از موضوعاتی که روی آن کار می‌کنیم، فیلمنامه‌نویسی گروهی است که در ایران چندان جا نیفتاده است. اقتباس، محور دیگری است که دوستان فیلمنامه‌نویس و نشرها اثری را برای اقتباس معرفی می‌کنند یا ما پیشنهاد می‌دهیم. فکر می‌کنم تا چند وقت دیگر سه چهار اقتباس خوب وارد مرحله فیلمنامه‌نویسی شود.
سیدابوالقاسم صالحی‌زاده، مدیر باشگاه رشد دفتر فیلمنامه رسانه‌ملی هم با اشاره به کارگاه‌های متفاوت و دسته‌بندی‌های مختلف این مرکز گفت: در مورد موضوع تاکیدمان بیشتر بر محورهای ۱۲ گانه است.
وی در پایان بیان کرد: از ۱۲۰ طرح، ۶۰ طرح تکلیفش مشخص شده است و ۶۰ طرح دیگر برای بررسی دست ماست.

عناوین طرح‌هایی تازه در دفتر فیلمنامه‌نویسی
اسدی‌زاده در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره محور طرح‌هایی که تاکنون تایید شده‌، عنوان کرد: ملودرام‌های خوبی را داشتیم که متناسب با دغدغه‌های مردم است. تاریخ انقلاب اسلامی، تسخیر لانه جاسوسی و شهدا هم محورهایی است که تا امروز طرح‌های خوبی درباره‌شان نوشته شده است. همچنین اثری با نام «رویانا» داریم که ویژه مخاطبان کودک و نوجوان است و درباره حیوانی است که شبیه‌سازی شد. کار دیگری مرتبط با محیط زیست است که آن هم ویژه مخاطبان کودک است. طرح‌های خوبی درخصوص شهدا و دانشمندان، پیشرفت‌های کشور و حوزه کودک و نوجوان دریافت کرده‌ایم. آخرین طرح خوبی که خواندم، درباره حاج‌عبدا... والی بود که بخشی از انقلاب اسلامی را می‌شد براساس آن روایت کرد. طرح دنباله برخی سریال‌های پرمخاطب هم ارائه شده است.
وی ادامه داد: به این ترتیب با تمهیداتی که اندیشه‌شده، می‌توان گفت سال آینده دست آنتن از نظر فیلمنامه پر خواهد بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها