«شهباز» یک اثر امنیتی، اجتماعی و خانوادگی تلویزیونی است و به یکی از معضلات آسیب‌رسان خاطیان فعال فضای‌مجازی که خانواده‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور را مورد تهاجم قرار می‌دهند و برخی در خدمت اهداف و سیاست‌های دشمنان ایران هستند، می‌پردازد.
کد خبر: ۱۴۰۰۸۱۲
نویسنده جبار آذین | منتقد و مدرس

نگاه آسیب‌شناسانه به مشکلات و مسائل کشور از زوایای گوناگون و ایجاد آگاهی‌های اجتماعی و نمایش توانایی‌های کشور در مبارزه با تخریبگران، اهداف اصلی سازندگان آثار اجتماعی و امنیتی متعهدانه تلویزیونی است که در قالب سریال‌های پلیسی، امنیتی و اجتماعی تولید می‌شود. استقبال مخاطبان سیما از سریال‌های خانوادگی و اجتماعی روشنگرانه با رویکردهای امنیتی، دامنه تولید این نوع مجموعه‌ها را در رسانه ‌ملی گسترش داده و تعداد سریال‌های این گونه رو به افزایش است. گرچه سریال‌های امنیتی از نظر مضمون و محتوا و ساختار هنری در یک سطح نیستند و در میان آنها مجموعه‌های قوی و متوسط وجود دارد اما توجه به رخدادها و مسائل و مشکلات اجتماعی، عنصر مشترک آنهاست. روند تولیدات آگاهی‌بخش و روشنگرانه، مهم‌ترین رکن در میان برنامه‌ها و سریال‌های رسانه‌ ملی است که در چارچوب تعریف‌شده تحول محتوایی سیما متجلی می‌شود. این توجه و عنایت فرهنگ‌ساز، مانعی جدی در برابر تولیدات صرفا سرگرم‌کننده و کم‌محتوا ایجاد کرده است. از همین رو، گزینش هنرمندان کاربلد و مضامین به‌روز و مفید و ساختار قوی هنری و تصویری، جایگاه کارشناسی مناسبی در تولید سریال‌ها یافته و رو به تعالی است.

سریال تلویزیونی شهباز هم با چنین توجهی ساخته شده و سازندگان آن کوشیده‌اند افزون بر داستان‌سازی جذاب از موضوع‌های اجتماعی از عوامل کاردان نیز در تولید سریال بهره برند. بررسی ابعاد حضور و نفوذ مفسدان فضای‌مجازی از مسیر ورود به زندگی خانواده‌ها، محیط‌های کار و اجتماع، طرح رفاقت کاذب با جوانان، تخریب فرهنگ و مناسبات خانوادگی و اجتماعی، ایجاد انحراف و ناامیدی نزد نسل‌های نوجوان و جوان و ضربه‌زدن به دستاورد‌های کشور در حوزه‌های علمی، هنری، اقتصادی و فرهنگی و تبلیغات نادرست ازجمله مواردی است که در سریال دیدنی شهباز مد نظر قرار دارد. فیلمنامه خوب، بازی‌های پذیرفتنی و کارگردانی مقبول از امتیازهای این سریال است. شهباز روایت پرماجرای حمله سایبری هکرها به دستور دشمنان کشور به مرکز برق پایتخت و ... است و این هجمه را از جنبه‌های مختلف نفوذ و صدمه‌رسانی هکرها و عوامل آنها به خانواده‌ها، مردم و سازمان‌های اجتماعی به نمایش می‌گذارد. ایجاد خدشه در امنیت کشور از راه‌های لطمه‌زدن به دستگاه‌ها و نهادها و سازمان‌های دولتی و ملی با هدف نمایش نابسامانی، نارضایتی و نبود آرامش، اهداف اربابان هکرهاست، ولی نهادها وسازمان‌های امنیتی و انتظامی با یاری مردم، قدرتمندانه با آنها مقابله کرده و نقشه‌های‌شان را ناکام می‌گذارند. سریال شهباز با کوشش هنرمندانه، بازگو و بازنمای تحرکات شرورانه ایران‌ستیزان ضد امنیت، آرامش، استقلال و پیشرفت و ترقی کشور و شکست‌های زبونانه آنهاست. شهباز به‌عنوان یک سریال امنیتی و اجتماعی خوش‌ساخت، پرتعلیق و پرکشش و بامحتوا در انتقال پیام‌های اجتماعی خود موفق است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
برچسب ها: رسانه ملی هکر شکست
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها