غلامرضا عنایتی سکان هدایت تیم فوتبال امید را برعهده گرفت.
کد خبر: ۱۴۰۸۹۱۷
نویسنده محدثه صادقی نیک

به گزارش جام جم آنلاین، در شرایطی که هفته ها نیمکت تیم ملی کشورمان خالی از سرمربی بود و گزینه های مختلفی از جمله مهدی تارتار، مجتبی حسینی، افشین قطبی و... برای هدایت این تیم مطرح شدند؛ اما در نهایت با اعلام مهدی محمدنبی نایب رئیس فدراسیون فوتبال و براساس پیشنهاد امیر قلعه‌ نویی سرمربی تیم ملی و موافقت فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک، غلامرضا عنایتی به‌ عنوان سرمربی تیم فوتبال امید کشورمان منصوب شد.

عنایتی که بعداز بازنشستگی از دنیای فوتبال به حوزه مربیگری وارد شد، تاکنون تنها سابقه سرمربی گری تیم های سیاه جامگان مشهد، قشقایی شیراز، هوادار تهران و نفت مسجد سلیمان را در کارنامه دارد و به جز صعود با تیم هوادار به لیگ برتر، چیز چشمگیر دیگری در پرونده او به چشم نمیخورد.

او در دوران هدایت سیاه جامگان مشهد در لیگ دسته اول در 14 بازی متحمل 9 شکست شد و تنها یک برد و 4 مساوی بدست آورد و در نهایت از سمت خود برکنار شد. همچنین وی برای پنج بازی سرمربی تیم قشقایی شیراز بود و با کسب سه باخت و یک تساوی و تنها یک برد از هدایت این تیم هم کنار گذاشته شد.

پس از ناکامی های متعدد این بار عنایتی سکان هدایت تیم هوادار را برعهده گرفت؛ عملکرد قابل قبول او و شاگردانش منجر به صعود این تیم به لیگ برتر شد. این تنها دستاورد مثبت عنایتی در کارنامه سرمربیگری اش می باشد.

با این وجود آیا انتخاب او به عنوان سرمربی تیم ملی امید کار درستی بود؟ و آیا او می تواند طلسم صعود به المپیک را در هم شکند؟

 در مجموع، تاکنون هدایت این تیم را گزینه های داخلی و خارجی بسیاری برعهده داشته اند از حشمت مهاجرانی گرفته تا کرانچار کروات و حتی برانکو ایووانکوویچ و..... که هر یک به نحوی در موفقیت این تیم تاثیر داشته اند. به همین منظور نگاهی به سرمربی های تیم ملی امید از سال 2018 تا کنون داشته باشیم.

زلاتکو کرانچار، بازیکن و سرمربی پیشین فوتبال اهل کرواسی بود. وی در تاریخ 9 اردیبهشت 1397 توسط حمید استیلی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال  امید ایران تا سال 2020 انتخاب شد اما در 15 اردیبهشت 1398 با اعلام مهدی تاج رئیس فدراسیون وقت فوتبال از سمت مربیگری تیم ملی برکنار شد. اما نمی توان از تاثیر فوق العاده او روی فوتبال ایران چشم پوشی کرد او موفق شد تیم را به مرحله نیمه نهایی انتخابی المپیک 2020 برساند اما در ادامه از سمت خود برکنار شد.

پس از برکناری کرانچار، فرهاد مجیدی از جانب مهدی تاج به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب و معرفی شد. اما مجیدی پس از دو شکست متوالی در بازی های دوستانه مقابل تیم ملی ازبکستان از سمت خود کناره گیری کرد.

پس از مجیدی، حمید استیلی که تا پیش از این به عنوان مدیر در تیم ملی امید فعالیت میکرد، سکان هدایت تیم را برعهده گرفت و به عنوان سرمربی فعالیت خود را آغاز کرد. اما در ادامه، امیدها با هدایت استیلی هم المپیکی نشدند و به این ترتیب طول مدت دوری فوتبال ایران از المپیک 44 ساله شد.

پس از استیلی، مهدی مهدوی کیا به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد تا طلسم 44 ساله صعود به المپیک را در هم شکند اما تیم ملی ایران با شکست در برابر ترکمنستان از این مهم جا ماند.

درحال حاضر حدود نیم قرن می شود که تیم ملی فوتبال امید ایران به المپیک صعود نکرده است و جالب این که هر دوره  از تیم ایران به عنوان بهترین تیم و شانس اصلی صعود نام برده می شود اما این اتفاق نمی افتد. تیم ملی ایران تا پیش از این از بازیکنانی بهره می برد که در لیگ برتر در تیم های خود به صورت ثابت بازی می کردند و با این وجود قادر به صعود نشد اما اکنون تیم ملی از جوانانی تشکیل شده که شاید 2 نفر آنها در لیگ بازی کنند و بقیه ذخیره هستند و به همین دلیل شرایط صعود سخت تر از هر زمان دیگری می باشد.

حتی در صورتی که این بازیکنان از توانایی های بالایی هم برخوردار باشند باز هم از نظر مسائلی مثل تدارکات و بازی های دوستانه از رقبا عقب تر هستیم؛ اما حالا که سرمربی تیم مشخص شده دیگر تعلل جایز نیست و باید هرچه سریع تر تمرینات آغاز شود تا بتوانند به آمادگی لازم، جهت حضور در مسابقات برسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها