آیت الله صفایی بوشهری؛نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه بوشهر؛

برنامه ریزی برای بازار جهانی

صنایع دستی یکی از ثروت های بالقوه استان کرمانشاه است که همیشه با بی مهری مسئولین و عدم حمایت آنها روبرو بوده است، ثروتی که با ناکارآمدی نادیده‌گرفته شده و به خوبی از آن استفاده نمی شود.
کد خبر: ۱۴۱۰۸۴۰

جام جم آنلاین-فرحناز متعالی؛ نبود بازارچه متمرکز برای فروش محصول، بالابودن هزینه های شرکت در نمایشگاه تنها بخشی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان صنایع دستی در استان است و بنا برگفته برخی از این صنعتگران، اگر حمایت مسئولین در بخش نمایشگاههای خارجی را داشتند و مجبور نبودند با هزینه شخصی شرکت کنند برای شناساندن تولیدات داخلی وفروش محصولات، موفقیت های زیادی کسب می ش ولی تنها افرادی که کارت بازرگانی دارند می توانند تا حدودی از حمایت دولت استفاده کنند.

در نمایشگاههای داخلی نسبتا شرایط بهتری وجود دارد اما در کرمانشاه استقبال از تولیدات کمتر است و با قیمت بسیار پایینی، محصولات فروخته می شود.

صنعتگران براین باورند، مسئولین اگر بخواهند می‌توانند با وجود صنعتگران توانمند و فعال که در این عرصه وجود دارد، درآمدهای کلان ارزی داشته و در نتیجه مشکل بیکاری به راحتی شود.

از همین رو در بررسی هاو گفتگوهای انجام شده با تولید کنندگان و صنعتگران اغلب شاهد گلایه آنان از مسئولین می شویم.

یکی از بانوان فعال در عرصه هنری میناکاری که نخواست نامش فاش شود، با ابراز نارضایتی از بازار فروش، گفت: اگر به زودی اقدامات مثبتی در این زمینه صورت نگیرد با توجه به بالا بودن اجاره مغازه ها، مجبور است دست از کار بکشد در حالی که نان آور خانواده است.

یکی دیگر از فعالان مصنوعات چوبی با بیان اینکه قیمت چوب، به همراه هزینه تولید و اجاره کارگاه و فروشگاه بالا رفته، افزود: ما ناچاریم قیمت محصولات را به تناسب هزینه بالا ببریم و با توجه به عدم قدرت خرید مردم، میزان فروش کم می شود و اگر وضع به همین منوال پیش برود باید شغل دیگری را پیشه کنیم.

رزومه کاری ملاک مدیران شده است

یکی دیگر از صنعتگران که به شدت از مسئولین گلایه‌مند است، نیز گفت: مسئولین فقط به رزومه کاری خودشان فکر می‌کنند و به حمایت های سطحی در حد اهداء وام یا حمایت از چند کارگاه تولیدی بسنده می کنند. حمایت از تولید کننده در زمینه بیمه، قرار دادن مواد اولیه در دسترس تولید کننده با قیمت مناسب ، ایجاد بازار فروش در خارج و داخل کشور ، شناسایی سلیقه کشورهای هدف، رونق گردشگری که با رشد صنایع دستی نسبت مستقیم دارد وبه تولید کننده کمک می کند تا بداند چه محصولی را باید تولید کند، لازم است گسترش یابد.

وی ادامه داد: نمایشگاه های بین المللی هم بدون حمایت مسئولین بسیار هزینه‌بر است و ما قادر نیستیم با هزینه خودمان در نمایشگاه های خارجی شرکت کنیم، حتی در نمایشگاه های داخلی هم در بیشتر موارد هزینه به عهده تولید کننده است.

وی یادآور شد: وقتی کشور هدف را بشناسیم تاثیرات بزرگی را در ارائه محصول داریم .در اندونزی حصیربافی دیگر جذابیتی برای کشورهای هدف نداشت به همین دلیل با تغییر کاربری به جای تولید انواع سبد ها به تولید مبل روی آوردند و به شکل ناباورانه ای در این زمینه موفق شدند.

وی با تاکید براینکه تلاش مسئولین باید در جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم باشد تا صنایع دستی هم به موازات آن رشد کند، گفت: در دنیا ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی توانسته از طریق گردشگری و فروش صنایع دستی ثروت های هنگفتی را به همراه داشته باشد. اگر مسئولین ما هم بخواهند می‌توانند با وجود صنعتگران توانمند و فعال که در این عرصه داریم درآمدهای کلان ارزی داشته باشیم و مشکل بیکاری به راحتی حل خواهد شد.

تعطیلی کارگاه های تولیدی صنایع دستی

وی افزود: اکثر کارگاههای تولیدی تعطیل شده اند، حتی وام ها هم در اختیار تولیدکنندگان اصلی قرار نگرفته است و بیشتر آنها به کسانی داده شده که حتی کارگاه های تولیدی شان تعطیل است. برنامه ریزی های بی هدف و غلط ،علت اصلی ناکارآمدی صادرات ما است و با آمار و ارقام نمی توانیم ثابت کنیم سومین تولیدکننده جهان هستیم.

این صنعتگر یادآور شد، این آمار هیچ اعتباری ندارد و به این آمار به اصطلاح صادرات چمدانی را هم که مسافران به عنوان سوغات به خارج کشور می‌برند اضافه کرده‌اند.

صنعتگران ما به راحتی با ارائه رزومه کاری می توانند در کشورهای دیگر مثلاً کانادا به عنوان تولید کننده و کارآفرین اقامت بگیرند و به آنها ماهیانه ۱۰ هزار دلار تخصیص می دهند تا در سال به ۱۰۰ نفر آموزش بدهند.

نشان ملی که اعتباری ندارد

وی درباره شرایط دریافت نشان ملی برای کارهای فاخر تولیدی صنعتگران گفت: در مورد اعطای نشان ملی این شرایط در نظر گرفته می‌شود مرغوبیت, اصالت, خلاقیت و نوآوری , و احترام به مسائل مربوط به محیط زیست که این نشان می دهد باید برای صاحب اثر امتیازاتی را به همراه داشته باشد.

او افزود: متاسفانه در کشور ما این نشان فقط به عنوان یک مدرک در اختیار تولید کننده قرار می گیرد و عملاً کاربرد دیگر و امتیازی برای صاحب نشان ملی ندارد. حتی در اکثر موارد صنعتگر مجبور است کالایی را که نشانه ملی گرفته را بفروشد، در حالی که این آثار باید توسط مسئولین بایگانی و نگهداری شوند.

خرید زمین اولویت دارد

در ادامه معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه سالهاست در سازمان شاهد مشکلات عدیده ای بوده وبه نوعی آسیب شناسی کرده است ضمن تاکید بر لزوم ایجاد بازار متمرکز گفت: برای این منظور نیازمند همکاری ارگانهای دیگری از جمله استانداری، شهرداری و فرمانداری هستیم خرید زمین در محوطه ای که قابل دسترسی عموم باشد اولویت دارد.

امین کوگانی با تاکید براینکه از پیشنهادات و ارائه راهکارهای صنعتگران استقبال می کنیم و طالب مشارکت این دوستان در حل مشکلات هستیم، تصریح کرد: برنامه هایی در دست اقدام است که نه تنها در سطح کشور بلکه درصورت روند بهبود بسته بندی مرغوب در بازارهای خارج از کشور نیز بازار فروش ایجاد خواهیم کرد، اما این راهکار زمانبر است و ما سعی داریم موقتا از امکانات موجود وبا استفاده از مکانهایی که قابلیت ایجاد این بازار را دارند با همکاری شهرداری و سازمان های مربوطه فضایی مناسب در اختیار هنرمندان و صنعتگران قرار دهیم وبا همکاری و همدلی موانع و مشکلات را از سر راه تولید و عرضه محصولات صنایع دستی برداریم.

در زمینه جذب توریسم تلاش شود

در ادامه یک عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، به چهار راهکار مهم و اساسی برای حل دغدغه های حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: مهارت آموزی رایگان و با کیفیت، شبکه سازی و نهاد سازی، تامین مواد اولیه و فروش صادراتی محصولات از جمله‌ این راهکارهاست که موارد سوم و چهارم باید توسط بخش خصوصی و با تسهیلگری سازمان صورت گیرد.

سهراب دل انگیزان افزود: در حوزه ملی، توسعه صنعت توریسم را مهم میدانم، صنایع دستی و سازمان گردشگری لازم و ملزوم یک دیگرند و مسئولین باید ابتدا در زمینه جذب توریست اعم از خارجی و داخلی تلاش کنند و با ایجاد بستر مناسب برای پذیرش توریست و معرفی و تبلیغ مناطق گردشگری در سطح وسیع، مسافران را به سمت مناطق محروم هدایت کرده و بازار این مناطق را رونق دهند.

وی تصریح کرد: تنها در این صورت می توان امیدوار بود که صنایع دستی هم پا به پای صنعت گردشگری رشد کند.همانطور که در بسیاری از استانهای کشور از جمله همدان، کرمان، گیلان، یزد، خراسان رضوی کردستان و…. شاهد پیشرفتهای خوبی در این زمینه هستیم.

وی در پایان در مورد حمایت سازمان از تولید کنندگان افزود: سازمان باید مکانهایی در مناطق مختلف شهر از جمله تکیه معاون الملک، بازار سنتی و حتی ساختمانهایی که پیشتر هم مرکز صنایع دستی بوده اند همانند ساختمان مقابل پارک معلم و ساختمان خیابان دبیر اعظم را بدون اجاره بها و بصورت رایگان  با بودجه دولت در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها