گفت‌وگوی «جام‌جم» با بازیگر سریال تب‌وتاب

سرسختی شخصیت سوده برایم جذاب بود

سریال «تب‌و‌تاب» از آن مجموعه‌هایی است که متن آن شاعرانه بوده و واقعیت‌های زندگی یک خانواده ایرانی را به تصویر کشیده است. آنچه به وضوح در قصه این مجموعه دیده می‌شود، پرداختن به زندگی زنان موفق جامعه است. درست مثل شخصیت سوده که هم پزشکی موفق است و هم تلاش می‌کند مسائل زندگی‌اش را سر و سامان دهد.
سریال «تب‌و‌تاب» از آن مجموعه‌هایی است که متن آن شاعرانه بوده و واقعیت‌های زندگی یک خانواده ایرانی را به تصویر کشیده است. آنچه به وضوح در قصه این مجموعه دیده می‌شود، پرداختن به زندگی زنان موفق جامعه است. درست مثل شخصیت سوده که هم پزشکی موفق است و هم تلاش می‌کند مسائل زندگی‌اش را سر و سامان دهد.
کد خبر: ۱۴۰۸۳۶۷
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

حدیث نیکرو، بازیگر نقش سوده، تاکنون نقش‌های متفاوتی در تلویزیون داشته است. از زنی گیلانی در سریال گیله‌وا تا زنی موفق و امروزی در سریال تب‌و‌تاب. او معتقد است که برای واقعی‌شدن نقش‌ها، باید با آنها زندگی کرد و بازیگر خودش را به صورت واقعی جای این شخصیت‌ها احساس کند. سوده با بازی حدیث نیکرو در سریال تب‌و‌تاب یک زن موفق است که یک تکه از قلبش درگیر مسائل خانوادگی و تکه دیگر پیش بیمارهایش در بیمارستان است. به بهانه بررسی چالش‌های نقش سوده در سریال تب‌و‌تاب که این روزها از شبکه دو روی آنتن می‌رود، با حدیث نیکرو ، بازیگر این نقش گفت‌وگو کردیم.

حدیث نیکرو، بازیگر نقش سوده در سریال تب‌و‌تاب در خصوص جزئیات نقش خود در این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: من سوده را برای آن زجرها و مشکلاتی که در جامعه می‌کشد و در عین حال تاب می‌آورد، دوست داشتم. این که او در قامت یک زن با این مسائل روبه‌رو می‌شود و در عین حال مقاومت می‌کند و می‌جنگد را دوست داشتم. یکی از دلایل من برای انتخاب این نقش همین موارد بود که به نظرم او را به کاراکتر جذابی تبدیل می‌کند که با وجود مشکلات و سختی‌هایی که داشت برای زندگی می‌جنگید و تلاش می‌کرد.

قصه واقعی یک خانواده ایرانی
وی در خصوص وجهی از شخصیت سوده که برایش جذاب‌تر است، عنوان می‌کند: برای من سرسخت‌بودن و مقاومت سوده جالب بود. این که هم مادر است، هم همسر و هم تمام مشکلات را به دوش می‌کشد. نیکرو در خصوص چالش‌های بازی در نقش سوده به برخی صحنه‌هایی اشاره می‌کند که برایش دردناک بوده و خودش را در قامت سوده احساس می‌کرد. او می‌گوید: قطعا برای بازی در این نقش چالش داشتم. به خصوص در قسمت‌های فعلی که اتفاقاتی برای او می‌افتد که خیلی برایم بازی‌کردنش دردناک بود. وقتی همذات‌پنداری می‌کردم، تحملش برایم خیلی سخت بود. مسائلی که مربوط به نقش مادر‌بودنش است و خیلی مقاومت می‌خواست که هم با این مشکلات روبه‌رو شود و هم زندگی روزمره و کارش را جلو ببرد. در عین حال، از بازی در کنار آقای پاک‌نیت خوشحال بودم، به خصوص که بیشتر صحنه‌هایی که بازی کردم با ایشان بود تا بازیگران دیگر. بسیار از این بازیگر توانمند آموختم و به نظرم خیلی پارتنر خوبی بود و در ایفای نقش و ارتباط حسی کمک می‌کرد. به نظرم آقای پاک‌نیت یک بازیگر تمام‌عیار و هنرمند واقعی هستند.
نیکرو با اشاره به این که کلیت قصه برایش جذاب بوده می‌گوید: وقتی فیلمنامه را خواندم، قصه به واسطه پرداختن به وضعیت یک خانواده ایرانی برایم جذاب بود. به نظرم همه‌مان این چالش‌های شخصی را در زندگی‌های‌مان داریم. هرچقدر هم بگوییم مدرن شده‌ایم، بخش‌های سنتی برای‌مان مهم است. مثل چالش یک مادر که نمی‌تواند بپذیرد فرزندش ازدواج کرده و به او اجازه انتخاب بدهد. این چالش‌هایی است که همچنان در زندگی‌های‌مان با آن روبه‌رو هستیم. ما در سریال می‌بینیم از مشکلاتی که سوده با خانواده همسرش دارد این است که مطلقه بوده، از ازدواج قبلی فرزند داشته و با همسرش اختلاف سنی دارد. در واقع عامل اصلی این اختلاف‌ها همین موارد بوده و اختلاف دیگری با آنها نداشته. یعنی سوده با همسرش زندگی خوب و آرامی دارد اما خانواده همسر به خصوص مادر معین نتوانسته این موارد را بپذیرد. به نظرم بخشی از این مسائل در جامعه ما حل شده و خانواده‌ها آن را پذیرفته‌اند اما همچنان خانواده‌هایی هستند که همین قدر سرسختانه با فرزندان‌شان مقابله می‌کنند. البته این از عشق زیاد مادر به فرزند است، اما آنها را از هم دور می‌کند. شاید در پایان سریال اتفاق خوشایندی هم شاهد باشیم اما در واقعیت گاهی به دلیل همین اختلاف نظرها، اتفاق‌های خوبی نمی‌افتد.

تابوشکنی به شیوه تب‌و‌تاب
وی در خصوص تابوشکنی در این سریال و پرداختن به مسائلی مثل ازدواج یک زن مطلقه با پسری از یک خانواده سنتی عنوان می‌کند: تابوشکنی این مسائل نسبت به دیگر سریال‌ها به شکل بیشتری در تب‌و‌تاب اتفاق افتاده. در عین حال، تیم ما طوری بود که خیلی راحت با هم کار کردیم. یعنی بازیگرانی که به عنوان شخصیت مقابل هم بودند، در تمرین و پرداخت شخصیت‌ها به هم کمک می‌کردند تا راحت‌تر نقش‌ها از کار درآید و مشکلی در این رابطه نداشته باشیم. نیکرو درباره شخصیت سوده و موفق‌بودن او در جامعه می‌گوید: دقیقا یکی از جذابیت‌های کاراکتر سوده برای من همین موفق‌بودن و در عین حال رسیدگی او به مسائل خانواده‌اش بود. این که با تمام سرسختی‌هایی که از دوران کودکی تا ازدواج دومش داشته - به سرپرستی گرفته شده و مادرش فوت شده و بعد اتفاق‌های عجیبی برایش رخ داده و افسردگی را پشت سر گذاشته - و تجربیات تلخی پشت سر گذاشته، توانسته تلاش کند، بجنگد و سرسخت باشد. به نظرم جامعه ما زنان را بسیار سرسخت بار آورده و اگر بخواهیم می‌توانیم قوی باشیم.

تکنیک‌های باورپذیرکردن نقش در سریال
نیکرو تاکنون در شخصیت‌های متفاوتی بازی کرده که تقریبا می‌توان گفت هیچ کدام به دیگری شبیه نیست. رسیدن او به یک لحن درست در نشان‌دادن این نقش‌ها چیزی است که توانمندی او را در بازیگری نشان می‌دهد. خودش در این رابطه معتقد است: من همیشه با شخصیت‌های فیلم‌هایم زندگی می‌کنم، همذات‌پنداری می‌کنم و خودم را در قالب آن کاراکتر می‌گذارم. یعنی کامل بررسی می‌کنم که وقتی خودم در نقشی مثل سوده قرار می‌گیرم چطور می‌توانم آن را به شکل باورپذیر به مخاطب ارائه کنم. مثلا در نقش لیلای سریال «زندگی از نو» تصور می‌کردم اگر خودم جای او بودم چه می‌کردم. در واقع در بازی خودم را در آن موقعیت قرار می‌دهم. نمی‌دانم چقدر این مساله در خروجی کار باعث باورپذیری نقش شده اما تلاش کردم این طور باشد. به نظرم یکی از روش‌های تبدیل یک نقش به یک کاراکتر باورپذیر، همین است که آن را در وجود خودمان حس کنیم. وی در خصوص مابه‌ازای شخصیت سوده در زندگی خودش می‌گوید: بله، زنان بسیاری در اطرافم بوده‌اند که زندگی‌شان شبیه به سوده بوده. زنانی که هم مادر هستند، هم همسرند و هم شغل بیرون از خانه دارند. افرادی که با سرسختی زندگی می‌کنند و این سرسختی‌شان یک جایی جواب می‌دهد. این بازیگر همچنین به بخشی از شخصیت سوده اشاره می‌کند که تلاش کرده آن را پررنگ نشان دهد.
او می‌گوید: بیشتر همان استقلالی که سوده داشت برایم جذاب بود و می‌خواستم پررنگ شود. ما در قصه شاهد هستیم که یک اتفاق عجیب برایش می‌افتد اما همچنان بیمارها و خانواده‌اش برایش مهم است. این برای من خیلی جذاب بود. به نظرم تحملش برای یک مادر سخت است که در بدترین شرایط بخواهد انتخاب کند که سر کار برود و بیمارهایش را ببیند و متمرکز باشد.

برگزاری جلسات برای صحبت با پزشکان
بخشی از ضبط سریال تب‌و‌تاب در پیک کرونا بوده و شرایط خاصی جهت ضبط برای بازیگران ایجاد شده بود. با این حال، نیکرو می‌گوید که کسی در این زمینه آسیب ندیده بود. او تصریح می‌کند: لوکیشن‌های ما خیلی در فضای بیمارستان نبود اما به هر حال خطرات کرونایی داشتیم چون در زمان پیک کرونا ضبط می‌کردیم. البته خدا را شکر می‌کنم که در آن زمان هیچ اتفاقی برای هیچ کدام از بازیگران نیفتاد. ممکن بود قدری درگیر بیماری شویم اما مشکل خاصی نداشتیم که به ما آسیب بزند.
وی در خصوص تجربه کار با تهیه‌کننده و کارگردان این سریال می‌گوید: من قبلا در سریال زندگی از نو با آقای شفیعی کار کرده بودم و از ایشان ممنونم که من را برای کار تب‌و‌تاب انتخاب کردند. در سریال زندگی از نو یک مدل دیگر از نقش و بازی را داشتم و تب‌و‌تاب خیلی متفاوت از آن بود. من از کارکردن با آقای شفیعی و آقای مختاری خیلی لذت بردم و کمک‌های زیادی در بازی به من کردند. به خصوص آقای شفیعی که چند جلسه ترتیب دادند که من بتوانم با چند پزشک صحبت کنم تا درک بهتری از نقش داشته باشم و ببینم جامعه پزشکان در زندگی شخصی خودشان چطور با چالش‌ها روبه‌رو می‌شوند و در واقع یک دریافتی از زندگی شخصی آنها داشته باشم. این جلسات خیلی تاثیر داشت و بسیار به من کمک کرد. آقای مختاری هم یک کارگردان آرام و مهربان هستند. کار با هر دوی این عزیزان جزو افتخارات من بود و آن را دوست داشتم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها