در حسرت میوه
«جام‌جم» از بازار قیمت میوه‌جات در شروع تابستان ۱۴۰۲ گزارش می‌دهد

در حسرت میوه

کشت تابستانه در مشکلات

هر ساله در این روزها برای کشت تابستانه تصمیم‌گیری می‌شود. نوع کشت و مسأله تامین آب آن از سدهای محلی، مهم‌ترین محورهای کشت تابستانه است. یکی از مسائلی که ذهن کشاورزان را درگیر می‌کند، همین نوع کشت و تامین آب آن است.
هر ساله در این روزها برای کشت تابستانه تصمیم‌گیری می‌شود. نوع کشت و مسأله تامین آب آن از سدهای محلی، مهم‌ترین محورهای کشت تابستانه است. یکی از مسائلی که ذهن کشاورزان را درگیر می‌کند، همین نوع کشت و تامین آب آن است.
کد خبر: ۱۴۱۲۱۳۸
نویسنده حامد یوسفی | عضو اتاق اصناف کشاورزی

به هر حال، کشاورزان به تابستان نظر خاصی دارند و اهمیت آن کمتر از بهار نیست. تابستان به دلیل بهره‌مندی از آفتاب به ویژه در جنوب کشور موقعیت خوبی را در اختیار کشاورزان می‌گذارد. بر همین مبنا یکی از مهم‌ترین خواسته‌های صنفی تشکل‌های بخش کشاورزی، دیده شدن ظرفیت‌های اقتصادی تابستان در نظام برنامه‌ریزی بخش کشاورزی است. در کشورهایی مانند ترکیه در روزهای منتهی به تابستان، برنامه‌ریزی‌های گسترده ای صورت می‌گیرد. کشت گندم سیاه، پسته و انواع میوه مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد تا سبد اقتصاد ترکیه متنوع شود. در ایران کشت تابستانه شلتوک برنج و گندم مورد استقبال کشاورزان است و انتظار هم می‌رود دولت از آن حمایت کند. شلتوک پوشش برنج محسوب می‌شود که خواص بسیاری دارد. کشور می‌تواند از صادرات شلتوک برنج درآمد زیادی داشته‌باشد. ضوابط گمرکی این بخش هم تعریف شده و انتظار می‌رود از کشت برنج و استخراج شلتوک به عنوان صادرات غیرنفتی در سبد صادرات کشور حمایت شود اما در عمل کشت تابستانه شلتوک در بلاتکلیفی برنامه‌ریزی به سر می‌برد. کشاورزان باید در این فصل اقدامات اولیه به منظور کشت شلتوک را آغاز کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. کمترین انتظار از سازمان جهادکشاورزی و وزارت نیرو فراهم کردن هر چه سریع‌تر مقدمات کشت تابستانه به ویژه شلتوک است. تشکل‌های کشاورزی به همراه کشاورزان نهایت همکاری را در این خصوص به‌ویژه در انتهای حوزه آبریز مارون (ماهشهر و شادگان) انجام دادند. خوشبختانه با وجود بارش‌های پاییز و زمستان گذشته، امسال وضعیت ذخیره آب پشت سد مارون خوزستان در بهترین حالت ممکن قرار دارد اما با وجود گذشت یک ماه از درخواست‌های مکرر تشکل‌های کشاورزی و کشاورزان از وزارت جهادکشاورزی استان برای اعلام برنامه کشت تابستانه، تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته‌است. متاسفانه شعارهای غیرتخصصی کشت این محصول ارز آور و همچنین این فرصت‌سوزی، مانع صادرات آن به کشور عراق می‌شود. این کشور در فصل واردات، از شلتوک ایرانی استقبال کرده اما بعد از آن واردات را ممنوع می‌کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها