نگاه «جام‌جم» به جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک

روز بزرگ رادیو

امروز اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک است. مراسم آیین پایانی این جشنواره رادیویی قرار است با حضور پیمان جبلی رئیس سازمان صدا وسیما، وحید جلیلی قائم مقام ریاست سازمان، علی بخشی زاده معاون صدای رسانه‌ملی، جمعی از مدیران و جمعی از اهالی رادیو، در مرکز همایش‌ها برگزار می‌شود‌. این روز بهانه‌ای شد تا با سعید معدن کن، از هیات داوران نهایی جشنواره و علیرضا مقصودی، مدیر شبکه رادیویی جوان گپ کوتاهی داشته باشیم.
کد خبر: ۱۴۰۷۰۷۴
نویسنده مریم کریمی - گروه رسانه

سعید معدن کن، داور بخش نهایی دوره اول و دوم جشنواره رادیویی پژواک و مدیرکل فیلمنامه‌نویسی مرکز سیما فیلم با بیان چگونگی داوری نهایی آثار به جام‌جم می‌گوید: تمام برنامه‌هایی که به مرحله دوم راه پیدا کرده بودند، در بخش‌های مختلف توسط همه داوران به صورت مستقل داوری، بازشنوایی و امتیاز دهی شد. از بین آنها که میانگین نمرات آنها حائز شرایط راهیابی به نامزد شدن نهایی بود، توسط دبیرخانه جمع‌بندی و در جلساتی که همه داوران مرحله نهایی حضور داشتند، درباره آثار و نتایج نهایی بحث و تبادل نظر شد.

معدن‌کن در پاسخ به این پرسش که داوری آثاری که نمره آنها بالا بود و امتیاز اول را داشتند به چه صورت انجام شد، می‌افزاید: درخصوص کسانی که امتیاز اول را داشتند، بحثی نبود. درباره محتوا، کیفیت و شرایطی که داشتند از لحاظ فنی، تکنیکی و محتوایی به صورت دقیق بحث و بررسی شد. به دلیل این‌که حقی از برنامه تضییع نشود به‌خصوص برنامه‌هایی که میانگین امتیاز نزدیکی داشتند بحث و بررسی بیشتری صورت گرفت. در داوری نهایی درباره جزئیات دقت بیشتری شد تا اثری که بهتر بود، حائز دریافت جایزه شود.

وی درباره این‌که در برگزیده شدن آثار چه ملاک‌هایی مد نظر قرار گرفته شد، بیان می‌کند: پژوهش محور بودن، جذاب بودن مستند، بدیع بودن سوژه، کیفیت فنی، داشتن خط روایی مناسب و توانایی انتقال پیام به مخاطب از جمله ملاک‌های داوری بود. تناسب گونه درست مستند با سوژه و موضوع انتخابی، تکنیک ساخت، استفاده درست و مناسب از صوت و جلوه‌های صوتی و موسیقی از دیگر مواردی است که ملاک و ویژگی‌های ارزیابی در داوری‌ها بود.

داور برنامه‌های رادیویی ABU Prizes درباره این‌که هیات داوران در مرحله نهایی بیشتر به چه مواردی تمرکز داشتند، توضیح می‌دهد: هیات داوران در مرحله نهایی، تلاش مستند سازان را با دقت و جزئیات بیشتری بررسی کردند، حتی اگر اثرشان در یک فاکتور کوچک هم برجسته و درخشان بود، از دید داوران به دور نبود و سعی شد بر آن بخش‌ها تمرکز بیشتری شود و زحماتی که مستندسازان کشیده‌اند به چشم بیاید.

مستند رادیویی سهل و ممتنع است
علیرضا مقصودی، مدیر شبکه رادیو جوان در رابطه با جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک می‌گوید: رادیو تا قبل از سال گذشته، نوع جشنواره‌هایی که برگزار می‌کرد، جشنواره‌های بین‌المللی با قالب‌های مختلف بود. یعنی قالب‌های ترکیبی، گفت‌وگو محور و مستند داشته‌ایم. مستند، یک قالب واقعی و بیان واقعیت‌هاست و به‌نوعی تاریخ واقعی نیز محسوب می‌شود و متأسفانه کمی در سنوات گذشته مغفول مانده بود.

مدیر شبکه رادیویی جوان اضافه می‌کند: از این جهت معاونت صدا روی این قالب برنامه‌سازی که انواع مختلفی دارد، یک سرمایه گذاری مشخصی کرده است. به همین جهت تصمیم معاونت صدا بر این بوده که جشنواره بین‌المللی خودش را به سمت مستند ببرد.

مقصودی درباره ساخت مستند رادیویی توضیح می‌دهد: مستند‌هایی در معاونت صدا، شبکه‌های سراسری و نیز در صدای استان‌ها تولید و همچنین توسط مردم هم ساخته می‌شود. یک فرد علاقه‌مند می‌تواند با استفاده از گوشی یا ضبط صوت، یک موضوع یا شخصی را انتخاب و روی آن سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه می‌دهد: از یک جهت این جنس رادیویی سهل و ممتنع است که دیگر ابزار‌های تصویر و گروه‌های برنامه‌سازی را نمی‌خواهد و از جهت دیگر سخت است لذا باید با صدا، افکت، سکوت و با یک گفت‌وگو کار را پیش ببرد و حتی یک جا‌هایی گفت‌وگو هم ندارد، بلکه شامل یک روایت خاص است و این کار را سخت می‌کند. همچنین افرادی می‌توانند به این حوزه ورود کنند که علاقه و سلیقه خوبی داشته باشند.

مدیر شبکه رادیو جوان درباره رسانه رادیو می‌گوید: رادیو یک رسانه گرم، یک خانواده و یک محیط بدون تکلف است. همین‌طور که تئاتر مادر سینماست و به‌نوعی افرادی از فضای تئاتر وارد حوزه سینما می‌شوند، رادیو نیز مادر رسانه‌های صوتی و تصویری است. کسانی که در رادیو فعالیت کردند، قطعا درخشش آنها در حوزه سیما یا سایر مدیوم‌ها که فعالیت می‌کنند، بیشتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها