رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داد:

افتتاح 60 پروژه بهداشتی و درمانی در دهه فجر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:

جوانی جمعیت، یک موضوع ملی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: جوانی جمعیت یک موضوع ملی است.
کد خبر: ۱۴۱۰۱۴۸

جام جم آنلاین - خوزستان، مراسم بزرگداشت هفته ملی جمعیت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آیت عادلی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، دکتر محمدحسین سرمست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، حجت الاسلام والمسلمین رضا کلاه‌کج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دکتر محمدرضا رضایی، مدیرکل بیمه سلامت خوزستان، هیات رئیسه، اعضاء هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان در تالار شهداء دانشگاه برگزار شد.
  محمدحسین سرمست ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت: جوانی جمعیت، یک موضوع ملی و مشکل پیری جمعیت یک مساله ضد ملی است و مغایر با حیات فعال و توانمند کشور می‌باشد.
 
وی ادامه داد: تعبیری که اکنون درباره پیری جمعیت وجود دارد این است که این مساله برای کشور یک سیاه چال و از هر نظر، مساله ملی و امنیتی می‌باشد. به هر دلیلی که این مشکل در کشور به وجود آمده، ما باید شرایطی که باعث ایجاد آن شده را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهیم.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مسائل فرهنگی و تبلیغاتی در موضوع جوانی جمعیت برای مقابله با بحران پیری جمعیت از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ما در چند سال اخیر در این زمینه‌ها تلاش‌های بسیار خوبی را انجام داده‌ایم. از دیگر موضوعات مهم باید به مسائل اقتصادی و رفاه خانواده اشاره کرد و با ایجاد زمینه مثبت، این مشکلات را نیز برطرف کنیم.
 
 سرمست خاطرنشان کرد: کاهش و پیری جمعیت، فقط یک مشکل اجتماعی نیست و معضلات آن از خانواده شروع می‌شود. این مشکلات در ابتدا برای خانواده‌های تک فرزندی و دو فرزندی، همراه با مشکلات تربیتی به وجود می‌آید؛ فرزندان در خانواده‌های با جمعیت بسیار کم، به تدریج با مشکلات اجتماعی، فرهنگی و چالش‌های متعددی روبرو می‌شوند که عدم تمایل برای ازدواج یکی از همین مشکلات است. در کل، فرزندان در خانواده‌‌های کم جمعیت، هوش اجتماعی کمتری خواهند داشت و این موضوع باعث پیدایش مشکلات متعدد اجتماعی در خانواده، محیط کار و دیگر محیط‌ها خواهد شد.
 
وی عنوان کرد: پیری جمعیت، فقط کاهش جمعیت نیست بلکه افزایش سطح سلامت نیز هست. شرایطی که وجود دارد و باعث شده جمعیت به سمت پیری برود، افزایش امید به زندگی و افزایش سن به دلیل سطح سلامت و مسائل بهداشتی و درمانی است. کشورهایی که به سمت پیری جمعیت رفته‌اند، تدریجی بوده و چندین دهه و شاید ظرف صد سال جمعیت آنها پیر شده اما در کشور ما، پیری جمعیت ظرف دو دهه اتفاق افتاده است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: ما به عنوان متولیان سلامت، جزء مهمی از تلاش برای اصلاح جمعیت را به عهده داریم که حدود یک سوم یا نزدیک به ۴۰ درصد است و باید شرایطی مناسب با هماهنگی سازمان‌های نزدیک به ما مثل بیمه را فراهم کنیم.
 

سرمست گفت: در حوزه دانشگاه نیز کارهای خوبی مثل افزایش خوابگاه‌های متاهلی، تشویق برای رواج ازدواج آسان برای محیط‌های دانشجویی را انجام می‌دهیم و هر شرایطی که بتوانیم فرزندآوری را به حد مناسب کشوری که ۲ و نیم فرزند در خانواده است را اعمال می‌کنیم.
 
وی اظهار کرد: امیدواریم با تلاش حوزه سلامت و دیگر حوزه‌ها، پیری جمعیت که کیان و امنیت کشور را نیز به خطر می‌اندازد را مهار و به سمت مثبت پیش برویم.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: این جلسه تلاشی برای هم اندیشی و یک همانگی است تا جامعه‌ای با توانمندی بیشتر و نرخ جمعیتی مناسب داشته باشیم و موقعیت کشور را در سطح جهانی و مطلوب نگه داریم و یک محیط اجتماعی مناسب برای خودمان فراهم کنیم.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها